Izydorczyk Jacek, Wykonanie w Polsce orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r. do: 30 czerwca 2015 r.
Autor:

Wykonanie w Polsce orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia

Wykonanie w Polsce orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia

Wykonanie w Polsce orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia

Obowiązek niezwłocznego wykonania orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów wynika z przepisu art. 589l k.p.k. Jest to pierwszy z przepisów Rozdziału 62b kodeksu postępowania karnego („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o wykonanie orzeczenia o zatrzymaniu dowodów lub mającego na celu zabezpieczenie mienia”), który to rozdział wprowadzono do polskiego kodeksu w wykonaniu Decyzji Ramowej Rady UE nr 2003/577/WSiSW z dnia 22 lipca 2003 roku. W przypadku uzyskania informacji przez organ procesowy państwa UE, że na terytorium Polski znajdują się:

1) mogące stanowić dowody w sprawie rzeczy, korespondencja, przesyłki, wykazy połączeń telefonicznych, inne przekazy informacji oraz dane przechowywane w systemie informatycznym lub na nośniku, w tym korespondencja elektroniczna; lub

2) mienie podlegające zajęciu w celu zabezpieczenia wykonania postanowienia o przepadku

- właściwy miejscowo sąd rejonowy albo prokurator wykonuje niezwłocznie wydane przez właściwy organ sądowy państwa UE orzeczenie o zatrzymaniu (art. 589l § 1 k.p.k.). Ogólną zasadą jest, że stosuje się prawo polskie (zob. art. 589l § 3 k.p.k.).

Wykonanie w Polsce orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia podmioty uprawnione do zaskarżenia postanowienia podmioty uprawnione do zaskarżenia postanowienia otrzymanie odpisu postanowienia możliwość zaskarżenia polski sąd lub prokurator polski sąd lub prokurator czy wykonanie orzeczenia zostało wstrzymane? ustanie podstaw wstrzymania przekazanie protokołu zawiadomienie organu państwa UE o przekazaniu postanowienie w przedmiocie wykonania orzeczenia o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia otrzymanie orzeczenia równocześnie badanie występowania przesłanek odmowy wykonania orzeczenie możliwość wstrzymania wykonania orzeczenia wykonanie przekazanego orzeczenia o zatrzymaniu dowodów lub mającego na celu zabezpieczenia mienia odmowa wykonania orzeczenia doręczenie odpisu postanowienia w przedmiocie wykonania powiadomienie o treści postanowienia o odmowie wykonania przekazanego do Polski orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów czy wniosek skierowano do właściwego organu? powiadomienie o treści postanowienia o wykonaniu przekazanego do Polski orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów przekazanie orzeczenia do wykonania właściwemu organowi organ sądowy państwa UE organ sądowy państwa UE oczekiwanie na decyzję organu polskiego otrzymanie odpisu postanowienia otrzymanie informacji o przekazaniu orzeczenie o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia otrzymanie informacji o odmowie przesłanie orzeczenia do wykonania tak nie 24 godziny występują nie występują tak nie

Krok: otrzymanie orzeczenia

Organem kompetentnym w Polsce jest właściwy miejscowo sąd rejonowy albo prokurator (art. 589l § 1 k.p.k.). Chodzi o właściwość co do wykonania zabezpieczenia dowodu lub mienia znajdującego się w Polsce - więc decyduje tutaj miejsce, w którym znajdują się takie przedmioty; jeżeli zaś będą one w kilku miejscach i będą to miejsca funkcjonowania kilku prokuratur lub sądów - działa zasada wyprzedzenia, tzn. postanowienie wykonuje organ, który otrzymał omawiane wystąpienie z organu innego państwa UE. Nielogicznym byłoby bowiem dopuszczenie do ewentualnych tzw. sporów o właściwość (zob. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym - komentarz, Warszawa 2008, s. 1236–1238).

W Polsce wykonuje przekazane postanowienie sąd - gdy pochodzi od organu prowadzącego postępowanie jurysdykcyjne (a więc zawsze będzie to sąd obcy); z kolei prokurator będzie wykonywał przekazane postanowienie - gdy wydał je obcy organ prowadzący postępowanie przygotowawcze (tj. prokurator lub sędzia śledczy).

Krok: badanie występowania przesłanek odmowy wykonania orzeczenie

Przepisy art. 589m § 1–2 k.p.k. określają przypadki odmowy - co do zasady fakultatywnej - wykonania orzeczenia organu państwa UE o zatrzymaniu dowodów lub zabezpieczeniu mienia. Jeżeli chodzi o odmowę wykonania orzeczenia o zatrzymaniu dowodów, może to nastąpić w następujących wypadkach:

1) czyn, w związku z którym wydano to orzeczenie, nie stanowi przestępstwa według prawa polskiego (tzw. brak podwójnej przestępności czynu), chyba że jest to jedno z przestępstw, co do których, pomimo braku podwójnej przestępności czynu, należy stosować Europejski Nakaz Aresztowania (zob. art. 607w k.p.k.);

2) dowody, których dotyczy orzeczenie, nie mogą być zajęte z przyczyn faktycznych, w szczególności z uwagi na ich utratę, zniszczenie lub niemożność odnalezienia (z tym, że przepis art. 589m § 4 k.p.k. przewiduje konsultacje z organem państwa UE w celu odnalezienia takich dowodów lub mienia i dopiero gdy to nie pomoże w odnalezieniu tych przedmiotów - organ polski niezwłocznie powiadamia właściwy organ sądowy państwa UE o niemożności wykonania orzeczenia);

3) do orzeczenia o zatrzymaniu dowodów nie dołączono zaświadczenia zawierającego wszystkie istotne informacje umożliwiające jego prawidłowe wykonanie albo zaświadczenie to jest niekompletne lub oczywiście nie odpowiada treści orzeczenia (z tym, że przepis art. 589m § 5 k.p.k. przewiduje, iż właściwy organ polski może wyznaczyć organowi państwa UE termin do przekazania ww. zaświadczenia, ewentualnie jego uzupełnienia lub też sprostowania - następuje to w formie niezaskarżalnego postanowienia);

4) z treści zaświadczenia zawierającego wszystkie istotne informacje umożliwiające jego prawidłowe wykonanie w oczywistym stopniu wynika, że przekazane do wykonania orzeczenie dotyczy tego samego czynu tej samej osoby, co do którego postępowanie karne zostało prawomocnie zakończone (chodzi o sytuację wystąpienia negatywnej przesłanki procesowej ne bis in idem - zob. art. 17 § 1 pkt 7 k.p.k.; w literaturze podnosi się, że chodzi tutaj wyłącznie o podstawę negatywną i nieusuwalną z rozróżnieniem sytuacji, gdy np. umorzono postępowanie w oparciu o przesłankę procesową o charakterze formalnym, zwłaszcza jeżeli byłaby to przesłanka względna, np. brak wniosku o ściganie [por. S. Steinborn, Komentarz do kodeksu postępowania karnego, Lex 2013] - jednakże jest to pogląd błędny, co rozstrzyga sama treść ww. przepisu art. 17 § 1 k.p.k., bowiem omawiany przepis art. 589m § 1 pkt 4 k.p.k. dotyczy bezpośrednio sytuacji opisanej właśnie w art. 17 § 1 pkt 7 k.p.k., a nie w innych - w tym w art. 17 § 1 pkt 10 k.p.k. [tj. brak wniosku o ściganie jako podstawa do umorzenia postępowania); oraz

5) wykonanie orzeczenia nie jest możliwe z powodu powołania się na immunitety dyplomatyczny lub konsularny.

Z kolei, jeżeli chodzi o powody odmowy wykonania orzeczenia mającego na celu zabezpieczenie mienia, to w zasadzie są one identyczne, z tym że nie wchodzi tutaj w grę sam brak podwójnej przestępności czynu, ale to, że zabezpieczenie wykonania przepadku byłoby niedopuszczalne wg prawa polskiego. Jednak że podobnie, nie będzie to przeszkoda, gdy będzie to dotyczyło jednego z przestępstw, co do których należy stosować Europejski Nakaz Aresztowania także w przypadku braku ww. podwójnej przestępności czynu (zob. art. 607w k.p.k.). Należy przy tym mieć na uwadze, że odmowa wykonania z uwagi na brak podwójnej przestępności czynu jest niedopuszczalna, gdy czyn nie stanowi przestępstwa z powodu braku lub odmiennego uregulowania w prawie polskim odpowiednich opłat, podatków, ceł lub zasad obrotu dewizowego (zob. art. 589m § 3 k.p.k.).