Niewiadomski Zygmunt, Wniesienie opłaty legalizacyjnej w związku z samowolą budowlaną

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 28 czerwca 2015 r. do: 18 września 2020 r.
Autorzy:

Wniesienie opłaty legalizacyjnej w związku z samowolą budowlaną

Wniesienie opłaty legalizacyjnej w związku z samowolą budowlaną

Wniesienie opłaty legalizacyjnej w związku z samowolą budowlaną

Opłata legalizacyjna stanowi sui generis karę za realizację inwestycji budowlanej bez dopełnienia prawem przewidzianych formalności (podobnie Z. Niewiadomski [w:] Prawo budowlane. Komentarz, praca zbiorowa pod red. Z. Niewiadomskiego, Warszawa 2006, s. 515). Dopuszczając możliwość legalizacji samowoli budowlanej w określonych przypadkach ustawodawca uzależnia zawsze legalizację od uiszczenia opłaty. Bez uiszczenia opłaty legalizacja będzie więc niemożliwa, nawet w przypadku spełnienia pozostałych warunków legalizacji.

Wniesienie opłaty legalizacyjnej w związku z samowolą budowlaną organ organ czy inwestor uiścił opłatę legalizacyjną na zasadach wynikających z przyznanej ulgi? czy inwestor uzyskał ulgę podjęcie zawieszonego postępowania uzyskanie informacji o rozpatrzeniu wniosku zawieszenie postępowania w sprawie legalizacji samowoli spełnienie jednego z warunków legalizacji samowoli budowlanej czy inwestor wniósł o udzielenie ulgi w uiszczeniu opłaty legalizacyjnej? wpływ dokumentów wymaganych do legalizacji samowoli budowlanej ustalenie opłaty legalizacyjnej czy inwestor uiścił opłatę legalizacyjną na zasadach ogólnych? wydanie decyzji nakazującej rozbiórkę tak nie nie tak tak nie nie tak

Krok: wpływ dokumentów wymaganych do legalizacji samowoli budowlanej

Stwierdzenie stanu samowoli budowlanej rodzi zasadniczo po stronie właściwego organu obowiązek nakazania rozbiórki (zob. art. 48 ust. 1 i art. 49 ust. 1 p.b.). Istnieje jednak możliwość legalizacji inwestycji, jeśli okaże się ona zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i nie narusza przepisów w stopniu uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu do stanu zgodnego z prawem (zob. art. 48 ust. 2 i art. 49b ust. 2 p.b.). W takim przypadku organ w formie postanowienia wyznacza inwestorowi termin do przedłożenia określonych dokumentów umożliwiających legalizację samowoli (art. 48 ust. 3 i art. 49b ust. 2 p.b.). Przedłożenie przez inwestora wymaganej dokumentacji otwiera właściwemu organowi drogę do merytorycznej oceny dopuszczalności legalizacji oraz ustalenia opłaty legalizacyjnej.

Krok: ustalenie opłaty legalizacyjnej

Ustalenie opłaty legalizacyjnej następuje w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Adresatem postanowienia jest inwestor. Wysokość opłaty obliczana jest odmiennie w zależności od tego, czy inwestycja wymagała pozwolenia na budowę czy zgłoszenia. W pierwszym przypadku, opłata obliczana jest jako iloczyn stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i współczynnika wielkości obiektu (w). Jest to więc metoda analogiczna do sposobu obliczania kary z art. 59f p.b., z tą różnicą, że stawka opłaty jest w tym przypadku pięćdziesięciokrotnie wyższa (25.000 zł). W sytuacji inwestycji podlegających zgłoszeniu, wysokość opłaty ustalona została w stałej kwocie 2500 zł lub 5000 zł, w zależności od rodzaju inwestycji (zob. art. 49b ust. 5 p.b.).