Bochentyn Adam, Wezwanie do złożenia zeznań lub wyjaśnień
Wezwanie do złożenia zeznań lub wyjaśnień
Wezwanie do złożenia zeznań lub wyjaśnień
Wezwanie do złożenia zeznań lub wyjaśnień
Wezwanie do złożenia zeznań lub wyjaśnień jest czynnością procesową organu o charakterze technicznym. Wezwanie wywołuje skutki prawne przez fakty. Wezwanym do złożenia zeznań lub wyjaśnień może być każdy uczestnik postępowania, każdy podmiot, który może dostarczyć niezbędnych wiadomości o faktach koniecznych dla przebiegu postępowania lub załatwienia sprawy (por. J. Borkowski (w:) Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011, s. 266). Wezwanie stanowi władczą ingerencję w prawa lub obowiązki wezwanego. Ma charakter pomocniczy i bez skutecznego jego przeprowadzenia nie będzie możliwe podejmowanie czynności zasadniczych dla załatwienia sprawy.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: konieczność wezwania do złożenia zeznań lub wyjaśnień
Gdy dla wykonania czynności urzędowych bądź rozstrzygnięcia sprawy niezbędne będzie złożenie zeznań lub wyjaśnień, organ prowadzący postępowanie może wezwać stronę, innego uczestnika postępowania lub każdy inny podmiot, który może dostarczyć niezbędnych wiadomości.
Krok: czy osoba wzywana ma pełnomocnika?
Pełnomocnikiem może być tylko osoba fizyczna, która ma zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnik nie musi posiadać żadnych kwalifikacji fachowych ani doświadczenia zawodowego.
W przypadku udzielenia przez osobę pełnomocnictwa pełnomocnik dołącza do akt administracyjnych oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony jego odpis. W sytuacji, gdy odpis pełnomocnictwa (lub innego dokumentu wykazującego umocowanie) został sporządzony w formie dokumentu elektronicznego, jego uwierzytelnienie powinno zostać dokonane przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 235, z późn. zm.).
Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy i doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego pełnomocnictwa.