Musiał Krzysztof J., Wezwania telefoniczne

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 stycznia 2015 r.
Autorzy:

Wezwania telefoniczne

Wezwania telefoniczne

Wezwania telefoniczne

Procedura ma na celu zapoznanie z najnowszym standardem telefonicznych kontaktów organów podatkowych z podatnikami.

Wezwania telefoniczne organ podatkowy organ podatkowy (!) wyjaśnienia  telefoniczne (!) nieścisłości  na etapie kontroli zrealizowanie wyjaśnień telefonicznych? (!) złożona  deklaracja/korekta  jest błędna zakresy stosowania wezwań telefonicznych (!) brak złożenia  deklaracji (!) egzekucja  podatków brak wątpliwości co do dotarcia do adresata w odpowiednim czasie (!) niezgodność  danych adresowych (!) monitorowanie  zaległości  o niewielkiej  wartości (!) brak  załączonych  dokumentów do  deklaracji (!) postępowanie  podatkowe uzasadnienie wyrobu telefonicznego sposobu kontaktu z podatnikiem wymóg stanu sprawy (!) rozliczenie  wpłat podatków zrealizowanie wezwania telefonicznego? (!) czynności  sprawdzające (!) złożona  deklaracja/korekta  ma drobne błędy (!) wezwania  telefoniczne zakresy stosowania wyjaśnień telefonicznych we właściwej formie (!) praktyczne  przypadki stosowania  telefonicznej formy  wezwań (!) egzekucja  podatków (!) uściślenie  danych posiadanych  przez Urząd (!) rozliczenia  podatkowe przesłanki wezwania (!) inne błędy  złożonych  deklaracji ważny interes adresata zastrzeżenia dla telefonicznej formy wezwań (!) nieścisłości  na etapie  postępowania tak nie tak nie

Krok: przesłanki wezwania

Omawianej tematyki dotyczą następujące procedury:

– Wezwanie do dokonania czynności,

– Wezwanie do złożenia wyjaśnień.

Krok: ważny interes adresata

Ustawodawca zastrzega dla telefonicznego wezwania, na zasadzie wyjątku od zasady pisemności i formy elektronicznej (zob. procedura Zasada pisemności i formy elektronicznej), iż w badanej sprawie (bez względu na rodzaj podejmowanych przez organ czynności) zaistniał „ważny interes strony”. Tym interesem mogą być skutki ekonomiczne dla strony (np. podatnik nie wpłacił zadeklarowanej kwoty, a organ rozważa wszczęcie egzekucji administracyjnej poprzez zajęcie konta bankowego) bądź procesowe (np. do korekt deklaracji nie złożono wniosku o stwierdzenie nadpłaty, przez co organ nie może rozpocząć odpowiedniej procedury). W obu przypadkach chodzi o to, że organ musi uznać, iż dokonanie wezwania w formie podstawowej (pisemnej lub za pomocą środków elektronicznych) ze względu na wysokie ryzyko odroczony w czasie termin powzięcia wiadomości przez podatnika może wyrządzić mu szkodę lub inne nieprzyjemności czy dolegliwości. Chodzi o działanie dla dobra podatnika, a nie tylko po to, żeby przyspieszyć załatwienie jego sprawy.