Musiał Krzysztof J., Wezwania telefoniczne
Wezwania telefoniczne
Wezwania telefoniczne
Wezwania telefoniczne
Procedura ma na celu zapoznanie z najnowszym standardem telefonicznych kontaktów organów podatkowych z podatnikami.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przesłanki wezwania
Omawianej tematyki dotyczą następujące procedury:
– Wezwanie do dokonania czynności,
– Wezwanie do złożenia wyjaśnień.
Krok: ważny interes adresata
Ustawodawca zastrzega dla telefonicznego wezwania, na zasadzie wyjątku od zasady pisemności i formy elektronicznej (zob. procedura Zasada pisemności i formy elektronicznej), iż w badanej sprawie (bez względu na rodzaj podejmowanych przez organ czynności) zaistniał „ważny interes strony”. Tym interesem mogą być skutki ekonomiczne dla strony (np. podatnik nie wpłacił zadeklarowanej kwoty, a organ rozważa wszczęcie egzekucji administracyjnej poprzez zajęcie konta bankowego) bądź procesowe (np. do korekt deklaracji nie złożono wniosku o stwierdzenie nadpłaty, przez co organ nie może rozpocząć odpowiedniej procedury). W obu przypadkach chodzi o to, że organ musi uznać, iż dokonanie wezwania w formie podstawowej (pisemnej lub za pomocą środków elektronicznych) ze względu na wysokie ryzyko odroczony w czasie termin powzięcia wiadomości przez podatnika może wyrządzić mu szkodę lub inne nieprzyjemności czy dolegliwości. Chodzi o działanie dla dobra podatnika, a nie tylko po to, żeby przyspieszyć załatwienie jego sprawy.