Niewiadomski Zygmunt, Uzyskanie opinii w sprawie projektu uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 11 września 2015 r.
Autorzy:

Uzyskanie opinii w sprawie projektu uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Uzyskanie opinii w sprawie projektu uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Uzyskanie opinii w sprawie projektu uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Współdziałanie organów administracji publicznej w procesie podejmowania różnorakich rozstrzygnięć ma na celu wszechstronną analizę przedmiotu postępowania i uwzględnienie w nim różnych interesów prawnie chronionych. Będzie miało ono m.in. znaczenie w procesie stanowienia uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (uchwały reklamowej). Zważywszy, iż na mocy art. 37a ust. 4 u.p.z.p. uchwała ta jest aktem prawa powszechnie obowiązującego, zatem jej postanowienia kształtować będą prawa i obowiązki obywateli, w szczególności będzie miała ona wpływ na sposób wykonywania prawa własności nieruchomości, których dotyczy. Opiniowanie jest jedną z form współdziałania między organami administracji publicznej. Co istotne, nie wiąże organu zasięgającego opinii co do treści (por. S. Biernat, Działania wspólne w administracji publicznej, Wrocław 1979, s. 38, 82–83). W uzasadnieniu uchwały składu pięciu sędziów NSA z dnia 15 lutego 1999 r., OPK 14/98, ONSA 1999, nr 3, poz. 80, przeczytać można m.in.: „Najluźniejszą formą współdziałania organów administracji publicznej jest współdziałanie polegające na zasięganiu opinii. Współdziałanie takie polega na tym, że jeden z organów jest zobowiązany, przed podjęciem decyzji, do zasięgnięcia opinii w sprawie od innego organu. Organ zobowiązany do zasięgnięcia opinii nie jest prawnie związany stanowiskiem organu opiniującego. Współdziałanie, którego istotą jest wyrażenie opinii, zbliżone jest do konsultacji czy też doradztwa”. Odstąpienie od zasięgnięcia opinii organów administracji publicznej wskazanych przepisami lub pominięcie któregokolwiek z nich stanowić będzie naruszenie trybu sporządzania uchwały.

Mając na względzie fakt, iż procedura uchwałodawcza nie jest procedurą w sprawie indywidualnej z zakresu administracji publicznej, do opiniowania projektu uchwały nie może mieć zastosowania art. 106 k.p.a.

Uzyskanie opinii w sprawie projektu uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane organ opiniujący organ opiniujący odebranie wniosku analiza wniosku sformułowanie opinii wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta czy dotrzymano terminu zaopiniowania? domniemanie zasięgnięcia opinii opinia pozytywna lub negatywna wystąpienie o zaopiniowanie projektu uchwały odebranie opinii nie tak

Krok: wystąpienie o zaopiniowanie projektu uchwały

Organ sporządzający projekt uchwały, którym jest odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zobligowany jest na podstawie art. 37b ust. 2 pkt 3, 6 i 7 u.p.z.p. zasięgnąć opinii organów wskazanych przepisami prawa. Przedmiotem opiniowania są wyłącznie rozwiązania przyjęte w projekcie uchwały. Organ zasięgający opinii udostępnia organom opiniującym projekt uchwały w całości.

Krok: odebranie wniosku

Do doręczania pism zastosowanie mają przepisy zawarte w dziale I rozdziale 8 k.p.a.