Gil Izabella, Ustalenie właściwości sądu lub sędziego-komisarza do wykonania czynności sądowych w toku postępowania restrukturyzacyjnego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 24 marca 2020 r.
Autorzy:

Ustalenie właściwości sądu lub sędziego-komisarza do wykonania czynności sądowych w toku postępowania restrukturyzacyjnego

Ustalenie właściwości sądu lub sędziego-komisarza do wykonania czynności sądowych w toku postępowania restrukturyzacyjnego sędzia-komisarz sędzia-komisarz konieczność wykonania czynności sądowej w toku postępowania restrukturyzacyjnego czy do wykonania czynności sądowej właściwy jest sąd restrukturyzacyjny? przekazanie czynności sądowej do wykonania sądowi restrukturyzacyjnemu wykonanie czynności sądowej przez sędziego-komisarza tak nie

Krok: konieczność wykonania czynności sądowej w toku postępowania restrukturyzacyjnego

Prawo restrukturyzacyjne zakłada wyraźne oddzielenie zakresu kompetencji sądu i sędziego-komisarza. Przy czym prawo restrukturyzacyjne zasadniczo przyjmuje rozwiązania dotyczące kompetencji i sposobu działania sędziego-komisarza obowiązujące w prawie upadłościowym (por. uzasadnienie projektu ustawy - Prawo restrukturyzacyjne, VII kadencja, druk sejm. nr 2824, s. 22–23).

Krok: czy do wykonania czynności sądowej właściwy jest sąd restrukturyzacyjny?

Sędzia-komisarz wykonuje zasadniczo wszelkie czynności po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, sąd natomiast tylko te czynności, które przepisy wyraźnie przekazują do jego kompetencji (por. S. Gurgul [w:] Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz, Legalis 2016, art. 18, pkt 1).

Przepis art. 18 ust. 1 pr. rest. zastrzega domniemanie kompetencji dla sędziego-komisarza w postępowaniu restrukturyzacyjnym (por. R. Adamus [w:] Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz, Legalis 2015, art. 18, nb 2). Zatem w razie wątpliwości w tym zakresie za kompetentnego do dokonania określonej czynności należy zawsze uznać sędziego-komisarza (por. S. Gurgul [w:] Prawo…, art. 18, pkt 1).

Powołana zasada znajduje również potwierdzenie w § 212 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U.z 2019 r. poz. 1141), zgodnie z którym w przypadku równoczesnego wpływu pism dotyczących czynności sądu upadłościowego, sądu restrukturyzacyjnego lub sędziego-komisarza, akta sprawy wraz z tymi pismami przedstawia się sędziemu-komisarzowi, który decyduje o ich dalszym biegu.

Sędzia-komisarz właściwy jest również do odrzucenia wszystkich niedopuszczalnych wniosków w postępowaniu restrukturyzacyjnym, tj. gdy zostanie złożony wniosek nieprzewidziany przez ustawę, nawet jeśli w tytule wniosku wskazano, że jest on skierowany do sądu (por. P. Zimmerman [w:] Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz, Legalis 2016, art. 18, nb 2).

Krok: przekazanie czynności sądowej do wykonania sądowi restrukturyzacyjnemu

W tym miejscu warto również podkreślić, że jeżeli do wykonania określonej czynności właściwy jest sędzia-komisarz, a czynność ta ma być wykonana po zakończeniu lub prawomocnym umorzeniu postępowania, właściwy do jej wykonania jest sąd (por. art. 18 ust. 4 pr. rest.). Regulacja ta rozwiązuje istniejące w praktyce wątpliwości, kto powinien dokonać po zakończeniu postępowania czynności, dla których ustawa przewiduje właściwość sędziego-komisarza (por. uzasadnienie…, s. 23).