Moraczewski Marcin, Ustalenie właściwości organu wydającego decyzję lokalizacyjną

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autorzy:

Ustalenie właściwości organu wydającego decyzję lokalizacyjną

Ustalenie właściwości organu wydającego decyzję lokalizacyjną

Ustalenie właściwości organu wydającego decyzję lokalizacyjną

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej należy do zadań własnych gminy. Przepis ten stanowi konkretyzację konstytucyjnej zasady domniemania właściwości samorządu terytorialnego i właściwości gminy, jako jego podstawowej jednostki (art. 163 i 164 Konstytucji RP).

Kwestie właściwości organu w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego normują art. 51 ust. 1 i 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organem właściwym co do zasady jest odpowiedni organ gminy - wójt (burmistrz, prezydent miasta), poza przypadkami lokalizacji inwestycji na terenie zamkniętym, gdzie właściwym organem jest wojewoda. W przypadku decyzji dotyczących ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim wymaga się dodatkowo uzgodnienia decyzji z marszałkiem województwa.

Należy wskazać na wyjątkowy w tym zakresie charakter inwestycji drogowych, które lokalizowane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr 80 poz. 721 ze zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192 ze zm.). W tych przypadkach organem właściwym do wydania decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego jest wojewoda na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Ustalenie właściwości organu wydającego decyzję lokalizacyjną organ organ jakie znaczenie ma inwestycja celu publicznego? organem właściwym jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) w uzgodnieniu z marszałkiem województwa organem właściwym jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) przystąpienie do badania właściwości organu czy inwestycja celu publicznego ma być lokalizowana na terenach zamkniętych? organem właściwym jest wojewoda czy inwestycja celu publicznego wykracza poza obszar jednej gminy? organem właściwym jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowana ta inwestycja, w porozumieniu z zainteresowanymi wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) krajowe i wojewódzkie powiatowe i gminne tak nie tak nie

Krok: przystąpienie do badania właściwości organu

W myśl art. 19 k.p.a., organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Tym samym ustawodawca nałożył na organ administracji publicznej obowiązek zbadania przed wszczęciem postępowania swojej właściwości rzeczowej, miejscowej i instancyjnej oraz dbania w dalszym toku postępowania, by organ działał jako właściwy. Obowiązek organu do zbadania swojej właściwości dotyczy każdego postępowania administracyjnego, także w odniesieniu do postępowania odwoławczego oraz postępowań w sprawie wznowienia postępowania i stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznych.

Właściwość rzeczową, rozumianą jako kompetencję organu do załatwiania danych spraw, ustala się w oparciu o przepisy materialne regulujące zakres działania organu. W odniesieniu do ustalenia miejscowo właściwego organu, kluczowe znaczenie będzie miało położenie nieruchomości - właściwym będzie ten organ, na obszarze działania którego położona jest nieruchomość lub jej większa część.

W razie wystąpienia pomiędzy organami administracji sporu o właściwość bądź sporu kompetencyjnego, koniecznym będzie zwrócenie się o rozstrzygnięcie sporu do właściwego organu lub sądu administracyjnego, zgodnie z art. 22 k.p.a. Wyłączenie organu i wyłączenie pracownika organu od udziału w czynnościach podlega regułom określonym dziale I rozdziale 5 k.p.a., tj. w art. 24 do 27 k.p.a. Wydanie przez organ decyzji administracyjnej z naruszeniem przepisów o właściwości, stanowi przesłankę do wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności takiej decyzji (art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a.).

Na gruncie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zadania związane z kształtowaniem i prowadzeniem polityki przestrzennej zostały zastrzeżone dla kompetencji gminy (art. 3 ust. 1 u.p.z.p.). Ustalenie właściwości organu w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnej inwestycji celu publicznego, następuje w oparciu o art. 51 ust. 1 i 3 u.p.z.p.

Krok: czy inwestycja celu publicznego ma być lokalizowana na terenach zamkniętych?

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym posługuje się terminem „terenu zamkniętego”, w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.), o czym świadczy wprost art. 2 pkt 11 u.p.z.p. Terenem zamkniętym będzie zatem teren o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych. Zgodnie z art. 4 ust. 2a prawa geodezyjnego, tereny zamknięte ustalane są przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych w drodze decyzji, określającej granice tego terenu. Tereny zamknięte utworzono m.in. w rozporządzeniu MON z dnia 18 lipca 2003 r. w sprawie terenów zamkniętych niezbędnych do obronności państwa (Dz. U. Nr 141, poz. 1368).