Wiktorowska Ewa, Ustalenie wartości zamówienia publicznego w przypadku, gdy zamawiający przewiduje prawo opcji

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 marca 2013 r. do: 31 grudnia 2020 r.
Autorzy:

Ustalenie wartości zamówienia publicznego w przypadku, gdy zamawiający przewiduje prawo opcji

Ustalenie wartości zamówienia publicznego w przypadku, gdy zamawiający przewiduje prawo opcji

Ustalenie wartości zamówienia publicznego w przypadku, gdy zamawiający przewiduje prawo opcji

Jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji, przy ustaleniu wartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres tego zamówienia z uwzględnieniem prawa opcji. Prawo opcji w rozumieniu art. 34 ust. 5 p.z.p. jest rozumiane jako prawo służące zamawiającemu do określenia wymaganego zakresu zamawianego świadczenia. Zamówienie dodatkowego, ściśle oznaczonego zakresu i ilości w ramach przedmiotu zamówienia zależy zgodnie z nim wyłącznie od swobodnej woli zamawiającego.

Prawo opcji polega na wyodrębnieniu w ramach udzielanego zamówienia:

– zakresu obligatoryjnego, tj. ilości minimalnej (gwarantowanej), oraz

– zakresu fakultatywnego, którego udzielenie jest zależne od zamawiającego i dotyczy towaru lub usług w ilości nie większej niż oznaczona jako maksymalna. Zamawiający, przewidując prawo opcji, jest zobowiązany do określenia maksymalnego poziomu zamówienia i wskazania, że pewien zakres tego zamówienia, z góry przewidziany i określony, będzie przez niego realizowany jedynie w określonych sytuacjach.

Instytucja prawa opcji zakłada, że zamawiający każdorazowo określa minimalny poziom zamówienia, który zostanie na pewno zrealizowany, co pozwala wykonawcom na rzetelne i właściwe wyceny oferty. Wskazanie dodatkowego zakresu, którego realizacja jest uzależniona od wskazanych w kontrakcie okoliczności, stanowi uprawnienie zamawiającego, z którego może, ale nie musi on skorzystać.

Ustalenie wartości zamówienia publicznego w przypadku, gdy zamawiający przewiduje prawo opcji zamawiający zamawiający ustalenie wartości zamówienia jako sumy zamówienia podstawowego i prawa opcji opracowanie opisu przedmiotu zamówienia decyzja o podziale zamówienia czy przewidzieć prawo opcji? ustalenie wartości zamówienia podstawowego nie tak

Krok: opracowanie opisu przedmiotu zamówienia

Ze względów finansowych czy organizacyjnych zamawiający może zdecydować, iż opisane zamówienie nie będzie zamawiane jednorazowo jako całość, nawet w przypadku, gdy zamawiający posiada jego pełny opis.

Krok: decyzja o podziale zamówienia

Po zakończeniu czynności związanych z opracowaniem opisu przedmiotu zamówienia, zamawiający powinien podjąć decyzję czy udzieli całego zamówienia w jednym postępowaniu, czy może część tego zamówienia obejmie tzw. prawem opcji.

„Skorzystanie z prawa opcji nie stanowi (…) zawarcia dodatkowej umowy na nowych warunkach, ale jest realizacją umowy zawartej w zakresie ustalonym przez nią warunków, poprzez złożenie przez zamawiającego pisemnego oświadczenia woli w przedmiocie skorzystania z prawa opcji w określonym przez niego zakresie” („Prawo opcji” w ustawie - Prawo zamówień publicznych - opinia prawna, Informator UZP 2011, nr 4, s. 18).

To oznacza, że kwota, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, powinna dotyczyć (co do zasady) zarówno zamówienia gwarantowanego, jak i dodatkowego. Przykładowo: wyrok z dnia 16 listopada 2010 r., KIO 2376/10 i wyrok z dnia 23 lipca 2010 r., KIO 1447/10.