Wiktorowska Ewa, Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 28 lipca 2016 r. do: 31 grudnia 2020 r.
Autorzy:

Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia

Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia

Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia

Podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zostały podzielone po nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. na obligatoryjne i fakultatywne. Nowelizacja wdrożyła wszystkie przesłanki z dyrektyw stanowiące obligatoryjne i fakultatywne podstawy wykluczenia.

Wykluczenie wykonawcy następuje, gdy zachodzą w stosunku do niego zarówno przesłanki obligatoryjne (art. 57 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE), jak i przesłanki fakultatywne (art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE), o ile wykonawca nie skorzystał skutecznie z instytucji self-cleaning (samooczyszczenia), pozwalającej w określonych okolicznościach na uchylenie się od skutków istnienia podstaw wykluczenia wykonawcy. Instytucja ta nie przysługuje wykonawcy, który został prawomocnym wyrokiem wykluczony z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w postępowaniu o udzielenie koncesji. Nie będzie on jest uprawniony do skorzystania z możliwości self-cleaning w okresie wykluczenia wynikającego z wyroku sądu w państwach członkowskich, w których taki wyrok jest obowiązujący.

Do polskiego sytemu prawnego wprowadzono jako podstawy obligatoryjne wykluczenia wykonawcy wszystkie podstawy określone w art. 57 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/24/UE, jak i wybrane fakultatywne podstawy wykluczenia określone w art. 57 ust. 4 dyrektywy. Pozostałe podstawy wykluczenia określone w art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE nieuznane przez polskiego ustawodawcę jako obligatoryjne implementowano do ustawy - Prawo zamówień publicznych jako fakultatywne w art. 24 ust. 5 p.z.p., pozostawiając zamawiającemu decyzję o ich zastosowaniu w prowadzonym postępowaniu. Informacje czy podstawy fakultatywne będą badane w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający musi zamieścić zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu, jak i SIWZ.

Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia zamawiający zamawiający konflikt interesów wykonawca nie jest wykluczany z postępowania badanie czy wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie przesłanek fakultatywnych zaległości w płatnościach podatków, opłat lub składek wykroczenie przeciwko prawom pracownika lub środowisku rozwiązanie umowy z wykonawcą likwidacja / upadłość wykonawcy poważne naruszenie obowiązków zawodowych przyjęcie wniosku albo oferty decyzja o wezwaniu do uzupełnienia lub wyjaśnienia oświadczeń lub dokumentów jaką podstawę wykluczenia ustalono? wykonawca wykonawca złożenie wniosku albo oferty przyjęcie wezwania do uzupełnienia lub wyjaśnienia wniosku albo oferty nie podlega podlega

Krok: złożenie wniosku albo oferty

Do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca:

1) nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu;

2) spełnia kryteria selekcji, o których mowa w art. 51 ust. 2, art. 57 ust. 3 i art. 60d ust. 3 p.z.p.

Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p., oświadczenie to wykonawca składa w formie jednolitego dokumentu.

Obok wykonawcy badaniu podstaw wykluczenia podlegają również podmioty, które udostępniają wykonawcy swoje zasoby, a także na żądanie zamawiającego oświadczenia, o których mowa w art. 25a ust. 1 p.z.p. składają podwykonawcy, na których zasobach wykonawca polega lub oświadczenia o nich składa sam wykonawca w zależności od wartości zamówienia.

Informacje czy podstawy fakultatywne i które z nich będą badane w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający musi zamieścić zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu, jak i SIWZ.

Krok: przyjęcie wniosku albo oferty

Po upływie terminu przewidzianego na złożenie odpowiednio wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty, zamawiający przystępuje do badania tych, które zostały złożone w terminie. W przypadku ofert, czynność badania jest poprzedzona publiczną sesją ich otwarcia w trybie art. 86 p.z.p. Następnie na podstawie wstępnego oświadczenia wykonawcy złożonego w oparciu o art. 25a ust. 1 p.z.p. zamawiający bada, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania zarówno na podstawie art. 24 ust. 1 p.z.p., jak i na podstawie art. 24 ust. 5 p.z.p. W przypadku zastosowania przez zamawiającego przepisu art. 24aa p.z.p. zamawiający może najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu