Wiktorowska Ewa, Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia
Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia
Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia
Ustalenie, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie fakultatywnych przesłanek wykluczenia
Podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zostały podzielone po nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. na obligatoryjne i fakultatywne. Nowelizacja wdrożyła wszystkie przesłanki z dyrektyw stanowiące obligatoryjne i fakultatywne podstawy wykluczenia.
Wykluczenie wykonawcy następuje, gdy zachodzą w stosunku do niego zarówno przesłanki obligatoryjne (art. 57 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE), jak i przesłanki fakultatywne (art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE), o ile wykonawca nie skorzystał skutecznie z instytucji self-cleaning (samooczyszczenia), pozwalającej w określonych okolicznościach na uchylenie się od skutków istnienia podstaw wykluczenia wykonawcy. Instytucja ta nie przysługuje wykonawcy, który został prawomocnym wyrokiem wykluczony z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w postępowaniu o udzielenie koncesji. Nie będzie on jest uprawniony do skorzystania z możliwości self-cleaning w okresie wykluczenia wynikającego z wyroku sądu w państwach członkowskich, w których taki wyrok jest obowiązujący.
Do polskiego sytemu prawnego wprowadzono jako podstawy obligatoryjne wykluczenia wykonawcy wszystkie podstawy określone w art. 57 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/24/UE, jak i wybrane fakultatywne podstawy wykluczenia określone w art. 57 ust. 4 dyrektywy. Pozostałe podstawy wykluczenia określone w art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE nieuznane przez polskiego ustawodawcę jako obligatoryjne implementowano do ustawy - Prawo zamówień publicznych jako fakultatywne w art. 24 ust. 5 p.z.p., pozostawiając zamawiającemu decyzję o ich zastosowaniu w prowadzonym postępowaniu. Informacje czy podstawy fakultatywne będą badane w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający musi zamieścić zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu, jak i SIWZ.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: złożenie wniosku albo oferty
Do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca:
1) nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu;
2) spełnia kryteria selekcji, o których mowa w art. 51 ust. 2, art. 57 ust. 3 i art. 60d ust. 3 p.z.p.
Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p., oświadczenie to wykonawca składa w formie jednolitego dokumentu.
Obok wykonawcy badaniu podstaw wykluczenia podlegają również podmioty, które udostępniają wykonawcy swoje zasoby, a także na żądanie zamawiającego oświadczenia, o których mowa w art. 25a ust. 1 p.z.p. składają podwykonawcy, na których zasobach wykonawca polega lub oświadczenia o nich składa sam wykonawca w zależności od wartości zamówienia.
Informacje czy podstawy fakultatywne i które z nich będą badane w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający musi zamieścić zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu, jak i SIWZ.
Krok: przyjęcie wniosku albo oferty
Po upływie terminu przewidzianego na złożenie odpowiednio wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty, zamawiający przystępuje do badania tych, które zostały złożone w terminie. W przypadku ofert, czynność badania jest poprzedzona publiczną sesją ich otwarcia w trybie art. 86 p.z.p. Następnie na podstawie wstępnego oświadczenia wykonawcy złożonego w oparciu o art. 25a ust. 1 p.z.p. zamawiający bada, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania zarówno na podstawie art. 24 ust. 1 p.z.p., jak i na podstawie art. 24 ust. 5 p.z.p. W przypadku zastosowania przez zamawiającego przepisu art. 24aa p.z.p. zamawiający może najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu