Wiktorowska Ewa, Ustalanie kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Ustalanie kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Ustalanie kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Ustalanie kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Artykuł 131k p.z.p. reguluje kwestię kryteriów oceny ofert, jakie mogą być stosowane do oceny ofert w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Przepis ten zawiera otwarty katalog kryteriów oceny odnoszących się do samego przedmiotu zamówienia lub metodyki jego realizacji.
Zgodnie z art. 131k p.z.p. w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności kryteria, o których mowa w art. 91 ust. 2 p.z.p., lub kryteria takie jak rentowność, bezpieczeństwo dostaw, interoperacyjność oraz właściwości operacyjne, określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający, udzielając zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego albo negocjacji bez ogłoszenia, określa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia kryteria oceny ofert wraz z ich opisem, podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobem oceny ofert. Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przepisów wydanych na podstawie art. 91 ust. 8 p.z.p. nie stosuje się. To oznacza, że nie stosuje się określonych przez Ministra właściwego do spraw gospodarki innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych, które minister określił kierując się potrzebą wdrożenia przepisów prawa Unii Europejskiej oraz mając na względzie szczególny charakter lub cel zamówienia publicznego, czyli rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych (Dz.U. Nr 96, poz. 559).
Krok: przystąpienie do ustalenia kryteriów oceny ofert
Zamawiający, po analizie swoich oczekiwań i potencjalnych wymagań co do przedmiotu przyszłego zamówienia oraz celów, jakie chce osiągnąć, przystępuje do ustalenia kryteriów oceny ofert.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: czy zamawiający przewidział jedynie kryterium ceny?
Zamawiający zamawiając przedmiot zamówienia mieszczący się w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa może wg własnego uznania określić czy oferty będą oceniane wyłącznie przez pryzmat najniższej ceny czy też oprócz ceny zamawiający będzie przyznawał punkty w ramach poza cenowych kryteriów.