Kaczorowska-Kossowska Iwona, Tworzenie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych (WRPZ)
Tworzenie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych (WRPZ)
Tworzenie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych (WRPZ)
Tworzenie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych (WRPZ)
Artykuł 95b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z. - powołał do życia Wojewódzkie Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Przepisy ustawy z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1138), która wprowadziła powyższy przepis nie przewidują w odniesieniu do tego organu przepisów przejściowych, co oznacza, że ciała te utworzone zostały z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2015 r. Tym bardziej, że art. 95b u.ś.o.z. nie przewiduje odrębnego aktu powołania rady, a jedynie wejście w jej skład przedstawicieli określonych gremiów.
W skład Wojewódzkiej Rady wchodzą konsultanci wojewódzcy oraz ośmiu członków wyróżniających się wiedzą w zakresie zdrowia publicznego powołanych przez wojewodę, w tym:
1) jeden przedstawiciel wojewody;
2) jeden przedstawiciel marszałka województwa;
3) jeden przedstawiciel dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu;
4) jeden przedstawiciel Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny;
5) jeden przedstawiciel wojewódzkiego Urzędu Statystycznego;
6) jeden przedstawiciel szkół wyższych kształcących na kierunkach medycznych mających siedzibę na terenie województwa;
7) jeden przedstawiciel konwentu powiatów danego województwa;
8) jeden przedstawiciel reprezentatywnych organizacji pracodawców.
Pracami Wojewódzkiej Rady kieruje przedstawiciel wojewody, jako jej przewodniczący, zaś obsługę organizacyjną Wojewódzkiej Rady zapewnia urząd obsługujący wojewodę. Wojewódzka Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Niniejsza procedura przedstawia sposób tworzenia się Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zwrócenie się do Marszałka województwa o wyznaczenie przedstawiciela do WRPZ
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z. - nie przewiduje wprost trybu wnioskowego w toku wyznaczania przedstawicieli do WRPZ, co oznacza, iż wniosek wojewody nie jest warunkiem wyznaczenia przedstawiciela przez uprawniony do tego organ. Jednak biorąc pod uwagę, iż zgodnie z art. 95b ust. 3 u.ś.o.z. obsługę organizacyjną Wojewódzkiej Rady zapewnia urząd obsługujący wojewodę, należy przyjąć, iż koordynacja ukonstytuowania się Rady leżeć będzie po stronie urzędów wojewódzkich.
Krok: zwrócenie się do przedstawiciel reprezentatywnych organizacji pracodawców o wyznaczenie przedstawiciela do WRPZ
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.) reprezentatywność organizacji pracodawców oceniać należy w świetle przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. poz. 1240).
Zgodnie zaś z art. 24 ust. 2 tej ustawy za reprezentatywne organizacje pracodawców uznaje się ogólnokrajowe organizacje pracodawców o charakterze ponadbranżowym, spełniające łącznie następujące kryteria:
1) zrzeszają pracodawców zatrudniających łącznie co najmniej 300.000 pracowników;
2) zrzeszają pracodawców prowadzących podstawowy rodzaj działalności gospodarczej w co najmniej połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której mowa w przepisach o statystyce publicznej;
3) posiadają wśród członków regionalne organizacje pracodawców o charakterze ponadbranżowym, mające siedziby w co najmniej połowie województw.
Na uwagę zasługuje fakt, iż w tym punkcie ustawodawca nie odniósł się do organizacji mających siedzibę na terenie danego województwa, co oznacza, że wyznaczeniu przedstawiciela do WRPZ na terenie każdego województwa winny brać udział wszystkie organizacje pracodawców mające status organizacji reprezentatywnych.