Piaskowska Olga Maria, Sygnalizacja w związku z poważnym uchybieniem przepisom prawa przez zakład pracy lub organ rentowy

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r. do: 2 maja 2012 r.
Autorzy:

Sygnalizacja w związku z poważnym uchybieniem przepisom prawa przez zakład pracy lub organ rentowy

Sygnalizacja w związku z poważnym uchybieniem przepisom prawa przez zakład pracy lub organ rentowy

Sygnalizacja w związku z poważnym uchybieniem przepisom prawa przez zakład pracy lub organ rentowy

Sygnalizacja w związku z poważnym uchybieniem przepisom prawa przez zakład pracy lub organ rentowy sąd skład orzekający sąd skład orzekający poinformowanie właściwego organu o uchybieniach stwierdzenie uchybienia przepisom postępowania jakie działania w takiej sytuacji może podjąć sąd? niepodjęcie działań możliwe działania sądu poinformowanie prokuratura o uchybieniach jeżeli uchybienie przepisom nieistotne jeżeli uchybienie przepisom poważne

Krok: jakie działania w takiej sytuacji może podjąć sąd?

W myśl art. 474 k.p.c., który został uchylony z dniem 3 maja 2012 r.,  w razie stwierdzenia w toku rozpoznania sprawy poważnego uchybienia przepisom prawa przez zakład pracy lub organ rentowy, sąd zwraca na nie uwagę właściwemu organowi, a w razie potrzeby zawiadamia o tym prokuratora.

Należy zatem podkreślić, że sąd nie zawiadamiał o każdym stwierdzonym uchybieniu, a jedynie o uchybieniu „poważnym”, przy czym ocena tej przesłanki należała do sądu.

W doktrynie wskazywano, że art. 474 k.p.c. dotyczył sytuacji, w których sąd stwierdził przypadki wykroczenia przeciwko prawom pracownika (por. art. 281-290 k.p.) lub przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową (art. 218-221 k.k.) (zob. np. J. Bodio, Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz podręczny pod red. A. Jakubeckiego, Warszawa 2008, s. 650).

Krok: poinformowanie właściwego organu o uchybieniach

Właściwy organ, który sąd może poinformować o stwierdzonych poważnych uchybieniach, to w pierwszej kolejności organy nadrzędne nad organami rentowymi, organy Państwowej Inspekcji Pracy, której zadania obejmują m.in. nadzór i kontrolę przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy; Dz. U. Nr 89, poz. 589, z późn. zm.), a także Państwowy Inspektorat Sanitarny oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej.