Chajec Stanisław, Sprawdzenie wymogów formalnych zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego
Sprawdzenie wymogów formalnych zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego
Sprawdzenie wymogów formalnych zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego
Sprawdzenie wymogów formalnych zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego
Zgodnie z art. 71 ust. 3 p.b. niedołączenie przez inwestora do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części wymaganych dokumentów, skutkuje nałożeniem na niego, w drodze postanowienia, obowiązku uzupełnienia zgłoszenia w oznaczonym terminie. Wyznaczony przez organ administracji architektoniczno-budowlanej termin na uzupełnienie dokumentów zależy od rodzaju dokumentacji, która została zakwalifikowana jako brakująca (wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2011 r., II OSK 1817/10, LEX nr 1152059). Omówiona regulacja wprowadza modyfikację wobec tej, jaka jest przewidziana do usuwania braków formalnych przez przepis art. 64 § 2 k.p.a., a główna różnica polega na możliwości wyznaczenia dłuższego niż 7 dni terminu na uzupełnienie zgłoszenia. Pozostawienie zgłoszenia bez rozpoznania może nastąpić tylko w razie niewskazania przez zgłaszającego adresu i braku możliwości jego ustalenia na podstawie posiadanych danych (art. 64 § 1 k.p.a.).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przystąpienie do sprawdzenia wymogów formalnych zgłoszenia
Podanie strony (tu: zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części), aby spowodować skutek prawny wszczęcia postępowania, musi spełniać wymagania formalne: wskazywać osobę, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
Braki w zakresie wymagań wynikających z przepisów prawa powodują pozostawienie podania bez rozpoznają tylko wtedy, gdy po wezwaniu nie zostaną usunięte przez wnoszącego podanie w ustawowym terminie 7 dni. Obowiązek wezwania wnoszącego podanie nie powstaje jednak wówczas, gdy w podaniu nie wskazano adresu i adresu tego organ nie może ustalić na podstawie posiadanych danych.
Wynikające z kodeksu postępowania administracyjnego zasady postępowania z podaniem dotkniętym brakami formalnymi zostały istotnie zmienione w przypadku zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części na podstawie art. 71 ust. 2 p.b. W przepisie tym przewidziano dodatkowe wymagania, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie i odrębny tryb usuwania braków zgłoszenia. Nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia ma formę postanowienia, na które nie służy zażalenie. Nieuzupełnienie zgłoszenia nie skutkuje pozostawieniem go bez rozpoznania a wniesieniem, w drodze decyzji, sprzeciwu.
Krok: czy zgłoszenie zawiera adres inwestora?
W przypadku zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części badanie wymogów formalnych jest ograniczone do sprawdzenia, czy inwestor wskazał swój adres w zgłoszeniu. Jeśli adres został wskazany lub organ ma możliwość ustalenia go na podstawie posiadanych danych, to usunięcie pozostałych braków zgłoszenia następować będzie w sposób przewidziany w art. 71 ust. 3 p.b., tj. poprzez nałożenie, w drodze postanowienia, obowiązku przedłożenia brakujących dokumentów. Procedowanie w tym trybie umożliwia wyznaczenie przez organ terminu na usunięcie braków zgłoszenia w zależności od stwierdzonych braków w dokumentacji, a także przedłużenie tego terminu. Nie byłoby to możliwe przy usuwaniu braków podania w trybie art. 64 § 2 k.p.a.