Skubiszak-Kalinowska Irena, Sporządzenie protokołu z postępowania ws. wyboru partnera prywatnego
Sporządzenie protokołu z postępowania ws. wyboru partnera prywatnego
Sporządzenie protokołu z postępowania ws. wyboru partnera prywatnego
Sporządzenie protokołu z postępowania ws. wyboru partnera prywatnego
Zasada jawności postępowania o udzielenie zamówienia objawia się w obowiązku sporządzenia oraz udostępnienia partnerom prywatnym protokołów, które stanowią podstawowy zakres informacji o postępowaniu. Podmiot publiczny jest zobowiązany udostępnić go każdemu, kto o to wnosi, bez obowiązku udowadniania zarówno interesu prawnego, jak i interesu faktycznego. Protokół jest sporządzany w formie pisemnej z każdego postępowania - niezależnie od trybu oraz wartości zamówienia.
Art. 96 ust. 1 p.z.p. określa minimalny zakres informacji ujawnianych przez podmiot publiczny w protokole. Dodatkowe informacje, które podmiot publiczny jest zobowiązany umieszczać w protokole wymienia rozporządzenie Prezesa Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1128).
Zgodnie z definicją w art. 2 pkt 7b p.z.p. przez protokół należy rozumieć dokument sporządzany przez podmiot publiczny w formie pisemnej, który potwierdza przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: utworzenie protokołu
Wzór protokołu oraz dodatkowe informacje w nim zawarte określają przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1128). Przepisy rozporządzenia rozróżniają wzory protokołów w zależności od tego, jakiego trybu postępowanie dotyczy. Protokół zawiera także informacje dotyczące czynności poprzedzających wszczęcie postępowania oraz wykonywanych po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Przepisy art. 96 ust. 1 pkt 1–14 p.z.p. określają tylko minimalną treść protokołu, stanowiąc, że protokół zawiera:
1) opis przedmiotu zamówienia;
2) informację o trybie udzielenia zamówienia
3) imię i nazwisko albo nazwę partnera prywatnego, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, oraz powody wyboru jego oferty, a także, jeśli jest to wiadome, wskazanie części zamówienia lub umowy ramowej, którą ten partner prywatny zamierza zlecić do wykonania osobom trzecim, i jeśli jest to wiadome w danym momencie – imiona i nazwiska albo nazwy ewentualnych podwykonawców;
4) nazwę i adres podmiotu publicznego, przedmiot i wartość umowy w sprawie zamówienia publicznego, umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów;
5) w stosownych przypadkach, wyniki badania podstaw wykluczenia, oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w tym:
a) imię i nazwisko albo nazwę partnerów prywatnych, którzy nie podlegają wykluczeniu, wykazali spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji oraz powody wyboru tych partnerów prywatnych,
b) imię i nazwisko albo nazwę partnerów prywatnych, którzy podlegają wykluczeniu, nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji oraz powody ich niezaproszenia do udziału w postępowaniu;
6) powody odrzucenia ofert;
7) w przypadku negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki wskazanie okoliczności uzasadniających zastosowanie wybranego trybu;
8) powody, z których podmiot publiczny postanowił nie udzielać zamówienia, nie zawierać umowy ramowej albo nie ustanawiać dynamicznego systemu zakupów;
9) powody niedokonania podziału zamówienia na części;
10) powody odstąpienia od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej do składania ofert;
11) w przypadku gdy partner prywatny lub osoby uprawnione do reprezentowania partnera prywatnego pozostają z podmiotem publicznym lub osobami uprawnionymi do reprezentowania podmiotu publicznego w relacjach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 1–4, informację na temat tych relacji i podjęte w związku z tym środki;
12) informacje dotyczące osób wykonujących czynności związane z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia oraz osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia pozostających w relacjach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 1–4 i złożenia przez nie oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 p.z.p.
Krok: zamieszczenie informacji dot. opisu przedmiotu zamówienia
Rozporządzenie określa inne wzory protokołu w zależności od trybu udzielenia zamówienia, jednak część informacji pozostaje identyczna niezależnie od tego trybu. W każdym trybie opis przedmiotu zamówienia stanowi najistotniejszy element przygotowania postępowania.