Izydorczyk Jacek, Przeszukanie pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autor:

Przeszukanie pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego

Przeszukanie pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego

Przeszukanie pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego

Rozdział 61. kodeksu postępowania karnego reguluje immunitety: dyplomatyczny oraz konsularny. Immunitety te są tzw. immunitetami formalnoprawnymi, tzn. nie uchylają przestępności czynu, a jedynie uniemożliwiają ściganie osoby, która jest nimi objęta. Kwestię zwolnień spod jurysdykcji krajowej poza przepisami kodeksu postępowania karnego (Rozdział 61. „Immunitety osób należących do przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych”) reguluje także prawo międzynarodowe - przede wszystkim:

– Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych z dnia 18 kwietnia 1961 roku (Dz. U. z 1965 roku, Nr 37, poz. 232) oraz

– Konwencja Wiedeńska o stosunkach konsularnych z dnia 24 kwietnia 1963 roku (Dz. U. z 1982 roku, Nr 13, poz. 98).

Ważne jest wyraźne zaznaczenie tutaj, że immunitety te zabraniają jedynie ścigania osoby objętej takim immunitetem zakrajowym, nie zabraniają zaś prowadzenia czynności pozaprocesowych (operacyjnych), które w konsekwencji mogą prowadzić do zastosowania środków przewidzianych w prawie międzynarodowym - w tym do uznania przez Polskę określonej osoby za niepożądaną na jej terytorium (tzw. persona non grata). Oczywistym jest bowiem, że nie może być tolerowane naruszanie prawa - nawet przez oficjalnego przedstawiciela państwa obcego (zresztą prawo do uznania danej osoby za niepożądaną jest prawem władczym państwa jako podmiotu prawa międzynarodowego i wcale nie musi dotyczyć wyłącznie sprawców przestępstw). Celem immunitetów jest przecież honorowanie dobrych zwyczajów międzynarodowych, a nie zapewnianie bezkarności, czy też nawet tolerowanie innych zachowań nie przystojących dyplomatom (np. niemoralne zachowania, brak okazywania szacunku państwu - siedziby misji dyplomatycznej, itp.).

Ochrona immunitetów zakrajowych jest zróżnicowana, gdy chodzi o zakres ochrony osoby, której przysługuje taki immunitet (a właściwie ją ochrania - zob. uwagi powyżej). Immunitet dyplomatyczny jest określony w przepisie art. 578 k.p.k., zgodnie z którym nie podlegają orzecznictwu polskich sądów karnych:

1) uwierzytelnieni w Rzeczypospolitej Polskiej szefowie przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych,

2) osoby należące do personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw,

3) osoby należące do personelu administracyjnego i technicznego tych przedstawicielstw,

4) członkowie rodzin ww. osób, jeżeli pozostają z nimi we wspólnocie domowej, oraz

5) inne osoby korzystające z immunitetów dyplomatycznych na podstawie ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.

Jest to immunitet przedmiotowo nieograniczony i obejmuje wszelkie czyny zabronione popełnione przez osoby, które są chronione. Nieważne jest przy tym, czy czyny zabronione wiążą się z funkcjami wykonywanymi przez takie osoby, a ochrona dotyczy nawet czynów popełnionych przed uzyskaniem immunitetu.

Z kolei immunitet konsularny jest określony w przepisie art. 579 § 1 k.p.k., zgodnie z którym nie podlegają orzecznictwu polskich sądów karnych w zakresie czynności pełnionych w związku z wykonywaniem ich funkcji urzędowych, a na zasadzie wzajemności w pozostałym zakresie:

1) kierownicy urzędów konsularnych i inni urzędnicy konsularni państw obcych, oraz

2) osoby zrównane z nimi na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.

Jak więc widać, jest to immunitet przedmiotowo ograniczony jedynie do czynów zabronionych popełnionych w zakresie czynności pełnionych podczas i w związku z wykonywaniem funkcji. Zob. J. Izydorczyk [w:] M. Królikowski, P. Wiliński, J. Izydorczyk, Podstawy prawa karnego międzynarodowego, Warszawa 2008, s. 363–394; T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym - komentarz, Warszawa 2008, s. 1206–1351.

Przeszukanie pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego szef przedstawicielstwa dyplomatycznego (kierownik urzędu konsularnego) szef przedstawicielstwa dyplomatycznego (kierownik urzędu konsularnego) otrzymanie prośby odpowiedź Minister Sprawiedliwości Minister Sprawiedliwości przekazanie odpowiedzi otrzymanie odpowiedzi otrzymanie prośby przekazanie prośby organ prowadzący postępowanie organ prowadzący postępowanie czy udzielono zgody na przeszukanie? niemożność przeszukania możliwość przeszukania otrzymanie odpowiedzi potrzeba przeszukania pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego czy zachodzą przesłanki z art. 584 k.p.k.? prośba o zgodę na przeszukanie tak nie nie tak

Krok: potrzeba przeszukania pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego

Pomimo że w kodeksie postępowania karnego przeszukanie jest uregulowane w części dotyczącej dowodów (Dział V.), to jest to de facto środek przymusu wkraczającego poważnie w sferę praw obywatelskich (i w ogóle praw człowieka). Dotyczy to zwłaszcza przeszukania pomieszczeń, które w te prawa wkracza wręcz drastycznie. Należy mieć na uwadze, że polskie rozwiązania są nie tyle „liberalne”, co wręcz ustanowione dla organów procesowych (a nie dla obywateli) - jak bowiem wytłumaczyć dopuszczalność przeszukania pomieszczenia na podstawie legitymacji służbowej (sic!) - zob. art. 220 § 3 k.p.k. (odnośnie tego reliktu prawa totalitarnego zob. J. Izydorczyk: Hanzai - znaczy przestępstwo. Ściganie przestępstw pospolitych oraz white-collar-crimes w Japonii, Warszawa 2008 r., passim). Tym bardziej więc musi być w tej kwestii ustanowiona wyraźna ochrona dla przedstawicielstw dyplomatycznych oraz konsularnych.

Przepis art. 583 odnosi się do zasady nietykalności pomieszczeń przedstawicielstwa dyplomatycznego i pomieszczeń konsularnych, stanowiącej naturalne przedłużenie przywileju nietykalności osobistej dyplomaty. Nietykalność obejmuje budynki lub części budynków zajmowanych przez przedstawicielstwo (niezależnie od podstawy prawnej - własność, najem, dzierżawa itp.), tereny przyległe, takie jak: ogród, podjazdy, wydzielone parkingi itp., rezydencje szefa misji i członków personelu dyplomatycznego oraz mieszkania członków personelu administracyjnego i technicznego, środki transportu, archiwa i dokumenty misji. [Zob. G. Jaworski, A. Sołtysińska, Postępowanie w sprawach karnych ze stosunków międzynarodowych, Warszawa 2010, s. 32].

Krok: czy zachodzą przesłanki z art. 584 k.p.k.?

Immunitety nie służą w przypadku osób, w zakresie czynności nie pełnionych podczas i w związku z wykonywaniem ich funkcji urzędowych, jeżeli są obywatelami polskimi lub mają w Polsce stałe miejsce zamieszkania (zob. art. 584 k.p.k.).