Niewiadomski Zygmunt, Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 16 października 2023 r.
Autorzy:

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko dokumentu planistycznego jest instrumentem realizacji zasady prewencji, integracji ochrony środowiska z politykami sektorowymi i kompleksowości ochrony środowiska (por. E. Iwanek-Chachaj (w:) Prawo ochrony środowiska, J. Stelmasiak (red.), Warszawa 2009, s. 97). Pojęcie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) definiuje art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) - dalej u.o.i.ś. Wedle niego przez SOOŚ rozumie się postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityki, strategii, planu lub programu, obejmujące w szczególności uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, uzyskanie wymaganych ustawą opinii, zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko stanowi złożone, wieloetapowe postępowanie, na które składa się kilka postępowań odrębnych, w tym udział społeczeństwa. Kluczowe z punktu widzenia SOOŚ jest sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) i poddanie ocenie społeczeństwa projektu dokumentu wraz z prognozą. W orzecznictwie utrwalił się pogląd, wedle którego prognoza oddziaływania na środowisko jest analizą skutków środowiskowych opracowywanego dokumentu i nie ma charakteru wiążącego (z wyjątkiem przewidywanego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000) dla podmiotu sporządzającego dokument (tak w odniesieniu do wpływu prognozy na MPZP wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 kwietnia 2012 r., II SA/Ol 1019/11, LEX nr 1145819). Prognoza daje asumpt do oceny skutków środowiskowych opracowywanych dokumentów, co stanowi istotę SOOŚ i może mieć kluczowy wpływ na ostateczny kształt dokumentu. Należy mieć na uwadze, iż ocena oddziaływania na środowisko MPZP jest elementem obligatoryjnym procedury planistycznej, a jej pominięcie stanowi istotne naruszenia procedury (por. wyrok NSA z dnia 8 maja 2012 r., II OSK 430/12, LEX nr 1252066).

Autor lub odpowiednio, osoba kierująca zespołem sporządzającym prognozę skutków środowiskowych projektowanego dokumentu winien legitymować się doświadczeniem zawodowym lub wykształceniem (vide art. 74a ust. 2 u.o.i.ś.)

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta zapewnienie udziału społeczeństwa czy spełnione są przesłanki określone w art. 34 uop? czy projekt planu ogólnego lub miejscowego znacząco negatywnie oddziałuje na obszar Natura 2000? czy projekt mpzp lub planu ogólnego sporządzany jest wyłącznie dla celów obrony narodowej lub obrony cywilnej? rozpatrzenie uwag i wniosków złożonych w trakcie postępowania uzyskanie opinii o projekcie planu ogólnego lub miejscowego wraz z prognozą czy przeprowadzenie transgranicznej OOŚ jest konieczne? przeprowadzenie transgranicznej OOŚ sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko podanie do publicznej wiadomości informacji o przyjęciu planu ogólnego lub miejscowego przekazanie przyjętego projektu planu ogólnego lub miejscowegoi podsumowania organom opiniującym przyjęcie projektu planu ogólnego lub miejscowego i sporządzenie pisemnego podsumowania sporządzenie projektu planu odrzucenie projektu planu ogólnego lub miejscowego w proponowanym kształcie weryfikacja obowiązku przeprowadzenia SOOŚ odstąpienie od przeprowadzenia SOOŚ obowiązki organu sporządzającego projekt planu ogólnego lub planu mejscowego wystąpienie o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości prognozy oddziaływania na środowisko nie tak tak nie tak nie tak nie brak obowiązku obowiązek istnieje

Krok: sporządzenie projektu planu

Przystąpienie do sporządzenia lub zmiany projektu MPZP lub planu ogólnego stanowi warunek przystąpienia do przeprowadzenia SOOŚ tych dokumentów planistycznych.

Procedura oceny oddziaływania na środowisko projektu MPZP lub planu ogólnego pozwoli ocenić skutki środowiskowe realizacji tych planów.

Krok: czy projekt mpzp lub planu ogólnego sporządzany jest wyłącznie dla celów obrony narodowej lub obrony cywilnej?

Ustawodawca wyłącza obowiązek przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu mpzp lub planu ogólnego, jeśli te akty planistyczne sporządzane są wyłącznie dla realizacji celów obrony narodowej lub obrony cywilnej, a równocześnie realizacja procedowanego aktu planistycznego nie spowoduje znaczącego oddziaływania na obszar Natura 2000. Te same reguły dotyczą projektów zmiana w/w aktów planistycznych.