Niewiadomski Zygmunt, Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego
Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego
Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przesytrzennego
Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu ogólnego lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko dokumentu planistycznego jest instrumentem realizacji zasady prewencji, integracji ochrony środowiska z politykami sektorowymi i kompleksowości ochrony środowiska (por. E. Iwanek-Chachaj (w:) Prawo ochrony środowiska, J. Stelmasiak (red.), Warszawa 2009, s. 97). Pojęcie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) definiuje art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) - dalej u.o.i.ś. Wedle niego przez SOOŚ rozumie się postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityki, strategii, planu lub programu, obejmujące w szczególności uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, uzyskanie wymaganych ustawą opinii, zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko stanowi złożone, wieloetapowe postępowanie, na które składa się kilka postępowań odrębnych, w tym udział społeczeństwa. Kluczowe z punktu widzenia SOOŚ jest sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) i poddanie ocenie społeczeństwa projektu dokumentu wraz z prognozą. W orzecznictwie utrwalił się pogląd, wedle którego prognoza oddziaływania na środowisko jest analizą skutków środowiskowych opracowywanego dokumentu i nie ma charakteru wiążącego (z wyjątkiem przewidywanego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000) dla podmiotu sporządzającego dokument (tak w odniesieniu do wpływu prognozy na MPZP wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 kwietnia 2012 r., II SA/Ol 1019/11, LEX nr 1145819). Prognoza daje asumpt do oceny skutków środowiskowych opracowywanych dokumentów, co stanowi istotę SOOŚ i może mieć kluczowy wpływ na ostateczny kształt dokumentu. Należy mieć na uwadze, iż ocena oddziaływania na środowisko MPZP jest elementem obligatoryjnym procedury planistycznej, a jej pominięcie stanowi istotne naruszenia procedury (por. wyrok NSA z dnia 8 maja 2012 r., II OSK 430/12, LEX nr 1252066).
Autor lub odpowiednio, osoba kierująca zespołem sporządzającym prognozę skutków środowiskowych projektowanego dokumentu winien legitymować się doświadczeniem zawodowym lub wykształceniem (vide art. 74a ust. 2 u.o.i.ś.)
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: sporządzenie projektu planu
Przystąpienie do sporządzenia lub zmiany projektu MPZP lub planu ogólnego stanowi warunek przystąpienia do przeprowadzenia SOOŚ tych dokumentów planistycznych.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko projektu MPZP lub planu ogólnego pozwoli ocenić skutki środowiskowe realizacji tych planów.
Krok: czy projekt mpzp lub planu ogólnego sporządzany jest wyłącznie dla celów obrony narodowej lub obrony cywilnej?
Ustawodawca wyłącza obowiązek przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu mpzp lub planu ogólnego, jeśli te akty planistyczne sporządzane są wyłącznie dla realizacji celów obrony narodowej lub obrony cywilnej, a równocześnie realizacja procedowanego aktu planistycznego nie spowoduje znaczącego oddziaływania na obszar Natura 2000. Te same reguły dotyczą projektów zmiana w/w aktów planistycznych.