Krywan Tomasz, Prawo do odliczenia w JST od 1 października 2016 r.
Prawo do odliczenia w JST od 1 października 2016 r.
Prawo do odliczenia w JST od 1 października 2016 r.
Prawo do odliczenia w JST od 1 października 2016 r.
Procedura pozwala ustalić, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2016 r. jednostce samorządu terytorialnego może w stosunku do danego zakupu przysługiwać prawo do odliczenia.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: jednostka samorządu terytorialnego rozważa możliwość skorzystania z prawa do odliczenia w stosunku do dokonanego zakupu
W art. 10 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) - dalej u.s.z.r., zostało określone wyłączenie możliwości korzystania z prawa do odliczenia w stosunku do niektórych zakupów dokonanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wyłączenie to ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki.
Krok: czy korekta jest dokonywana w związku ze zmianą kwalifikowalności podatku w części dotyczącej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanej ze środków przeznaczonych na realizację projektów w związku z wyrokiem TS?
Wyłączenie prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 10 u.s.z.r., może mieć zastosowanie, jeżeli nastąpiła zmiana kwalifikowalności podatku w części dotyczącej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanej ze środków przeznaczonych na realizację projektów w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r., C-276/14. W wyroku tym Trybunał orzekł, że „podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności”.