Ambroziewicz Maciej, Postępowanie powypadkowe w związku z pełnieniem służby w Policji
Postępowanie powypadkowe w związku z pełnieniem służby w Policji
Postępowanie powypadkowe w związku z pełnieniem służby w Policji
Postępowanie powypadkowe w związku z pełnieniem służby w Policji
Ze względu na szczególną specyfikę służby w policji, funkcjonariusze tej formacji mają odrębne regulacje prawne dotyczące postępowania w razie wypadku w związku z pełnieniem służby. W odróżnieniu od wypadków pracowniczych, gdzie za kompleksowe przeprowadzenie postępowania powypadkowego odpowiada pracodawca, w przypadku wypadków funkcjonariuszy policji obowiązki związane z tym postępowaniem realizuje:
1) kierownik jednostki organizacyjnej Policji (Komendant Główny Policji - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w Komendzie Głównej Policji, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej (Stołecznej), komendant miejski, powiatowy i rejonowy Policji - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w podległej komendzie, Komendant-rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i komendanci szkół policyjnych - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w tych szkołach, dyrektor instytutu badawczego - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w tym instytucie), lub
2) komendant szkoły Policji (Komendant-rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i komendanci szkół policyjnych) - obowiązany wszcząć postępowanie wyjaśniające w odniesieniu do funkcjonariuszy skierowanych na szkolenie lub doskonalenie zawodowe do tych szkół.
Podobnie jak w przypadku wypadków pracowniczych, dokumentację powypadkową sporządzoną po wypadku w związku ze służbą w policji kierownik jednostki organizacyjnej Policji przechowuje przez okres 10 lat.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zdarzenie wypadkowe
Za wypadek pozostający w związku z pełnieniem służby w Policji uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które zaszło podczas lub w związku:
1) z wykonywaniem obowiązków służbowych albo poleceń przełożonych,
2) z wykonywaniem czynności w interesie służby, nawet bez polecenia przełożonych,
3) z wykonywaniem funkcji lub zadań zleconych przez działające w resorcie spraw wewnętrznych organizacje polityczne, zawodowe albo społeczne,
4) z ratowaniem ludzi lub ich mienia z grożącego niebezpieczeństwa albo ratowaniem mienia społecznego przed zniszczeniem lub zagarnięciem,
5) z udzielaniem przedstawicielowi organu państwowego pomocy przy spełnianiu przez niego czynności urzędowych,
6) z udziałem w pościgu lub ujęciu osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa albo ochroną innych obywateli przed napaścią,
7) z udziałem w czynach społecznych organizowanych w resorcie spraw wewnętrznych,
8) z odbywaniem bezpośredniej drogi do miejsca i z miejsca wykonywania czynności określonych w pkt 1–7.
Krok: poinformowanie kierownika jednostki Policji o zdarzaniu
Poszkodowany, jeżeli pozwala na to jego stan zdrowia, jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o wypadku kierownika jednostki organizacyjnej Policji, za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.
Bezpośredni przełożony poszkodowanego, który powziął wiadomość o wypadku w przypadku innym niż określony powyżej, niezwłocznie zawiadamia o wypadku kierownika jednostki organizacyjnej Policji.