Skubiszak-Kalinowska Irena, Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy koncesji
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy koncesji
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy koncesji
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy koncesji
Na mocy art. 22 u.k.r.b.u., w przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.k.r.b.u., zamawiający może przekazać do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy koncesji. Realizacja tego uprawnienia ma służyć zachowaniu zasady przejrzystości postępowania o zawarcie umowy koncesji i zgodnie z art. 49 ust. 2 u.k.r.b.u. pozwala na uniknięcie unieważnienia umowy. Zgodnie bowiem z dyspozycją tego ostatniego w przypadku, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 (tj. jeżeli zamawiający zawarł umowę koncesji bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o koncesji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszczenia ogłoszenia o koncesji w Biuletynie Zamówień Publicznych, chyba że ustawa dopuszcza taką możliwość), umowa koncesji nie podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, iż działa zgodnie z ustawą, a umowa została zawarta po upływie 10 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji takiego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: prowadzenie postępowania na podstawie art. 20 u.k.r.b.u.
Wystąpienie przesłanek określonych w art. 20 ust. 1 u.k.r.b.u. powoduje, że zamawiający kontynuuje postępowanie według zasad właściwych dla tego „trybu”. Nie zmienia to jednak faktu, że również w tym przypadku celem prowadzonego postępowania jest, co do zasady, wybór oferty najkorzystniejszej i zawarcie umowy koncesji.
Krok: przygotowanie ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy koncesji
W przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.k.r.b.u., zamawiający może przekazać do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy koncesji zawierające co najmniej:
1) nazwę oraz adres zamawiającego;
2) określenie przedmiotu umowy koncesji oraz jej wielkości lub zakresu;
3) uzasadnienie zamiaru zawarcia umowy koncesji bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o koncesji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszczenia ogłoszenia o koncesji w Biuletynie Zamówień Publicznych;
4) imię i nazwisko albo nazwę oraz adres wykonawcy, z którym zamawiający zamierza zawrzeć umowę koncesji.
W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy podkreślono: „W celu zapewnienia przejrzystości udzielania koncesji bez publikacji ogłoszenia o koncesji oraz w celu zapewnienia potencjalnym wykonawcom możliwości weryfikacji udzielania takiej koncesji przez zastosowanie środków ochrony prawnej, proponuje się wprowadzić w zakresie umów koncesji, w odniesieniu do których nie ma obowiązku publikacji ogłoszenia o koncesji, możliwość publikacji przez zamawiającego ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy koncesji, które powinno zawierać co najmniej:
1) nazwę oraz adres zamawiającego;
2) określenie przedmiotu umowy koncesji oraz jej wielkości lub zakresu;
3) uzasadnienie decyzji zamawiającego o zawarciu umowy koncesji bez uprzedniego ogłoszenia o koncesji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w Biuletynie Zamówień Publicznych;
4) nazwę albo imię i nazwisko oraz adres wykonawcy, z którym zamawiający zamierza zawrzeć umowę koncesji” (zob. uzasadnienie do rządowego projektu ustawy, Druk nr 612, s. 26).