Dauter-Kozłowska Agnieszka, Doręczenie pisma stronie zamieszkałej, przebywającej lub mającej siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 października 2021 r.
Autorzy:

Doręczenie pisma stronie zamieszkałej, przebywającej lub mającej siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej

Doręczenie pisma stronie zamieszkałej, przebywającej lub mającej siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej

Doręczenie pisma stronie zamieszkałej, przebywającej lub mającej siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej

Zasadniczym celem przepisów z art. 40 § 4 i 5 k.p.a. jest zapewnienie szybkości postępowania administracyjnego. Wynikająca z zasady oficjalności doręczeń konieczność doręczania pism także stronom zamieszkałym (przebywającym lub mającym siedzibę) poza obszarem Unii Europejskiej, stanowiła bowiem istotną przeszkodę w załatwieniu sprawy bez zbędnej zwłoki. Omawiana regulacja nie eliminuje jednak w sposób całkowity obowiązku doręczania pism poza obszar Unii Europejskiej. Jej zakres zastosowania ograniczony został wyłącznie do stron, a nadto nawet stronie należy zawsze doręczyć pierwsze pismo zawierające pouczenie o obowiązkach wynikających z art. 40 § 4 i 5 k.p.a.

Doręczenie pisma stronie zamieszkałej, przebywającej lub mającej siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej strona strona odebranie pouczenia organ organ doręczanie pism usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego czy doręczenie następuje usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego? doręczanie pism konsulowi pozostawianie pism w aktach ze skutkiem doręczenia konieczność doręczenia pisma stronie, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym czy strona działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej? pouczenie strony o jej prawach i obowiązkach czy strona ustanowiła pełnomocnika w kraju? doręczanie pism pełnomocnikowi tak nie tak nie tak nie

Krok: konieczność doręczenia pisma stronie, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym

Hipotezą przepisów z art. 40 § 4 i 5 k.p.a. objęte są przypadki konieczności doręczenia pisma stronie, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. W przeciwnym wypadku organ będzie miał do czynienia z osobą nieznaną z miejsca pobytu, o której mowa w art. 48 § 1 k.p.a. Doręczeń trzeba będzie wówczas dokonywać w trybie art. 48 § 1 w zw. z art. 34 k.p.a. Organ administracji publicznej nie musi przeprowadzać ustaleń, czy strona zamieszkuje (przebywa lub ma siedzibę) poza obszarem Unii Europejskiej; wystarczy, że konieczne jest doręczenie pism poza ten obszar (podobnie A. Wróbel (w:) M. Jaśkowska, A. Wróbel, Komentarz aktualizowany do ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.00.98.1071), Lex/el. 2012, komentarz do art. 40).

Krok: czy doręczenie następuje usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego?

Podjęcie przez organ czynności związanych z poinformowaniem strony mieszkającej lub mającej siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, o konieczności ustanowienia w kraju pełnomocnika jest zbędne w przypadku, gdy w grę wchodzić będzie doręczenie za pomocą usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, o którym mowa w art. 39 § 1 k.p.a.