Chajec Stanisław, Dokonywanie podziału nieruchomości z urzędu w celu realizacji celu publicznego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 lipca 2020 r.
Autorzy:

Dokonywanie podziału nieruchomości z urzędu w celu realizacji celu publicznego

Dokonywanie podziału nieruchomości z urzędu w celu realizacji celu publicznego

Dokonywanie podziału nieruchomości z urzędu w celu realizacji celu publicznego

Celem podziału dokonywanego z urzędu jest wyodrębnienie z jednej nieruchomości gruntowej działki gruntu przeznaczonej pod realizację celu publicznego, która następnie będzie podlegać nabyciu przez podmiot publicznoprawny w drodze umowy lub wywłaszczenia. Cele publiczne zostały określone przede wszystkim w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Mogą je także przewidywać przepisy odrębne.

Inicjatywa wszczęcia postępowania może należeć do osoby lub jednostki organizacyjnej, która będzie realizowała cel publiczny, co nie zmienia faktu, że jest ono wszczynane z urzędu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W takim przypadku koszty postępowania podziałowego mogą zostać poniesione przez podmiot inicjujący postępowanie. Podział nieruchomości następuje na podstawie decyzji administracyjnej.

W postępowaniu zgromadzeniu podlega podobna dokumentacja jak w postępowaniu o podział nieruchomości dokonywanym na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego.

Dokonywanie podziału nieruchomości z urzędu w celu realizacji celu publicznego właściciel, użytkownik wieczysty właściciel, użytkownik wieczysty otrzymanie zawiadomienia wójt, burmistrz, prezydent wójt, burmistrz, prezydent wszczęcie postępowania uzyskanie protokołu z przyjęcia granic ocena materiału dowodowego opiniowanie proponowanego podziału decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości uzyskanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego uzyskanie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział nieruchomości sporządzenie wstępnego projektu podziału czy nieruchomość posiada uregulowany stan prawny? decyzja o odmowie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości uzyskanie mapy z projektem podziału nieruchomości uzyskanie wykazu synchronizacyjnego, jeśli jest wymagany zamiar dokonania podziału nieruchomości uzyskanie wykazu zmian gruntowych uzyskanie dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości uzyskanie wypisu z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej czy lokalizacja inwestycji celu publicznego przewidziana została w planie miejscowymi? przekazanie do publicznej wiadomości informacji o zamiarze dokonania podziału nieruchomości czy podział ma dotyczyć nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków? negatywna pozytywna negatywnie pozytywnie nie tak tak nie tak nie

Krok: zamiar dokonania podziału nieruchomości

Konieczność dokonania z urzędu podziału nieruchomości wynika z faktu, że część nieruchomości jest niezbędna do realizacji celu publicznego.

Granice obszaru przewidzianego do realizacji celu publicznego mogą zostać określone albo w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, albo - w przypadku braku planu miejscowego - w decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Przeznaczenie nieruchomości na cel publiczny w jednym z ww. aktów planistycznych świadczy także o niezbędności nieruchomości do realizacji tego celu (por. wyrok NSA z dnia 19 marca 2008 r., I OSK 410/07, LEX nr 453975).

Krok: uzyskanie dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości

Dokument stwierdzający tytuł prawny pozwala określić, komu przysługuje tytuł prawny do nieruchomości w postaci prawa własności lub użytkowania wieczystego. Na jego podstawie zostają określone strony postępowania.