Dauter Bogusław, Cofnięcie przyznania prawa pomocy na wniosek

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 15 sierpnia 2015 r.
Autorzy:

Cofnięcie przyznania prawa pomocy na wniosek

Cofnięcie przyznania prawa pomocy na wniosek

Cofnięcie przyznania prawa pomocy na wniosek

1. Instytucja prawa pomocy ma na celu umożliwienie dochodzenia swoich praw przed sądem podmiotom o bardzo niskich dochodach lub całkowicie tych dochodów pozbawionych, które z uwagi na swą sytuację materialną nie są w stanie pokryć kosztów związanych z postępowaniem sądowym (art. 200 p.p.s.a.). Wnioskodawca zawsze może zrzec się przyznanego mu prawa pomocy. W tym celu strona powinna wnieść do sądu wniosek o cofnięcie przyznanego uprawnienia (por. T. Woś, H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2005, s. 636).

2. Na podstawie wcześniej obowiązującej regulacji kompetencję do wydania rozstrzygnięcia w tym zakresie posiadał wyłącznie wojewódzki sąd administracyjny, zatem referendarz sądowy nie mógł wydać przedmiotowego postanowienia. Wraz z dniem 15 sierpnia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, której celem jest m.in. usprawnienie, uproszczenie i zapewnienie szybkości postępowania przed sądem administracyjnym, zarówno w pierwszej jak i w drugiej instancji.

W ramach przeprowadzonych zmian nastąpiło zwiększenie uprawnień i kompetencji referendarzy sądowych, w tym w zakresie postępowania w przedmiocie prawa pomocy. W wyniku nowelizacji przyjęto jako zasadę orzekanie w zakresie prawa pomocy przez referendarzy sądowych. Wydanie orzeczenia w powyższym zakresie przez sąd zostało silnie ograniczone i sprowadzone do wyjątkowych sytuacji procesowych. W konsekwencji wydanie przez sąd postanowienia o cofnięciu prawa pomocy wystąpi tylko w wyjątkowych sytuacjach. Zgodnie z dyspozycją art. 258 § 4 p.p.s.a. na postanowienie o cofnięciu przyznanego prawa pomocy wydane przez sąd przysługuje zażalenie.

Przewodniczący zgodnie z treścią art. 258 § 4 p.p.s.a. może skierować sprawę do rozpoznania przez sąd na posiedzeniu niejawnym tylko w przypadku zaistnienia szczególnie uzasadnionego przypadku. Ustawodawca nie definiuje pojęcia „szczególnie uzasadnionego przypadku”; nie wskazuje też na jakikolwiek przykład sytuacji procesowej spełniającej tę cechę.

Za taki przykład można uznać sytuację, w której nie jest obiektywnie możliwe rozpoznanie sprawy w przedmiocie prawa pomocy przez referendarza sądowego. Taka okoliczność wystąpi np. wtedy gdy w danym sądzie administracyjnym na skutek braku mianowania nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 27 § 1 p.u.s.a. referendarz sądowy, gdy zastosowanie znajdzie instytucja wyłączenia referendarza sądowego (por. M. Jagielska, J. Jagielski, P. Gołaszewski [w:] red. R. Hauser, M. Wierzbowski; Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz; Warszawa 2015, s. 1046), czy też zachodzi inny szczególny przypadek, który wymaga orzekania w tym zakresie przez sąd..

Zaistnienie szczególnie uzasadnionego przypadku nie obliguje do skierowania sprawy do rozpoznania przez sąd a jedynie pozostawia taką możliwość.

3. Niedopuszczalne jest wydanie postanowienia o cofnięciu prawa pomocy po prawomocnym zakończeniu postępowania sądowego (por. postanowienie WSA w Białymstoku z dnia 19 października 2006 r., SA/Bk 141/06; B. Dauter (red.), Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Orzecznictwo, Warszawa 2007, s. 477).

4. Stronie przysługuje możliwość zaskarżenia postanowienia referendarza sądowego o cofnięciu prawa pomocy poprzez wniesienie sprzeciwu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia (art. 259 § 1 p.p.s.a.).

Cofnięcie przyznania prawa pomocy na wniosek wojewódzki sąd administracyjny przewodniczący referendarz sądowy wojewódzki sąd administracyjny przewodniczący referendarz sądowy odebranie wniosku wyznaczenie referendarza i przekazanie do rozpoznania wniosku o cofnięcie prawa pomocy usuwanie braków formalnych wniosku cofnięcie przyznania prawa pomocy w części pozostawienie wniosku bez rozpoznania cofnięcie przyznania prawa pomocy cofnięcie przyznania prawa pomocy w całości badanie warunków formalnych wniosku strona strona wniosek o cofnięcie prawa pomocy usunięte nieusunięte w całości w części spełnia nie spełnia

Krok: wniosek o cofnięcie prawa pomocy

Przed prawomocnym zakończeniem postępowania sądowego strona, której przyznano prawo pomocy może wnieść o jego cofnięcie.

Krok: odebranie wniosku

Doręczony do sądu wniosek jest przekazywany przewodniczącemu wydziału.