Przybysz Piotr, Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 lipca 2023 r.
Autor:

Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej

Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej

Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej

Prowadzenie egzekucji administracyjnej jest dopuszczalne wyłącznie w sprawach tych obowiązków, które z woli ustawodawcy zostały przekazane do tego trybu egzekucji. Organ egzekucyjny jest zatem zobowiązany do badania z urzędu zarówno swej właściwości, jak i dopuszczalności egzekucji. Nie ocenia się wówczas zasadności oraz wymagalności obowiązku (art. 29 § 1 u.p.e.a.). Stwierdzenie, że obowiązek, którego dotyczy tytuł wykonawczy, nie podlega egzekucji administracyjnej, stanowi podstawę do nieprzystąpienia przez organ egzekucyjny do egzekucji (art. 29 § 2 pkt 1 u.p.e.a.).

Ustawodawca nakazuje również nieprzystępowanie do egzekucji, jeżeli:

1) organ egzekucyjny uprawdopodobni, że egzekucja administracyjna będzie bezskuteczna z powodu braku majątku lub źródła dochodu zobowiązanego, z których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne;

2) tytuł wykonawczy nie spełnia wymogów określonych w art. 27 § 1 i 2 u.p.e.a.

Nie jest dopuszczalne prowadzenie egzekucji należności pieniężnej, o której mowa w art. 2 § 1 pkt 8 lit. g. u.p.e.a., po dacie wskazanej przez organ wnioskujący innego państwa jako data, do której można prowadzić egzekucję. Data ta musi być wskazana w treści tytułu wykonawczego (art. 27 § 1 pkt 14 u.p.e.a.).

Analogiczny obowiązek badania dopuszczalności egzekucji spoczywa także na wierzycielu, który w ramach czynności mających doprowadzić do wszczęcia egzekucji administracyjnej musi zbadać dopuszczalność egzekucji administracyjnej w danej sprawie.

Organ egzekucyjny nie jest związany stanowiskiem wierzyciela co do dopuszczalności egzekucji.

Stanowisko organu egzekucyjnego co do dopuszczalności egzekucji administracyjnej może być kwestionowane przez zobowiązanego, wnoszącego o umorzenie postępowania egzekucyjnego w całości lub w części ze względu na niedopuszczalność egzekucji administracyjnej (patrz art. 59 § 1 pkt 1 u.p.e.a.).

Krok: przystąpienie do badania dopuszczalności egzekucji

Wierzyciel powinien, w ramach czynności mających na celu wszczęcie egzekucji administracyjnej, sprawdzić, czy jest dopuszczalna egzekucja administracyjna. Również organ egzekucyjny badający wniosek wierzyciela o wszczęcie egzekucji jest zobowiązany do zbadania z urzędu dopuszczalności egzekucji. Nie ocenia się wówczas zasadności oraz wymagalności obowiązku (art. 29 § 1 u.p.e.a.).

Dopuszczalność egzekucji jest badana także w przypadku wystąpienia przez zobowiązanego z wnioskiem o umorzenie postępowania egzekucyjnego ze względu na niedopuszczalność egzekucji administracyjnej (patrz art. 59 § 1 pkt 1 u.p.e.a.);(zob. umorzenie postępowania egzekucyjnego).

Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej zainteresowany podmiot zainteresowany podmiot czy nadal obowiązują przepisy, na podstawie których nałożono obowiązek? czy obowiązek jest poddany egzekucji administracyjnej? czy zobowiązany jest poddany jurysdykcji polskich organów egzekucyjnych? czy spełniono szczególne warunki dopuszczalności egzekucji? przystąpienie do badania dopuszczalności egzekucji egzekucja jest niedopuszczalna egzekucja jest dopuszczalna czy uzyska się kwotę przewyższającą wydatki egzekucyjne? czy tytuł wykonawczy spełnia wymogi określone w art. 27 § 1 i 2? czy nastąpiła data, do której można prowadzić egzekucję? tak nie tak nie tak nie tak nie tak nie tak nie nie tak

Krok: czy nadal obowiązują przepisy, na podstawie których nałożono obowiązek?

Warunkiem koniecznym dopuszczalności prowadzenia egzekucji jest stwierdzenie, że nadal obowiązują przepisy prawa stanowiące podstawę normatywną istnienia obowiązku. Utrata mocy obowiązującej przepisów prawa, niezależnie od powodów tego zdarzenia, powoduje niedopuszczalność egzekucji obowiązków unormowanych w tych przepisach.