Przybysz Piotr, Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej
Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej
Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej
Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej
Prowadzenie egzekucji administracyjnej jest dopuszczalne wyłącznie w sprawach tych obowiązków, które z woli ustawodawcy zostały przekazane do tego trybu egzekucji. Organ egzekucyjny jest zatem zobowiązany do badania z urzędu zarówno swej właściwości, jak i dopuszczalności egzekucji. Nie ocenia się wówczas zasadności oraz wymagalności obowiązku (art. 29 § 1 u.p.e.a.). Stwierdzenie, że obowiązek, którego dotyczy tytuł wykonawczy, nie podlega egzekucji administracyjnej, stanowi podstawę do nieprzystąpienia przez organ egzekucyjny do egzekucji (art. 29 § 2 pkt 1 u.p.e.a.).
Ustawodawca nakazuje również nieprzystępowanie do egzekucji, jeżeli:
1) organ egzekucyjny uprawdopodobni, że egzekucja administracyjna będzie bezskuteczna z powodu braku majątku lub źródła dochodu zobowiązanego, z których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne;
2) tytuł wykonawczy nie spełnia wymogów określonych w art. 27 § 1 i 2 u.p.e.a.
Nie jest dopuszczalne prowadzenie egzekucji należności pieniężnej, o której mowa w art. 2 § 1 pkt 8 lit. g. u.p.e.a., po dacie wskazanej przez organ wnioskujący innego państwa jako data, do której można prowadzić egzekucję. Data ta musi być wskazana w treści tytułu wykonawczego (art. 27 § 1 pkt 14 u.p.e.a.).
Analogiczny obowiązek badania dopuszczalności egzekucji spoczywa także na wierzycielu, który w ramach czynności mających doprowadzić do wszczęcia egzekucji administracyjnej musi zbadać dopuszczalność egzekucji administracyjnej w danej sprawie.
Organ egzekucyjny nie jest związany stanowiskiem wierzyciela co do dopuszczalności egzekucji.
Stanowisko organu egzekucyjnego co do dopuszczalności egzekucji administracyjnej może być kwestionowane przez zobowiązanego, wnoszącego o umorzenie postępowania egzekucyjnego w całości lub w części ze względu na niedopuszczalność egzekucji administracyjnej (patrz art. 59 § 1 pkt 1 u.p.e.a.).
Krok: przystąpienie do badania dopuszczalności egzekucji
Wierzyciel powinien, w ramach czynności mających na celu wszczęcie egzekucji administracyjnej, sprawdzić, czy jest dopuszczalna egzekucja administracyjna. Również organ egzekucyjny badający wniosek wierzyciela o wszczęcie egzekucji jest zobowiązany do zbadania z urzędu dopuszczalności egzekucji. Nie ocenia się wówczas zasadności oraz wymagalności obowiązku (art. 29 § 1 u.p.e.a.).
Dopuszczalność egzekucji jest badana także w przypadku wystąpienia przez zobowiązanego z wnioskiem o umorzenie postępowania egzekucyjnego ze względu na niedopuszczalność egzekucji administracyjnej (patrz art. 59 § 1 pkt 1 u.p.e.a.);(zob. umorzenie postępowania egzekucyjnego).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: czy nadal obowiązują przepisy, na podstawie których nałożono obowiązek?
Warunkiem koniecznym dopuszczalności prowadzenia egzekucji jest stwierdzenie, że nadal obowiązują przepisy prawa stanowiące podstawę normatywną istnienia obowiązku. Utrata mocy obowiązującej przepisów prawa, niezależnie od powodów tego zdarzenia, powoduje niedopuszczalność egzekucji obowiązków unormowanych w tych przepisach.