Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Urząd Miejski w Gdańsku Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w zw. z § 1, § 3 i § 6 uchwały Rady Miasta Gdańska z dnia 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku (Dz. U. Woj. Pom. z 2009 r. Nr 177, poz. 3503), po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia (...) r. (data wpływu do Urzędu (...) r.), znak (...), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie

STWIERDZA

- iż stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do stanu faktycznego, opisanego we wniosku (...) z dnia (...) r. w zakresie tezy:

1."

(...) dane zawarte w zgłoszeniu tj. zarówno (...) szacunkowa powierzchnia usługowo-handlowa przeznaczona pod wynajem jak i planowane koszty nowej inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą stanowią szacunkowy rząd wielkości przewidywany przez Wnioskodawcę w dniu składania zgłoszenia (...). Ostateczne i wiążące dla organu podatkowego będą zapisy oświadczenia składanego przez Wnioskodawcę zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały". - jest nieprawidłowe,

2.

"(...) treść oświadczenia składanego w trybie § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały może różnić się od treści zgłoszenia w takim zakresie w jakim nastąpi zmiana okoliczności faktycznych w trakcie realizacji inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą jak i liczby metrów kwadratowych powierzchni podlegającej zwolnieniu."- jest nieprawidłowe,

3.

"(...) ewentualna różnica zapisów treści oświadczenia składanego zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały w stosunku do pierwotnych zapisów zgłoszenia nie stanowi zmiany zgłoszenia, a jedynie stwierdzenie stanu faktycznego na dzień zakończenia nowej inwestycji."- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

(...) w dniu (...) r. (data wpływu do Urzędu) złożyła, zgodnie z art. 14j § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

Wnioskodawca opisując stan faktyczny sprawy stwierdził, iż jest właścicielem nieruchomości gruntowej, na której wznoszony jest obiekt budowlany. Inwestycja została zgłoszona przez Spółkę jako objęta zamiarem skorzystania z pomocy regionalnej na wspieranie nowej inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją (...) w przedmiotowym zgłoszeniu wskazała, że "nową inwestycją" jest realizacja kompleksu 2 budynków biurowo-usługowych o powierzchni ok. (...)

Zakończenie inwestycji jest planowane na miesiąc (...) r.

(...) stoi na stanowisku, że dane zawarte w zgłoszeniu o zamiarze skorzystania z regionalnej pomocy inwestycyjnej tj. zarówno wskazana w "opisie inwestycji" szacunkowa powierzchnia usługowo-handlowa przeznaczona pod wynajem, jak i "planowane koszty nowej inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą" stanowią szacunkowy rząd wielkości przewidywany przed dniem rozpoczęcia realizacji "nowej inwestycji". Zdaniem Wnioskodawcy ostateczne i wiążące dla organu podatkowego będą zapisy oświadczenia składanego przez Wnioskodawcę, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały. Dopiero bowiem z treści tego oświadczenia wynikała będzie ostateczna wartość "nowej inwestycji", ustalona według kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, wyliczoną na podstawie powierzchni podlegającej zwolnieniu w oparciu o rzeczywiste koszty budowy inwestycji, z wyłączeniem powierzchni ostatecznie wynajętej lub przeznaczonej na prowadzenie działalności, o której mowa w § 1 ust. 5 Uchwały.

W zakresie części nowej inwestycji podlegającej przedmiotowemu zwolnieniu Wnioskodawca złoży oświadczenie, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 5 Uchwały.

Zdaniem Spółki przedsiębiorca w momencie wnoszenia zgłoszenia zamiaru skorzystania z pomocy regionalnej na wspieranie nowej inwestycji nie ma realnej możliwości dysponowania szczegółowymi i ostatecznymi informacjami odnośnie wszystkich, konkretnych podmiotów, które byłyby zainteresowane wynajęciem powierzchni biurowych i usługowych, a nawet informacjami odnośnie profilu działalności jaką wszyscy potencjalni będą prowadzili. Szczegółowymi danymi w zakresie wyżej wskazanych informacji Wnioskodawca będzie dysponował w dniu zakończenia nowej inwestycji.

Ponadto w ocenie (...) treść oświadczenia składanego po zakończeniu realizacji nowej inwestycji winna mieć decydujące znaczenie dla ukształtowania zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy stan faktyczny z dnia zakończenia inwestycji będzie się różnił od stanu faktycznego sprzed rozpoczęcia realizacji nowej inwestycji w zakresie ilości powierzchni podlegającej zwolnieniu, a tym samym kosztów nowej inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, treść oświadczenia, składanego w trybie § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały, będzie się różnić od treści zgłoszenia zamiaru skorzystania z pomocy regionalnej na podstawie uchwały Rady Miasta Gdańska Nr XLII/1191/09.

(...) we wniosku z dnia (...) r. podkreśliła, że Uchwała nie zawiera procedury zmiany zapisów zgłoszenia, natomiast ewentualna różnica zapisów treści oświadczenia składanego, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały, w stosunku do pierwotnych zapisów zgłoszenia nie stanowi zmiany zgłoszenia, a jedynie stwierdzenie stanu faktycznego na dzień zakończenia nowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy fakt nieujęcia w Uchwale procedury zmiany treści zgłoszenia zamiaru realizacji "nowej inwestycji", zarówno w części zawierającej "opis inwestycji", jak i w "planowanych kosztach nowej inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą", potwierdza zasadność jego stanowiska, że są one wartościami szacunkowymi, podlegającymi uszczegółowieniu i dookreśleniu w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały.

Ponadto informacje zawarte w zgłoszeniu (np. wielkość przedsiębiorcy, osoby upoważnione do reprezentacji, termin zakończenia inwestycji) winny być traktowane jako informacje wstępne, podlegające weryfikacji na etapie złożenia oświadczenia.

Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego, wyjaśnia co następuje.

Regionalna pomoc inwestycyjna to pomoc przeznaczona na wsparcie rozwoju najmniej rozwiniętych regionów, poprzez wspieranie inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy. Pomoc publiczna, realizowana poprzez tworzenie programów pomocowych, ma zachęcać jej beneficjentów do określonych projektów, które są pożądane z punktu widzenia celów polityki danej jednostki. Pomoc publiczna winna zatem zostać przekazywana na takie projekty, które w przypadku jej nieotrzymania nie byłyby zrealizowane lub byłyby zrealizowane w okresie późniejszym, albo w zmniejszonym zakresie. Pomoc publiczna stanowi zatem element zachęty dla przedsiębiorców do realizowania inwestycji na danym terenie.

Gmina realizując założenia własnej polityki inwestycyjnej uchwala program pomocowy wskazując w nim, oprócz formalnych zasad korzystania z przedmiotowego zwolnienia, także katalog działalności, których nie zamierza wspierać na swoim terenie.

Jednocześnie określa jaki przedmiot opodatkowania może podlegać zwolnieniu.

Rada Miasta Gdańska przyjęła stosowny program w uchwale z dnia 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku, zwanej dalej Uchwałą.

Zgodnie z § 1 ust. 1 ww. Uchwały zwalnia się z podatku od nieruchomości nowowybudowane budynki lub ich części, nowowybudowane budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz związane z nimi grunty, stanowiące nowe inwestycje w rozumieniu § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. Nr 146, poz. 927).

Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielenia zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. z 2008 r. Nr 146, poz. 927) oraz § 3 Uchwały, warunkiem udzielenia pomocy jest zgłoszenie, przed rozpoczęciem realizacji inwestycji, zamiaru skorzystania z pomocy, w trybie i formie określonych uchwałą gminy.

Zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt 2 Uchwały Nr XLII/1191/09 przedsiębiorca ubiegający się o pomoc zobowiązany jest do zgłoszenia zamiaru skorzystania z tej pomocy w formie pisemnej, na druku stanowiącym załącznik Nr 1 do uchwały.

Przedsiębiorca dokonując ww. zgłoszenia potwierdza tym samym, iż przyjmuje warunki wskazane w danym projekcie pomocowym i je spełnia. Należy zatem podkreślić szczególne znaczenie treści dokonywanego zgłoszenia.

Zgodnie ze wzorem zgłoszenia przedsiębiorca opisuje "nową inwestycję", wskazuje przedmiot zwolnienia, oświadcza udzielającemu pomocy, iż realizacja "nowej inwestycji" spełnia wszystkie wymagane przepisami warunki. W tym celu podaje planowaną wysokość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz określony procentowo udział środków własnych w tych kosztach. Ponadto zobowiązuje się do utrzymania inwestycji w regionie oraz potwierdza, iż nie posiada zaległości podatkowych wobec budżetu Miasta Gdańska.

(...) złożyła, pismem z dnia (...) r., Nr (...), zgłoszenie dotyczące planowanej realizacji "nowej inwestycji", w rozumieniu zapisów Uchwały, wskazując, iż dotyczyć ma ona budowy kompleksu 2 budynków biurowo-usługowych.

Podkreślić należy, że w rozumieniu Uchwały "nową inwestycję" może stanowić nowowybudowany budynek lub jego część. Z powyższego wynika, że jeżeli w budynku jego część nie będzie podlegać zwolnieniu, ponieważ związana będzie z działalnością wymienioną w § 1 ust. 5 Uchwały, to do zwolnienia powinna być zgłoszona wyłącznie ta część budynku, która może skorzystać ze zwolnienia. Jednocześnie wszelkie dane i oświadczenia, wymagane przepisami Uchwały, powinny być wskazywane wyłącznie do części budynku podlegającej zwolnieniu z opodatkowania.

Zgodnie z § 6 Uchwały przedsiębiorca po zakończeniu realizacji zgłoszonej "nowej inwestycji" dostarcza wymagane dokumenty i oświadczenia, wskazując faktyczną wysokość poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz faktyczny udział poniesionych środków własnych w tych kosztach. Na tej podstawie organ podatkowy dokonuje ostatecznego potwierdzenia spełnienia przez niego warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości oraz sprawdza intensywność dopuszczalnej pomocy publicznej.

(...) we wniosku z dnia (...) r. podniosła, iż dane zawarte w zgłoszeniu zamiaru skorzystania z regionalnej pomocy inwestycyjnej tj. jej szacunkowa powierzchnia oraz planowane koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą stanowią szacunkowy rząd wielkości. Natomiast ostateczne i wiążące dla organu będą zapisy oświadczenia, składanego zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały.

Organ odnosząc się do powyższego wskazuje, iż przedsiębiorca dokonując zgłoszenia zamiaru rozpoczęcia "nowej inwestycji" wskazuje "planowane koszty nowej inwestycji". Natomiast w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały, szczegółowo określa rzeczywiste koszty poniesione na dzień zakończenia "nowej inwestycji", ale oświadczenie powyższe składane jest w odniesieniu do "nowej inwestycji" opisanej w zgłoszeniu. Pomiędzy dniem złożenia zgłoszenia "nowej inwestycji", a dniem złożenia oświadczenia nie może dojść do zmiany przedmiotu "nowej inwestycji".

Uchwałodawca przewidział sytuacje, że omawiane koszty mogą ulec zmianie. Nie może to jednak wynikać ze zmiany przedmiotu zgłoszonej "nowej inwestycji" np. z uwagi na przeznaczenie części zgłoszonej "nowej inwestycji" w trakcie jej realizacji na działalność, o której mowa w § 1 ust. 5 Uchwały, a co za tym idzie niepodlegającej zwolnieniu z opodatkowania. Byłoby to bowiem sprzeczne z podstawowa przesłanką pomocy regionalnej, wskazującą, że beneficjent pomocy określa przedmiot "nowej inwestycji" przed rozpoczęciem jej realizacji, a dokonując stosownego zgłoszenia zgadza się na warunki wynikające z danego programu pomocowego.

Należy zatem przyjąć, iż różnica w "kosztach planowanych", określonych w zgłoszeniu zamiaru rozpoczęcia "nowej inwestycji", a rzeczywiście poniesionych, wynikać może wyłącznie z faktu, że Wnioskodawca w dniu składania ww. zgłoszenia nie jest w stanie przewidzieć np. szczegółowego wskaźnika wzrostu cen na materiały budowlane, media, paliwo, koszty pracownicze itp. Powyższe koszty stanowią elementy składowe jakie przedsiębiorca musi ponieść na wytworzenie produktu, jakim jest budynek, jego część lub budowla, stanowiące "nową inwestycję".

Analogicznie, ewentualna różnica powierzchni "nowej inwestycji", może wynikać wyłącznie ze zmian związanych z procesem budowlanym. Jak wskazano powyżej brak jest możliwości, aby zmiana powierzchni "nowej inwestycji" była wynikiem zmiany przedmiotu "nowej inwestycji" określonej w zgłoszeniu dokonanym zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt 2 Uchwały.

Oświadczenie, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały, składane przez Wnioskodawcę po zakończeniu realizacji "nowej inwestycji", zawierać będzie zatem potwierdzenie beneficjenta pomocy o spełnieniu wszystkich warunków, o których mowa w Uchwale oraz kwocie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na zgłoszoną "nową inwestycję".

W przypadku (...) będą to zatem rzeczywiste koszty poniesione na realizację "nowej inwestycji", wskazanej we wniosku z dnia (...), Nr (...), jako 2 budynki o łącznej powierzchni (...) m2.

Odnosząc się do stwierdzenia Wnioskodawcy należy zatem przyjąć, iż treść oświadczenia, składanego w trybie § 6 ust. 1 pkt 2 Uchwały, może różnić się od treści zgłoszenia jedynie we wskazanym zakresie. Brak jest możliwości, aby różnica między zgłoszeniem, a oświadczeniem wynikała ze zmiany przedmiotu zgłoszonej "nowej inwestycji", z uwagi na przeznaczenie jej części na działalność, o której mowa w § 1 ust. 5 Uchwały.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że uchwała Rady Miasta Gdańska Nr XLII/1191/09 nie zawiera procedury zmiany zgłoszenia realizacji "nowej inwestycji", dlatego w jego ocenie ewentualna różnica zapisów treści oświadczenia, w stosunku do pierwotnych zapisów zgłoszenia, nie stanowi zmiany zgłoszenia, a jedynie stwierdzenie stanu faktycznego na dzień zakończenia "nowej inwestycji".

Organ odnosząc się do powyższej tezy w pierwszej kolejności wskazuje, że uchwałodawca nie przewidział w omawianym programie pomocowym trybu zmiany treści zgłoszenia o zamiarze skorzystania z regionalnej pomocy inwestycyjnej w toku realizacji "nowej inwestycji". Wolą uchwałodawcy było bowiem, aby beneficjent pomocy zgłaszając zamiar realizacji "nowej inwestycji" oświadczył, czy nowa inwestycja ma dotyczyć np. budynku lub tylko części budynku, budowli oraz potwierdził, że "nowa inwestycja" nie dotyczy działalności wymienionej w § 1 ust. 5 Uchwały, jako niepodlegającej zwolnieniu.

W tym celu uchwałodawca umożliwił skorzystanie z pomocy nie tylko na cały budynek, lecz także na budynek lub jego część.

W przypadku, gdy beneficjent pomocy przeznaczy część "nowej inwestycji", określonej w zgłoszeniu o zamiarze skorzystania z regionalnej pomocy inwestycyjnej, na działalność, o której mowa w § 1 ust. 5 Uchwały, złamie warunki programu pomocowego, co będzie skutkowało utratą prawa do zwolnienia z opodatkowania.

Powyższe jest zgodne z zapisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r., stanowiącego podstawę prawną omawianego programu pomocowego.

Zatem nieujęcie w Uchwale procedury zmiany zgłoszenia "nowej inwestycji" wynika wyłącznie z faktu, iż uchwałodawca nie przewidział możliwości zmiany przedmiotu "nowej inwestycji" w trakcie jej realizacji.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 53, poz. 1270 z późn. zm.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu-do usunięcia naruszenia prawa. Skarga powinna zostać wniesiona w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.

Opublikowano: www.gdansk.pl