Zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów, o ile nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Ministerstwo Finansów Zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów, o ile nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) nie zalicza się do kosztów podatkowych strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody te nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (podobnie jak ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie definiują pojęcia "samochodów". Nie odsyłają też w tym zakresie do przepisów innych aktów prawnych. Powyższe, zdaniem Departamentu, świadczy o tym, iż pojęcie to ma na gruncie ustaw o podatku dochodowym znaczenie autonomiczne - odrębne od definicji "pojazdu mechanicznego", przyjętej w ustawie z dnia 20 czerwca. 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 98 ze zm.), która obejmuje swym zakresem także autobusy.

Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące odpisów amortyzacyjnych (art. 16a-16m) oraz załącznik nr 1 do ustawy (zawierający Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych), które odwołują się do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.) w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), zdaniem Departamentu, wykładni użytego w art. 16 ust. 1 pkt 50 updop pojęcia "samochody", należy dokonać na podstawie ww. klasyfikacji.

W Klasyfikacji Środków Trwałych w grupie 7 - Środki transportu, w podgrupie 74 - pojazdy mechaniczne, odrębnie sklasyfikowano autobusy oraz autokary (rodzaj 744), samochody: osobowe (rodzaj 741), ciężarowe (rodzaj 742) i specjalne (rodzaj 743). Tramwaje należą zaś do podgrupy 72 środków transportu i zdefiniowane są jako tramwajowy tabor szynowy. Zgodnie zatem z ww. rozporządzeniem kategoria "samochodów" obejmuje samochody osobowe, ciężarowe i specjalne. Nie obejmuje ona natomiast swym zakresem autobusów i autokarów oraz tramwajów.

Oznacza to, że poniesione przez podatników (np. miejskie zakłady komunikacji) koszty likwidacji bądź napraw powypadkowych autobusów oraz tramwajów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów również wówczas, gdy nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Otrzymane odszkodowania od firm ubezpieczeniowych stanowią zaś przychód podatkowy.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2009/1/23