Wzmocnienie majątkowych podstaw działania samorządu województwa i samorządu lokalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2007 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Wzmocnienie majątkowych podstaw działania samorządu województwa i samorządu lokalnego.

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację Nr 21 w sprawie wzmocnienia majątkowych podstaw działania samorządu województwa i samorządu lokalnego

Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 23 listopada 2007 r. (sygn. SPS-023-21/06) przekazującego interpelację Posła na Sejm RP Pani Anny Sobeckiej w sprawie wzmocnienia majątkowych podstaw działania samorządu województwa i samorządu lokalnego, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Na wstępie wskazać należy, iż założenia dalszych reform administracji publicznej, w tym samorządu terytorialnego, objęte programem działania rządu przedstawione zostały w exposé prezesa Rady Ministrów w dniu 23 listopada 2007 r. oraz w toku dotyczącej powyższego wystąpienia debaty sejmowej.

Istotnym elementem zakładanych zmian w ramach planowanego dokończenia reformy samorządowej będzie w szczególności przekazanie szeregu zadań i kompetencji wojewodów samorządom województw.

W myśl zasady wyrażonej w art. 167 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. Konsekwencją powyższej zasady jest norma konstytucyjna nakazująca dokonywanie wraz z późn. zm. w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego odpowiednich zmian w podziale dochodów publicznych (art. 167 ust. 4 Konstytucji RP). Zgodnie z wymogiem ustawy zasadniczej przekazanie nowych zadań i kompetencji samorządowi terytorialnemu, w tym samorządom województw, będzie zatem wiązało się z koniecznością zwiększenia ich udziału w dochodach publicznych.

Regulacje normujące zadania oraz określające mienie i dochody jednostek samorządu terytorialnego stanowią materię ustawową i wszelkie ich zmiany wymagają decyzji ustawodawcy. Propozycje konkretnych rozwiązań normatywnych przewidujących zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego oraz ich udziału w dochodach publicznych winny zatem znaleźć wyraz w kierowanych do Sejmu RP projektach regulacji ustawowych, które określać będą terminy wejścia w życie proponowanych zmian oraz ich przewidywane skutki finansowe.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl