Wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ochrony przeciwpożarowej - 2016

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie Wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ochrony przeciwpożarowej - 2016

Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie opiniuje indywidualnych rozwiązań projektowych, które przewidywane w odniesieniu do konkretnych obiektów budowlanych, chyba że występuje jako organ II instancji w sprawach zażaleń dotyczących takich rozwiązań. W związku z tym poniższe wyjaśnienia nie mogą być w żadnym przypadku wykorzystywane w kategoriach opinii lub innych form zajęcia stanowiska przez właściwe organy Państwowej Straży Pożarnej - w sytuacjach wymaganych przepisami prawa, w odniesieniu do postępowań dotyczących indywidualnych przypadków.

Lp.

2016

1.

Informacja dotycząca stosowania znaków bezpieczeństwa w kontekście wycofania Polskich Norm PN-N-01256-01:1992 Znaki bezpieczeństwa - Ochrona przeciwpożarowa oraz PN-N-01256-02:1992 Znaki bezpieczeństwa - Ewakuacja.

Znaki bezpieczeństwa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji należą do wyrobów, które mogą być stosowane wyłącznie po uprzednim uzyskaniu dopuszczenia do użytkowania w trybie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002, z późn. zm.), gdyż wymienione zostały w załączniku do tego rozporządzenia zawierającym "Wykaz wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, wprowadzanych do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej oraz wykorzystywanych przez te jednostki do alarmowania o pożarze lub innym zagrożeniu oraz do prowadzenia działań ratowniczych, a także wyrobów stanowiących podręczny sprzęt gaśniczy, wymagających dopuszczenia do użytkowania, oraz wymagania techniczno-użytkowe dla tych wyrobów" (w wierszu 13 tabeli, w punkcie 1).

Warunkiem dopuszczenia do stosowania znaków bezpieczeństwa jest spełnianie przez nie wspomnianych powyżej wymagań techniczno-użytkowych określonych w załączniku do cytowanego powyżej rozporządzenia, które zawarto w punkcie 13.1. Wymagania te odnoszą się do wymienionych tam wymagań Polskich Norm. Ich spełnienie powinno być potwierdzone stosownym dokumentem (świadectwem dopuszczenia).

Zatem przy wyposażaniu budynków w znaki bezpieczeństwa powinny być wykorzystywane do tego celu wyłącznie znaki wyprodukowane w okresie ważności ich dopuszczenia do użytkowania, określonym w świadectwie dopuszczenia przez jednostkę dopuszczającą, o której mowa w § 4 ust. 1 cytowanego powyżej rozporządzenia, którą jest Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej - Państwowy Instytut Badawczy.

Należy zatem stwierdzić, że kwestia oceny spełniania przez znaki bezpieczeństwa wymagań właściwych Polskich Norm leży w gestii jednostki dopuszczającej, która potwierdza to we właściwym procesie przed użyciem znaku w obiekcie budowlanym.

W konsekwencji zastosowane w istniejących obiektach budowlanych znaki bezpieczeństwa dotyczące ochrony przeciwpożarowej dopuszczone do użytkowania we wspomnianym powyżej trybie, jako spełniające wymagania wycofanych już dzisiaj Polskich Norm, mogą w nich nadal spełniać swoją funkcję, do czasu wystąpienia konieczności ich wymiany (np. w wyniku ich uszkodzenia lub tzw. "śmierci technicznej").

Jednocześnie zwracamy uwagę, że, inaczej niż w przypadku Polskiej Normy PN-N-01256-02:1992 Znaki bezpieczeństwa - Ewakuacja, Polska Norma PN-N-01256-5:1998 Znaki bezpieczeństwa - Zasady umieszczania znaków bezpieczeństwa na drogach ewakuacyjnych i drogach pożarowych, która określa w szczególności zasady rozmieszczenia znaków określonych w PN-N-01256-02:1992, nie została wycofana, w związku z czym jej postanowienia są nadal aktualne.

2.

Informacja dotycząca stosowania wymagań w zakresie usytuowania z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe dla budynków położonych na jednej działce budowlanej składającej się z kilku działek ewidencyjnych.

W związku z zapytaniami dotyczącymi stosowania wymagań § 273 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422) w odniesieniu do inwestycji projektowanych na kilku działkach ewidencyjnych informujemy, po uzyskaniu w tej sprawie stanowiska Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, że kilka działek ewidencyjnych może stanowić jedną działkę budowlaną, w przypadku, gdy dysponuje nimi jeden inwestor oraz gdy ich projektowany sposób zagospodarowania stanowi funkcjonalną i przestrzenną całość, objętą jednym wnioskiem o pozwolenie na budowę.

3.

Informacja dotycząca zabezpieczenia palnych przewodów i kabli oraz innych instalacji, prowadzonych w wykorzystywanych do wentylacji lub ogrzewania przestrzeniach ponad sufitami podwieszonymi.

W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi stosowania wymagań § 259 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422) w odniesieniu do przestrzeni ponad sufitami podwieszanymi, po zasięgnięciu w tym przedmiocie opinii ze strony: Departamentu Budownictwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Instytutu Techniki Budowlanej, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej - Państwowego Instytutu Badawczego, Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Pożarnictwa, Stowarzyszenia Inżynierów Bezpieczeństwa Pożarowego, Stowarzyszenia Pożarników Polskich,

wyjaśnia się co następuję.

Wymaganie wspomnianego § 259 ust. 2 ww. rozporządzenia MI dotyczy tych przestrzeni pod podłogami podniesionymi lub ponad sufitami podwieszanymi, które dla potrzeb zapewnienia odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego w pomieszczeniach są wykorzystywane do ich wentylacji lub ogrzewania (cyrkulacji powietrza za pomocą instalacji wentylacji i klimatyzacji lub instalacji ogrzewczej).

Wobec powyższego, w przypadku wentylowanych przestrzeni ponad sufitami podwieszanymi, za nienaruszające wymagań rozpatrywanego przepisu, można uznać rozwiązania techniczne zapewniające w przypadku wystąpienia pożaru automatyczną jego detekcję przez system sygnalizacji pożarowej (czujki dymu w pomieszczeniach i ich przestrzeniach ponad sufitami podwieszanymi) oraz automatyczne wyłączenie instalacji wentylacji i klimatyzacji lub instalacji ogrzewczej, wraz z automatycznym zamknięciem przeciwpożarowych klap odcinających w obrębie co najmniej zagrożonej strefy pożarowej, natychmiast po wykryciu pożaru przez system sygnalizacji pożarowej.

Opublikowano: www.straz.gov.pl