Wydanie kopii protokołu przesłuchania świadka przez organ kontroli skarbowej jako czynność urzędowa nie podlegająca opłacie skarbowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Urząd Miasta w Olsztynie Wydanie kopii protokołu przesłuchania świadka przez organ kontroli skarbowej jako czynność urzędowa nie podlegająca opłacie skarbowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Olsztyna działając na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z art. 1, art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.)

uznaje za prawidłowe stanowisko (...) zaprezentowane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego polegające na tym, że:

wydanie kopii protokołu przesłuchania świadka przez organ kontroli skarbowej jest czynnością urzędową, która nie podlega opłacie skarbowej.

UZASADNIENIE

W dniu (...) do organu podatkowego wpłynął wniosek (...) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie kserokopii protokołu przesłuchania świadka. W piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny:

Urząd Kontroli Skarbowej w Olsztynie przesłuchując świadka sporządza protokół przesłuchania. Na złożony przez pełnomocnika strony uczestniczącego w przesłuchaniu wniosek o wydanie kserokopii protokołu przesłuchania świadka, organ kontroli skarbowej, powołując się na treść art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o opłacie skarbowej, zażądał od pełnomocnika strony wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 0,50 zł za jedną stronę kopii.

W odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego sformułowane zostało pytanie: czy żądanie opłaty skarbowej za wydanie kserokopii protokołu przesłuchania świadka jest zasadne?

Przedstawiając pismem z dnia (...) własne stanowisko w sprawie (...) wskazała, iż w jej ocenie, wydanie kopii protokołu przesłuchania świadka przez organ kontroli skarbowej jest czynnością urzędową, która nie podlega opłacie skarbowej.

Organ podatkowy dokonując interpretacji zważył, co następuje:

Na wstępie wymaga podkreślenia, że podany we wniosku stan faktyczny oraz sformułowane pytanie prawne będzie stanowić jedyną podstawę faktyczną wydanej interpretacji i tym samym wyznaczy granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne.

Kwestie związane z obowiązkiem uiszczania opłaty skarbowej uregulowane zostały w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a przywołanej ustawy, opłacie skarbowej podlega m.in. w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek.

Jak wskazuje się w doktrynie (por. R. Skwarło, Ustawa o opłacie skarbowej. Komentarz, Oficyna, 2008 r.), czynność urzędowa to pojęcie szerokie, obejmujące wszystkie formy działania administracji publicznej, w tym czynności prawne i inne działania administracji, niebędące czynnościami prawnymi. W tych ostatnich mieszczą się czynności materialno-techniczne i zaświadczenia. Pojęcie czynności urzędowej nie ogranicza się tylko do czynności administracyjnoprawnych. Organy administracji publicznej wykonują bowiem swoje zadania nie tylko przy użyciu instrumentów prawa administracyjnego.

Z treści przywołanego wyżej przepisu wynika, że opłatą skarbową są objęte wyłącznie czynności urzędowe w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Pojęcie sprawy indywidualnej z zakresu administracji publicznej nie jest zdefiniowane ustawowo. W doktrynie można znaleźć różne definicje tego pojęcia, np.:

1)

"konkretna sytuacja życiowa, w której interes indywidualny i interes publiczny mają znaleźć wyraz na podstawie prawa administracyjnego w formie konkretnego i władczego rozstrzygnięcia po przeprowadzeniu określonego prawem postępowania" (J. Jendrośka, Polskie postępowanie administracyjne, Wrocław, 2001 r.),

2)

"oparty na przepisach prawa interes prawny uzasadniający żądanie od organu administracji państwowej udzielenia określonego uprawnienia albo oparta na tym samym prawie kompetencja organu administracji państwowej do oddziaływania na interes prawny niepodporządkowanego mu podmiotu przez nałożenie na niego, wydaną z urzędu decyzją, określonego obowiązku" (W. Dawidowicz, Postępowanie w sprawach administracyjnych a postępowanie przed sądem cywilnym, PiP, zeszyt 8, 1990 r.).

Reasumując, zakresem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o opłacie skarbowej objęte są czynności urzędowe, które:

1)

dokonywane są w sprawach z zakresu administracji publicznej,

2)

mają charakter indywidualny,

3)

dokonywane są na wniosek lub na skutek zgłoszenia.

Wyznaczony w art. 1 zakres przedmiotowy opłaty skarbowej ograniczony został treścią załącznika do ustawy o opłacie skarbowej - co wynika z regulacji zawartej w art. 4 ustawy o opłacie skarbowej. Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem, wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia określa załącznik do ustawy. Tym samym, czynność urzędowa, dla której nie została przewidziana w załączniku stawka opłaty skarbowej, nie będzie tej opłacie podlegała, choćby nawet mieściła się w zakresie wyznaczonym w art. 1 ustawy o opłacie skarbowej.

Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż dla czynności wydania kopii protokołu przesłuchania świadka nie została przewidziana, w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej, stawka opłaty skarbowej. Czynność taka nie mieści się również w żadnej innej kategorii czynności podlegających opłacie skarbowej wymienionych w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej.

Mając na względzie poczynione ustalenia, za prawidłowe uznać należy zaprezentowane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanowisko, zgodnie z którym nie podlega opłacie skarbowej wydanie przez organ administracji publicznej kopii protokołu przesłuchania świadka.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy).

Opublikowano: www.olsztyn.eu