WSB-I-RW.3120 - Podatek od nieruchomości w zakresie stawki podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2012 r. Urząd Miasta w Płocku WSB-I-RW.3120 Podatek od nieruchomości w zakresie stawki podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Płocka działając na podstawie art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) stwierdza, że stanowisko (...) przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2012 r. nr FF/2012/7202 o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego od budowli po ich przebudowie, rozbudowie czy modernizacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie naliczania i odprowadzania podatku od nieruchomości od budowli po ich przebudowie, rozbudowie czy modernizacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie:

(...) Płocku w związku z prowadzoną działalnością prowadzi prace polegające na przebudowie, rozbudowie czy modernizacji budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, Wartość zakończonych prac wpływa na zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości oraz podstawy dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna dokonywać zwiększenia podstawy opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto użytkowanie przebudowanej, rozbudowanej czy zmodernizowanej nieruchomości czy od 1 stycznia roku następnego?

Zdaniem wnioskodawcy, zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości powinno nastąpić od 1 stycznia roku następnego.

Zasada generalna dotycząca określenia podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli lub ich części wyrażona została w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią podstawą opodatkowania dla tej kategorii obiektów budowlanych, jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne (wartość początkowa brutto - bez uwzględnienia odpisów amortyzacyjnych), a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy jest istnienie budowli lub jej części, obowiązek podatkowy powstaje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub jej części przed jej ostatecznym wykończeniem,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia uznaje się za prawidłowe.

Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego" jednoznacznie wskazuje, że chodzi tu o wartość do dokonywania odpisów amortyzacyjnych na potrzeby podatkowe, określoną w ustawie z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 16g ww. ustawy za wartość początkową środków trwałych uważa się m.in. w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia. A zatem wartość budowli będąca podstawą opodatkowania, wynikająca z ewidencji środków trwałych prowadzonej przez podatnika na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku budowli zmodernizowanych to ich wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano aktualizacji wyceny środków trwałych lub ich ulepszenia (modernizacji).

Tak, więc modernizacja budowli lub jej części nie wpływa na wysokość opodatkowania w roku, w którym jej dokonano. Wywiera ona skutki prawne na gruncie podatku od nieruchomości od roku następnego.

W takiej sytuacji wartość budowli zwiększy się o koszt modernizacji. Zgodnie bowiem z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe (budowle) uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkowa tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których cena jednostkowa nabycie przekracza 3.500 zł.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawionego zdarzenia oraz wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, że modernizacja budowli lub jej części nie wpływa na wysokość opodatkowania w roku, w którym jej dokonano. Wywiera ona skutki prawne na gruncie podatku od nieruchomości od 1 stycznia roku następnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://bip.ump.pl/