WPW.B 0550/1/2010 - Opodatkowanie użytku rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Urząd Miasta w Tarnowie WPW.B 0550/1/2010 Opodatkowanie użytku rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z siedzibą w Tarnowie przy (...) z dnia 16 grudnia 2009 r., data wpływu do tut. urzędu 28 grudnia 2009 r. nr...w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielam Podatnikowi - po złożeniu przez niego oświadczenia zgodnie z art. 14b § 4 ustawy ordynacja podatkowa, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania w indywidualnej sprawie przepisów prawa: art. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) i art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ((Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) i z stwierdzam, iż stanowisko wyrażone przez Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - stosowanie do swojej właściwości wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta wydają pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe albo kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 16 grudnia 2009 r., data wpływu do tut. urzędu 28 grudnia 2009 r., Podatnik z siedzibą w Tarnowie przy ul. (...) zwrócił się jako podatnik podatku od nieruchomości i podatku rolnego o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, która dotyczy zastosowania przepisów art. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) i art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ((Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika jest następujący:

Podatnik wydzierżawia Dzierżawcy, grunt, którego część jest w wieczystym użytkowaniu Podatnika, a część we władaniu. Dzierżawca prowadzi na tych gruntach działalność rolniczą. Grunty te, zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów, posiadają status zadrzewionych i zakrzewionych, pastwisk trwałych, gruntów ornych, nieużytków, łąk trwałych, lasów, zurbanizowanych terenów nie zabudowanych, rowów, terenów pod wodami powierzchniowymi płynącymi, terenów przemysłowych, innych terenów zabudowanych. Część tych terenów znajduje się w międzywalu, a część poza międzywalem.

Pytanie zawarte we wniosku Podatnika brzmi następująco:

Czy tereny znajdujące się poza międzywalem, z wyjątkiem terenów przemysłowych wydzierżawione przez Podatnika podmiotowi prowadzącemu na tych gruntach wyłącznie działalność rolniczą podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie art. 2 ust. 2. UPOL i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym (na podstawie art. 1 ustawy o podatku rolnym)?

Stanowisko podane przez Podatnika jest następujące:

Grunty będące przedmiotem niniejszego zapytania (poza międzywalem z wyjątkiem terenów przemysłowych) są wykorzystywane wyłącznie do celów rolniczych przez gospodarstwo rolno-produkcyjne i nie jest na nich prowadzona działalność gospodarcza. Zgodnie z przeznaczeniem i wykorzystywaniem gruntów na działalność rolniczą, Podatnik powinien płacić od przedmiotowych gruntów podatek rolny.

Organ podatkowy po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest prawidłowe i postanawia udzielić następującej interpretacji prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 1. ustawy o podatku rolnym "Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza."

Z treści powołanego powyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika jednoznacznie, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości decyduje treść wpisu do ewidencji gruntów i budynków świadczący o klasyfikacji danego gruntu jako użytku rolnego. W tej sytuacji grunt ten zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnych podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym. Jak wynika również z treści przywołanych przepisów jedynie w przypadku gdy grunt jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza możliwe jest opodatkowanie podatkiem od nieruchomości użytku rolnego.

Ponieważ na gruntach będących przedmiotem zapytania nie jest prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza to zgodnie z obowiązującymi przepisami grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych nie mogą być opodatkowane podatkiem od nieruchomości.

Zdaniem organu podatkowego sam fakt, wynajmowania gruntów innym podmiotom miałby wpływ na zmianę sposobu ich opodatkowania, czyli opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości, tylko w sytuacji, w której najemca prowadziłyby na nich działalność inną niż rolnicza. Taki stan według treści wniosku o wydanie interpretacji nie zachodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Prezydent Miasta Tarnowa, ul. Mickiewicza 2, 33-100 Tarnów.

Opublikowano: portal.tarnow.bip-gov.info.pl