WPOiE/IV/BM/3120/16/09 - Opłata skarbowa od pełnomocnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2009 r. Urząd Miasta w Szczecinie WPOiE/IV/BM/3120/16/09 Opłata skarbowa od pełnomocnictwa.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami)

stwierdzam:

stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej opłaty skarbowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. urzędu 16 czerwca 2009 r.) Pan X zwrócił się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego-przepisów Ustawy o opłacie skarbowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pan X jest członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Wnioskodawca wystawił pełnomocnictwo do reprezentowania go na zebraniu Wspólnoty Mieszkaniowej przez osobę obcą, na corocznym zebraniu Właścicieli. Celem spotkania jest:

- wybór przewodniczącego zebrania,

- wybór komisji skrutacyjnej i protokolanta, sprawozdanie Zarządu za rok 2008, sprawozdanie Komisji Właścicieli,

- głosowanie nad uchwałami:

1.

Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Wspólnoty,

2.

Uchwała ustalająca wysokość zaliczki na utrzymanie nieruchomości wspólnej,

3.

Uchwała w sprawie odpisu na fundusz remontowy z przeznaczeniem na spłatę kosztów remontu dachu.

Zarządcą (administratorem) Wspólnoty jest Spółka z o.o. X, a zarządem jest osoba fizyczna. Zarządca żąda od osób wystawiających pełnomocnictwa, aby wnieśli za nie opłatę skarbową.

W związku z powyższym, Wnioskujący zadał następujące pytanie:

"Czy zasadne jest wnoszenie takich opłat? "

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego przedstawia się następująco:

Administracją publiczną nie można nazwać tego, co nie jest ani ustawodawstwem, ani sądownictwem.

Administracja publiczna jest to przyjęte przez państwo działanie niezarobkowe - działa dla dobra ogółu - nie jest nastawione na zysk.

Spółka X (administrator Wspólnoty) jest podmiotem gospodarczym, a więc nie spełnia kryteriów administracji publicznej, zarządem Wspólnoty jest osoba fizyczna, która także nie jest administracją publiczną.

Zdaniem wnioskodawcy, z racji podniesionych argumentów, pełnomocnictwa na zebraniach Wspólnoty Mieszkaniowej nie podlegają opłacie skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawach z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, a także w innym podmiocie niż organ administracji rządowej i samorządowej, w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej. A zatem, w obecnym stanie prawnym, nie wszystkie pełnomocnictwa (odpisy, wypisy, kopie) podlegają opłacie skarbowej, a jedynie te, które są udzielane w sprawach z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, albo składane są w podmiotach wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej.

Wspólnota mieszkaniowa to ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Powstaje z mocy prawa, tworzona jest dla zorganizowania zarządzania nieruchomością. Wspólnota mieszkaniowa nie jest organem administracji publicznej, nie jest sądem, nie jest również podmiotem wykonującym zadania z zakresu administracji publicznej. Żaden przepis prawa nie nakłada na wspólnotę mieszkaniową jakichkolwiek zadań z zakresu administracji publicznej. Tym samym, pełnomocnictwa do reprezentowania właściciela lokalu na zebraniu wspólnoty mieszkaniowej, składane na zebraniach wspólnoty mieszkaniowej, nie podlegają opłacie skarbowej.

Niniejsza interpretacja udzielana jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące na dzień złożenia zapytania w organie podatkowym i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Niniejsza interpretacja po usunięciu danych identyfikujących Wnioskodawcę zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

POUCZENIE

Od niniejszej interpretacji przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Prezydenta Miasta. Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta, do usunięcia naruszenia prawa. Termin do złożenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa wynosi 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o treści wydanej interpretacji. Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dni od dnia doręczenia stronie odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzielił, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.um.szczecin.pl