WPOiE/III/AR/3110/6/95/2010 - Zwolnienie od podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Urząd Miasta w Szczecinie WPOiE/III/AR/3110/6/95/2010 Zwolnienie od podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), oraz upoważnienia Prezydenta Miasta Szczecin z dnia 1 czerwca 2007 r. Nr WO-I/AW/0113-3/116/07 w sprawie wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w zakresie postępowania podatkowego dotyczącego podatków i opłat lokalnych

uznaję:

stanowisko Strony polegające na tym, że istnieje możliwość zwolnienia od podatku od nieruchomości - nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby prowadzenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży przez Stowarzyszenie pn. X na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. Stowarzyszenie pn. X " (dalej: X) - zwróciło się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 18 stycznia 2010 r. Zarząd X Szczecin zwrócił się z prośba do Prezydenta Miasta Szczecin o użyczenie nieruchomości gruntowej, której miasto jest wieczystym użytkownikiem, a którą stowarzyszenie X chciałoby wykorzystać jako strzelnice sportową. Z uwagi na fakt, iż klub nie prowadzi działalność komercyjnej, utrzymuje się jedynie ze składek jego członków zarząd stowarzyszenia wystąpił, z wnioskiem o zwolnienie z podatku od nieruchomości. Umożliwiłoby to wg podatnika wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na zapłatę podatku na działalność, której celem jest popularyzacja sportów strzeleckich wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w Szczecinie.

W związku z powyższym wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość zwolnienia z podatku od nieruchomości stowarzyszenia pn. X na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego przedstawia się następująco:

Zgodnie z ww. przepisem ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się od podatku od nieruchomości - "nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu (...) Jednym z celów statutowych X jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania klubu.

W związku z powyższym na podstawie cytowanego wyżej przepisu ustawy możliwe jest zwolnienie stowarzyszenia X z podatku od użyczonej przez Miasto Szczecin nieruchomości, którą klub chciałby wykorzystać jako strzelnice sportowa na prowadzeni działalność statutowej.

W związku z powyższym organ podatkowy stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) zwolnione od podatku od nieruchomości są "nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży."

Istotnym elementem tego zwolnienia jest zajęcie nieruchomości na prowadzanie ww. działalności przez stowarzyszenie. Tytuł prawny do nieruchomości (umowa najmu, użyczenie, dzierżawa, posiadanie samoistne itd.) pozostaje bez znaczenia.

Tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż ze zwolnienia od podatku od nieruchomości korzystają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Jednak art. 34 ustawy stanowi, że stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach, a dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy stowarzyszenie podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Artykuł 50 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 z późn. zm.) stanowi, że jeżeli podmiot wpisany do rejestru stowarzyszeń podejmuje działalność gospodarczą podlega obowiązkowi wpisu także do rejestru przedsiębiorców (...).

Mając na uwadze ww. przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony przez wnioskodawcę przyszły stan faktyczny, nieruchomości zajęte przez stowarzyszenie X będą zwolnione od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o ile nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że zapadłe w podobnych sprawach rozstrzygnięcia innych organów podatkowych dotyczą tylko i wyłącznie sprawy rozstrzygniętej, i nie wiążą innych organów.

Niniejsza interpretacja udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące na dzień złożenia zapytania w organie podatkowym i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

POUCZENIE

Od niniejszej interpretacji przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Szczecin. Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Szczecin, do usunięcia naruszenia prawa. Termin do złożenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa wynosi 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o treści wydanej interpretacji. Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dni od dnia doręczenia stronie odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzieli, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.um.szczecin.pl