WPO/DP/3110-81/05 - Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości. Zwolnienie z podatku od nieruchomości Latarni Morskiej w Świnoujściu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2005 r. Urząd Miasta w Świnoujściu WPO/DP/3110-81/05 Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości. Zwolnienie z podatku od nieruchomości Latarni Morskiej w Świnoujściu.

Prezydent Miasta Świnoujścia, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60 z późn. zm.), po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości stwierdza, że:

* sposób opłacania przez Urząd Morski w Szczecinie podatku od nieruchomości na rzecz Gminy Świnoujście od obiektu "Latarnia Morska w Świnoujściu" nie jest prawidłowy w zakresie objętym pkt I ppkt 1 schematu przedstawionego we wniosku; w pozostałym zakresie sposób dokonywania rozliczeń jest prawidłowy,

* obiekt "Latarnia Morska w Świnoujściu" nie jest obiektem całkowicie zwolnionym od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.), jest natomiast obiektem zwolnionym od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, pod warunkiem utrzymywania i konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków - z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,

* fakt wynajmowania pomieszczeń w nieruchomościach znajdujących się w zarządzie Urzędu Morskiego należy traktować jako działalność gospodarczą Urzędu Morskiego w zakresie wynajmu pomieszczeń i stosować stawkę określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) - niezależnie od tego, czy najemca posiada status przedsiębiorcy.

Wnioskiem z dnia 9 maja 2005 r. Urząd Morski w Szczecinie zwrócił się do Prezydenta Miasta Świnoujścia o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od nieruchomości położonych na terenie Miasta Świnoujścia, znajdujących się w trwałym zarządzie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Pełnomocnik wnioskodawcy podał, że Urząd Morski w Szczecinie jest posiadaczem nieruchomości i budynków położonych w Świnoujściu przy wybrzeżu Władysława IV - "Kapitana L Portu" oraz przy ul. Bunkrowej - "Latarnia Morska w Świnoujściu". Obiekty te pozostają w trwałym zarządzie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Zdaniem wnioskodawcy jedną z okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości jest posiadanie przedmiotu opodatkowania na podstawie decyzji o przekazaniu nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. Podatnikiem jest wówczas jednostka organizacyjna będąca trwałym zarządcą przedmiotu opodatkowania. Wnioskodawca wysnuwa stąd wniosek, że w istniejącym stanie faktycznym podatnikiem podatku od nieruchomości jest Urząd Morski w Szczecinie. Wnioskodawca wysuwa stąd wniosek, ze w istniejącym stanie faktycznym podatnikiem podatku od nieruchomości jest urząd Morski w Szczecinie.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wnioskodawca przedstawił następującą koncepcję opodatkowania:

I. Ze zwolnienia od podatku od nieruchomości korzystają:

1. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty,

2. Grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

II. Ze stawki określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2e ustawy określonej jako tzw. pozostałe, od budynków i ich części nie wykorzystywanych na cele związane z prowadzeniem działalności budynków i ich części nie wykorzystywanych na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

III. Ze stawki określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2b ustawy w przypadku wynajmowania części budynków innym podmiotom.

Pismem z dnia 25 maja 2005 r. pełnomocnik Urzędu Morskiego uzupełnił wniosek poprzez złożenie regulaminu organizacyjnego Gospodarstwa Pomocniczego przy Urzędzie Morskim w Szczecinie, administrującego nieruchomościami będącymi w zarządzie Urzędu, zarządzeń dotyczących tego gospodarstwa oraz protokołu przejęcia przez gospodarstwo Latarni Morskiej w Świnoujściu.

Prezydent Miasta Świnoujścia zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, będące:

1. Właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

2. Posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

3. Użytkownikami wieczystymi gruntów,

4. Posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a. Wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych nie stanowiących odrębnych nieruchomości,

b. Jest bez tytułu prawnego.

Należy zgodzić się z wnioskodawcą, że jednym z tytułów prawnych do władania nieruchomością, z którym związane jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, jest sprawowanie trwałego zarządu nad nieruchomością przez jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. W takim przypadku, co do zasady, podatnikiem podatku od nieruchomości jest jednostka organizacyjna sprawująca zarząd nad przedmiotem opodatkowania.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zwolnione od podatku od nieruchomości są budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniające dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty. Spośród przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości przepis ten obejmuje zwolnieniem budowle oraz zajęte pod nie grunty. Należy zatem ustalić, co ustawodawca rozumie pod pojęciem budowli.

Definicja budowli zawarta jest w art. la ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jest to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z przeznaczeniem.

W definicji tej znajduje się odesłanie do przepisów prawa budowlanego. Art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) stanowi, że budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak obiekty przykładowo wymienione w tym przepisie. Zarówno w definicji zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, jak i w ustawie ? prawo budowlane ustawodawca położył akcent na to, że budowlą jest obiekt budowlany niebędący budynkiem.

Z kolei zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pod pojęciem budynek rozumie się obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Podobną definicję pojęcia budynku zawiera art. 3 ust. 2 ustawy - prawo budowlane.

Latarnia Morska w Świnoujściu spełnia wszystkie wymogi, aby uznać ją za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jest to obiekt wyposażony w fundamenty, dach, wydzielony jest z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych w postaci murowanych ścian. Obiekt ?Latarnia Morska w Świnoujściu", będąc budynkiem, nie może zatem skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, albowiem zwolnienie to dotyczy wyłącznie budowli i zajętych pod nie gruntów.

Latarnia Morska w Świnoujściu jako obiekt budowlany wpisany do rejestru zabytków podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, z tym jednak zastrzeżeniem, że zwolnienie nie dotyczy części obiektu zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Jeżeli część Latarni jest oddana w najem lub dzierżawę osobom trzecim na prowadzenie działalności gospodarczej, na zarządcy nieruchomości ciąży obowiązek uiszczenia podatku od nieruchomości według stawki przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2b ustawy.

Jeżeli chodzi natomiast o wynajem części budynków podmiotom, nie prowadzącym działalności gospodarczej, wówczas przedmiot najmu również, winien być opodatkowany stawką przewidzianą dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przez działalność gospodarczą należy bowiem rozumieć działalność, o której mowa w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807). Ocena, czy dany podmiot prowadzi działalność gospodarczą, uzależniona jest od ustalenia czy działalność podmiotu spełnia jednocześnie wszystkie przesłanki wymienione w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. prowadzona jest w celach zarobkowych, ma charakter wytwórczy, budowlany, handlowy lub usługowy oraz wykonywana jest w sposób zorganizowany i ciągły. Wynajmowanie przez Urząd Morski części nieruchomości będących w zarządzie Urzędu spełnia wymienione wyżej przesłanki. Nie ulega wątpliwości, że działalność ta prowadzona jest w celach zarobkowych, należy ją zakwalifikować jako działalność usługową, a fakt, że nie ma ona charakteru incydentalnego, okazyjnego, świadczy o prowadzeniu jej w sposób zorganizowany i ciągły.

Na przypisanie Urzędowi Morskiemu w Szczecinie statusu podatnika podatku od nieruchomości nie ma wpływu przekazanie zadań związanych z administrowaniem budynkami Gospodarstwu Pomocniczemu Urzędu Morskiego w Szczecinie. Zgodnie z pkt 2 regulaminu organizacyjnego gospodarstwa pomocniczego działalność polegająca na wynajmie bądź dzierżawie lokali, pomieszczeń i terenów wchodzących w skład nieruchomości Urzędu Morskiego pozostaje działalnością uboczną Urzędu Morskiego, pomimo powierzenia jej gospodarstwu pomocniczemu. Ponadto z pkt 4 ppkt 2 i 3 wynika, że umowy najmu i dzierżawy zawierane są na warunkach uzgodnionych z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie. Dyrektor Urzędu ma więc faktyczny wpływ na treść zawieranych umów. Najistotniejsze jest jednak to, że skoro Urzędowi Morskiemu przysługuje wynikający z ustawy przymiot podatnika podatku od nieruchomości, to obowiązek podatkowy nie może być przeniesiony w drodze czynności prawnej (określonej jako "przekazanie - przejęcie nieruchomości") na inny podmiot.

Niniejsze orzeczenie znajduje oparcie w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem organ podatkowy, stosownie do swej właściwości, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji w powyższym zakresie następuje w drodze postanowienia, o czym stanowi art. 14a § 4 o.p.

Mając powyższe okoliczności na uwadze, Prezydent Miasta Świnoujścia postanowił, jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie stronie przysługuje zażalenie, które należy wnieść do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujścia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl