WPO.3110.1.2012 - Obowiązek odprowadzania podatku od nieruchomość od lokali będących pustostanami gminnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Urząd Miasta w Świnoujściu WPO.3110.1.2012 Obowiązek odprowadzania podatku od nieruchomość od lokali będących pustostanami gminnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Prezydent Miasta Świnoujście, stwierdza że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie konieczności opodatkowania podatkiem od nieruchomości pustostanów administrowanych przez (...) w Świnoujściu, jest prawidłowe w części dotyczącej pustostanów nieoddanych w trwały zarząd (...).

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. wpłynął wniosek (...) w Świnoujściu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie obowiązku odprowadzania podatku od lokali będących pustostanami gminnymi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(...) w Świnoujściu (dalej (...)) został utworzony w drodze uchwały Rady Miasta Świnoujście i jest gminną jednostką organizacyjną, działającą w formie zakładu budżetowego. Zakład realizuje zadania gminy związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych ludności oraz gospodaruje w imieniu Miasta Świnoujście nieruchomościami. W celu realizacji swoich zadań (...) między innymi dysponuje lokalami, których nie oddał w użytkowanie innym podmiotom - tzw. pustostanami. W stosunku do nich do tej pory, co roku składał deklarację na podatek od nieruchomości i płacił z tego tytułu podatek, który pokrywał z dotacji przyznanej na ten cel przez gminę.

W związku z powyższym podatnik postawił następujące pytanie:

Czy (...) w Świnoujściu, działający w imieniu Miasta Świnoujście powinien naliczać i odprowadzać podatek od nieruchomości od lokali, będących pustostanami gminnymi?

Zdaniem podatnika nie powinien on naliczać i odprowadzać podatku od nieruchomości, od lokali nieoddanych w użytkowanie innym podmiotom, gdyż (...) w Świnoujściu nie posiada własnej osobowości prawnej, a jedynie realizuje zadania zlecone przez gminę. Jest dzierżycielem nieruchomości gminnych, którymi dysponuje na potrzeby realizacji zadań nałożonych przez prawo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) podatnikiem podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych:

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

(...) w Świnoujściu jest gminną jednostką organizacyjną utworzoną w formie zakładu budżetowego. Cechą charakterystyczną tego typu jednostek jest to, że pełnią one funkcję reprezentanta interesów gminy i podejmują za nią czynności. Jednakże każda czynność cywilnoprawna dokonana przez te jednostki jest czynnością gminy dokonaną w jej imieniu i na jej rzecz. Tak więc, nie mogą one być podmiotem prawa własności, gdyż prawo to przysługuje jednostce samorządu terytorialnego. Nie mogą one być również posiadaczami nieruchomości, ponieważ nie władają nimi we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mogą być również, co wynika z art. 232 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93), użytkownikami wieczystymi gruntów, gdyż uprawnienie to zastrzeżone jest wyłącznie dla osób fizycznych i prawnych (Podatki i opłaty lokalne - Komentarz, L. Etel). Zakłady budżetowe mogą być podatnikiem podatku od nieruchomości, jedynie w sytuacji, gdy są zarządcami takich nieruchomości. Mogą się nimi stać z mocy prawa, bądź w drodze decyzji właściwego organu wydanej z urzędu lub na wniosek jednostki organizacyjnej.

W związku z powyższym (...) jest podatnikiem podatku od nieruchomości gminnych nie oddany eh w użytkowanie innym podmiotom (pustostanów), w zależności od tytułu prawnego na podstawie, którego nimi administruje. Jeżeli lokale te zostały oddane w administrowanie jedynie na mocy zarządzenia Prezydenta, bądź uchwały Rady Miasta, wówczas nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Nie ma, więc również w stosunku do nich obowiązku składania deklaracji na podatek od nieruchomości. Jednakże, jeżeli przedmiotowe lokale zostały oddane Zakładowi w trwały zarząd, wówczas staje się on podatnikiem podatku i obowiązany jest do ich opodatkowania w deklaracji.

Na niniejszą interpretację Strome przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Świnoujście ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście.

Opublikowano: www.bip.um.swinoujscie.pl