WPl/200000/43/1463/2014 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPl/200000/43/1463/2014 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 grudnia 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych korzyści materialnej pracowników wynikającej z regulaminu wynagradzania, polegającej na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług w zakresie programu opieki medycznej.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) sp. z o. o .wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę. Względem zatrudnionych pracowników występuje w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a także sama jest zobowiązana do zapłaty części składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych Wnioskodawca wskazał również że niniejszy wniosek dotyczy ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz. Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W dalszej części opisu zdarzenia przyszłego wnioskodawca wskazuje, iż podstawowym zasobem, z którego czerpie korzyści przekładające się na przychody z działalności gospodarczej są zespoły ludzkie, które świadczą wysoko wyspecjalizowane usługi na rzecz innych spółek należących do lej samej grupy kapitałowej co Wnioskodawca

Spółka zapewnia pracownikom, członkom rodzin pracowników i lub partnerom pracowników ubezpieczenie medyczne. Ze względu na konieczność zmniejszenia kosztów- Funkcjonowania Spółki, trwają prace nad zmianami w zakresie zapewnianej przez Spółkę opieki medycznej. Planowane są następujące zmiany: każdy z pracowników będzie dobrowolnie mógł zgłosić siebie, członka rodziny, partnera do ubezpieczenia medycznego.

Pracownik zobowiązany będzie do pokrycia części odpłatności ubezpieczenia Obecnie trwają analizy nad wysokością partycypacji pracownika w wysokości wynagrodzenia Ubezpieczyciela wynosić ono będzie od 1 do kilkunastu% wartości usługi nabywanej przez Spółkę. Pracownicy, którzy rac wyrażą woli do przystąpienia do programu opieki medycznej, nie zostaną objęci taką opieką. Ponadto, jeżeli pracownik zdecyduje się przystąpić do ubezpieczenia medycznego i zgłosi siebie lub innego ubezpieczonego, to wówczas Spółka będzie zobowiązana do objęcia pracownika i/lub innego ubezpieczonego ubezpieczeniem medycznym i Spółka będzie obowiązana do zapłaty wynagrodzenia dostawcy usług w pełnej wysokości, a pracownik pokryje tylko pewna część tego wynagrodzenia.

Powyższe zasady (osoby mogące zostać objęte ubezpieczeniem medycznym, dobrowolność przystąpienia do ubezpieczenia medycznego, wysokość odpłatności) wynikać będą wprost z regulaminu wynagradzania obowiązującego w spółce,

Wprowadzona odpłatność polegać będzie na tym. ze Spółka ponosić będzie całość odpłatności za ubezpieczonych, a następnie z wynagrodzenia pracownika, za jego zgodą, potrącana będzie część odpłatności,

W chwili obecnej ubezpieczenie medyczne polega na tym, że ubezpieczeni korzystają z dowolnie wybranych przez siebie lekarzy, a następnie ubezpieczyciel, na podstawie rachunku faktury. dokonuje zwrotu (całości lub części) odpłatności uiszczonej przez ubezpieczonego. Zakres ubezpieczenia dodatkowo obejmuje również m.in. zwrot odpłatności za nabyte, przepisane lekarstwa, opiekę dentystyczną, rehabilitację medyczną, itp.

Przedsiębiorca nie wyklucza, że w przyszłości ulegnie zmianie zakres ubezpieczenia lub dostawca usług. Jest również możliwie, że zostanie wprowadzona "standardowa" opieka medyczna, na mocy umów zawartych bezpośrednio z dostawcami usług medycznych. Wnioskodawca wskazał, że w celu uproszczenia treści wniosku, w dalszej części pojęcie ubezpieczenia medycznego obejmować będzie zarówno obecne ubezpieczenie, juk również hipotetyczną sytuację zmiany systemu opieki medycznej opisanej w zdaniu poprzedzającym.

Spółka wskazuje również, iż wartość świadczeń finansowanych przez Spółkę zarówno w stosunku do pracowników, jak i pozostałych ubezpieczonych nie będących pracownikami, traktowane są przez Spółkę, jako przychód ze stosunku pracy pracowników. Jako taki przychód, uwzględniane są zarówno w przypadku obliczania należnych składek o których mowa we wniosku, jak również obliczaniu należnych zaliczek na podatek dochodowy Po wprowadzeniu omawianych zmian, jako przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, traktowana będzie różnica pomiędzy odpłatnością ponoszoną przez Spółkę, a częścią odpłatności (wnoszoną przez pracownika.

W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy korzyść materialna pracowników wynikająca z regulaminu wynagradzania (czyli różnica pomiędzy cena zakupu ubezpieczenia medycznego przez Spółkę, a odpłatnością dokonywaną przez pracownika) polegająca na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne, opisanych w pkt II usług będzie korzystała ze zwolnienia od naliczania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne. Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zdaniem Spółki korzyść materialna pracowników wynikająca z regulaminu wy nagradzania (czyli różnica pomiędzy cena zakupu ubezpieczenia medycznego) polegająca na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne, opisanych w pkt II usług będzie korzystała ze zwolnienia od naliczania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca, iż w przypadku ustalania wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe, wypadkowe, zdrowotne. Fundusz Pracy, a także Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, stosuje się przepisy dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Powyższe wynika odpowiednio z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z zm.): art. 81 ust. 1 ustawy z. dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z zm.). art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z zm.), art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. I. 2014 r. poz. 272 z zm.). A zatem dla ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, zdrowotne. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych decydujące znaczenie ma ustalenie, czy dana korzyść materialna winna być uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W związku z tym w dalszej części wniosku mowa będzie o podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, co. na podstawie ww. przepisów będzie miało znaczenie dla podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz. Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zdaniem Spółki, korzyść materialna, wynikająca z regulaminu wynagradzania, polegająca na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne opisanych wyżej usług (ubezpieczeń medycznych) nie będzie uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, gdyż będzie korzystała ze zwolnienia od naliczania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. 1998 r. nr 161 poz. 1106 z zm.). Zgodnie z powołanym przepisem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające m.in. z regulaminów wynagradzania, a polegające na uprawnieniu do zakupów po cenach ni/szych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, co do zasady stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą, z tytułu objęcia pracowników ubezpieczaniem medycznym, u pracowników powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli jednak pracownicy ponoszą częściowa odpłatność za ubezpieczenie medyczne wówczas od przychodu podlegającego opodatkowaniu stanowiącego różnicę pomiędzy ceną nabycia ubezpieczenia medycznego, a wysokością partycypacji pracownika w wartości ubezpieczenia, to wówczas Spółka nie ma obowiązku naliczania składek od tej wartości.

Jak bowiem wyżej wskazano, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające m in. z regulaminów wynagradzania, a polegające na uprawnieniu do zakupów po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z powołanego przepisu wynika, że w przypadku, gdy pracodawca udostępnia pracownikom świadczenia po obniżonych cenach (czyli taniej, niż dana usługa jest dostępna na rynku dla ogółu nabywców), a obowiązek przyznania takiego świadczenia wynika np. z regulaminu wynagradzania, to różnica pomiędzy wartością rynkowy takiego świadczenia, a ceną za jaką udostępnia je pracodawca pracownikom nie jest uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, mimo, że różnica laka stanowi dochód pracownika.

Zdaniem Wnioskodawcy powołana regulacja ma również zastosowanie do opisanych wyżej usług ubezpieczenia medycznego współfinansowanego przez Spółkę.

Spółka wskazuje również na interpretację ZUS z dnia 14 października 2014 r. nr DI/100000/43/1090/2014), w której to ZUS stwierdził, że: "(składki na ubezpieczenie społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością"

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej. do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr".

Reasumując. Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku gdy Spółka finansować będzie ubezpieczenia medyczne pracownikom (lub członkom ich rodzin lub partnerów), a pracownicy partycypować będą w części w kosztach ubezpieczeń oraz uprawnienie pracowników (lub innych ubezpieczonych) do objęcia takim ubezpieczeniem wynikać będzie z regulaminu wynagradzania, to wówczas wartość świadczenia finansowana przez pracodawcę nie będzie uwzględniania w podstawie wymiaru składek nu ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Funduszu Pracy oraz Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Końcowo Spółka pragnie również wskazać, iż powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nr DI/100000/43/1243/2014 z dnia 4 listopada 2014 r., która to decyzja została wy dana dla podmiotu należącego do tej samej grupy kapitałowej, co Wnioskodawca.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. oświadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) sprawy dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należą do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w związku z. art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 11 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz. § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż. detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powołanego przepisu wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiącą przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji na ubezpieczenie zdrowotne, pomimo faktu, ze dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

Przedstawiając zdarzenie przyszłe Wnioskodawca wskazał, że pracownicy Spółki, członkowie rodzin i partnerzy pracowników, będą mogli dobrowolnie przystąpić do ubezpieczenia medycznego. Dodatkowo Wnioskodawca będzie finansował za pracownika część składki, a resztę składki będzie opłacał pracownik i różnica opłacana przez pracownika wynosić będzie od jednego do kilkunastu procent wartości nabywanej przez Spółkę usługi.

Wnioskodawca wskazał, iż zasady nabywania usługi tj: osoby mogące zostać objęte ubezpieczeniem medycznym, dobrowolność przystąpienia do ubezpieczenia medycznego, wysokość odpłatności, wynikać będą wprost z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce. Zatem należy przyjąć, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku prawo pracownika do korzyści wynikać będzie z regulaminu wynagradzania, którego zapisy będą przewidywać obowiązek partycypacji przez pracownika w kosztach nabycia ubezpieczenia medycznego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż współfinansowanie pracownika w poniesieniu kosztów nabycia ubezpieczenia medycznego, oznacza nabycie przez pracownika ubezpieczenia po cenach niższych niż detaliczne.

W konsekwencji w sytuacji przedstawionej przez przedsiębiorcę będzie możliwe wyłączenie wartości świadczenia z podstawy wymian: składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz analogicznie ('na zasadach przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe.

Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., Nr 674) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r., o ochronie roszczeń pracowniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 158, poz. 1121 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji wartość świadczenia opisanego we wniosku nie będzie również, stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Podsumowując, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie wy łączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości korzyści materialnej pracowników wynikającej z regulaminu wynagradzania, polegającej na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług w zakresie programu opieki medycznej.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydała decyzje lub do protokołu sporządzonego przez te jednostkę, w terminie miesiąca od dniu doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl