WPl/200000/43/1051/2014 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów ponadstandardowej opieki medycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPl/200000/43/1051/2014 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów ponadstandardowej opieki medycznej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 września 2014 r. przez (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych pracownikom Oddziału Spółki pakietów ponadstandardowej opieki medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika: (...) reprezentowanego przez pełnomocników: (...) oraz Pana (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej co do obowiązku opłacania składek przez (...).

Wnioskodawca poinformował, że z dniem września 2010 r. doszło do połączenia kilkunastu spółek należących do grupy kapitałowej (...) poprzez przejęcie tych spółek przez (...).

W związku z przejęciem, (...) zmieniła swoją dotychczasową nazwę na (...).

Równocześnie ze spółki (...) na bazie pracowników i majątku spółek przejmowanych, zostały wydzielone oddziały mające status odrębnych pracodawców, w tym (...).

Obecnie Oddział jako pracodawca w całości z własnych środków opłaca dla pracowników pakiet usług medycznych, którego zakupu dokonuje na podstawie umowy zawartej z niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej. Na przedmiotowy pakiet składają się świadczenia związane z medycyną pracy oraz dodatkowa ponadstandardowa opieka medyczna.

Świadczenia z zakresu medycyny pracy nie stanowią przychodu pracownika w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej składki ZUS).

Oddział jako przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych traktuje jedynie świadczenia związane z ponad standardową opieka medyczną i jako płatnik składek ZUS odprowadza te składki od części wartości pakietu dotyczącej ponadstandardowej opieki medycznej.

Pracodawca w uzgodnieniu ze stroną społeczną rozważa obecnie wprowadzenie w Oddziale do obowiązującego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (dalej ZUZP) zapisu, zgodnie z którym pracownicy będą uprawnieni do ponadstandardowych świadczeń medycznych na określonych poniżej zasadach.

Po dokonaniu zmian w ZUZP dotychczasowy pakiet usług medycznych zostanie podzielony na pakiet usługi medycyny pracy oraz pakiet usługi dodatkowej ponadstandardowej opieki medycznej. Koszt usług związanych z medycyna pracy ponosił będzie w całości pracodawca. Natomiast w zakresie dodatkowej ponadstandardowej opieki medycznej pracownik będzie partycypował w kosztach tej opieki medycznej w określonej wysokości, a resztę będzie finansował Oddział. Z postanowień ZUZP będzie wynikało zatem, że pracownik będzie ponosił częściową odpłatność za ponadstandardową opiekę medyczną a resztę będzie finansował Oddział. Tym samym Oddział zaprzestanie samodzielnie ponosić pełne koszty zakupu pakietów usług medycznych.

W związku z. powyższym wnioskodawca powziął wątpliwość czy w przypadku gdyby pracownicy zgodnie z nowoplanowanymi postanowieniami ZUZP partycypowali - wnosili choćby symboliczną złotówkę - w kosztach uzyskania świadczenia takiego jak ponadstandardowe usługi medyczne, to czy wartość takich ponadstandardowych usług medycznych stanowiłaby podstawę do naliczenia składek ZUS.

Zdaniem wnioskodawcy, na pracodawcy nie będzie spoczywał obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości pakietu ponadstandardowych usług medycznych przyznanego i opłacanego w sposób, który został przedstawiony w niniejszym wniosku na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczeniu emerytalne i rentowe, który stanowi, że nie stanowią podstawy wymiaru składek "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania, lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji,". Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko wskazując, że zgodnie z przytoczonym powyżej rozporządzeniem, aby świadczenie nie stanowiło podstawy wymiaru składek, prawo do tego świadczenia winno stanowić korzyść materialną ze stosunku pracy, wynikającą z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, udostępnioną przez pracodawcę za częściową odpłatnością. Niewielka dopłata pracowników do kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług pozwala bowiem uzyskać efekt, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, tj. zwolnienie od składek części finansowanej przez, pracodawcę (choćby stanowiła ona 99% wartości). Spełniony jest bowiem wtedy warunek stosowania tej ulgi - pracodawca kupuje towary lub udostępnia korzystanie z usług po cenie niższej od tej. którą pracownik musiałby uiścić, gdyby nabywał je osobiście (w oderwaniu od zatrudnienia). Jeśli świadczenie na rzecz podwładnego polega na zakupie po cenach niższych niż detaliczne pakietu medycznego i nie stanowi ono ekwiwalentu pieniężnego, to choć stanowi przychód uzyskiwany ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jest zwolnione ze składek na mocy rozporządzenia. W praktyce oznacza to. że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek podlega różnica między ceną nabycia usługi przez pracodawcę, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z. wy łączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem rozporządzenia jest partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje przepis Skoro więc, wartość finansowanych świadczeń kwalifikowana jest jako przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a zapis o korzyści wynika z przepisów ZUZP o wynagradzaniu i przewidziana jest częściowa odpłatność pracownika za pakiet świadczeń medycznych, przyjąć należy, iż spełnione zostały warunki ustanowione w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia.

Tym samym korzyści materialne pracownika z tytułu zakupu przez. Oddział usług, o których mowa we wniosku, po cenach niższych niż detaliczne, nie będą uwzględniane w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Analogicznie wartość tych świadczeń nie będzie wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe. W myśl bowiem art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, przy czym nie znajduje zastosowania ograniczenie wysokości rocznej podstawy wymiaru składek, o którym mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, na pracodawcy nie będzie zatem spoczywał obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości pakietu ponadstandardowych usług medycznych przyznanego i opłacanego w sposób, który został przedstawiony w niniejszym wniosku.

Prawidłowość powyżej prezentowanego stanowiska potwierdza również, praktyka ZUS w analogicznych sprawach: interpretacja indywidualna Oddziału ZUS w Lublinie z dnia 26 czerwca 2013 r. znak: WPI/200000/451/853/2013, interpretacja indywidualna Oddziału ZUS w Gdańsku z dnia 13 lutego 2013 r., znak: DI/100000/451/64/2013 oraz interpretacja indywidualna Oddziału ZUS w Lublinie z dnia 23 stycznia 2014 r. znak WPI/200000/451/1767/2013. Z treści powyższych interpretacji przedsiębiorca wysunął wniosek, że w sytuacji gdyby Oddział dokonał stosownego zapisu w ZUZP, w sposób, który został przedstawiony we wniosku w myśl § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, na płatniku składek nie będzie spoczywał obowiązek opłacania składek ZUS od wartości pakietu ponadstandardowych usług medycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne łub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz. § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161 poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje, iż z brzmieniu art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe. Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji, zgodnie z którą kwota odpłatności za ponadstandardowe pakiety medyczne finansowana przez pracodawcę stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania łub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z powyższego wynika, iż aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia, powinna przysługiwać pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Jednocześnie pracownik powinien ponieść część kosztów świadczenia, gdyż. jeżeli zostanie ono przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy będą ponosić częściową odpłatność za możliwość korzystania z dodatkowych usług medycznych w ramach przedstawionych pakietów medycznych, a prawo do korzystania oraz związany z tym obowiązek partycypacji w kosztach będzie wynikać z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania. W konsekwencji, wartość udostępnionych pracownikom pakietów ponadstandardowych usług medycznych w części finansowanej przez pracodawcę nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez, spółkę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 września 2014 r. w sprawie nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych pracownikom pakietów ponadstandardowej opieki medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę. Pouczenie

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i sianu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążącą dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyli przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl