WPI/200000/451/919/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/919/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko uznaje za nieprawidłowe zawarte we wniosku złożonym w dniu 01.07.2013 r. przez (...) w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne kwoty zwrotu kosztów dojazdów na treningi i zawody wypłacanych zawodnikom, którzy są osobami bezrobotnymi mającymi zawarte z wnioskodawcą kontrakty spełniające warunki umów zlecenia, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 13 i pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.)

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w kwestii opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne od zwrotu kosztów dojazdów na treningi i zawody wypłacanego zawodnikom.

Wnioskodawca wskazał, że klub jest stowarzyszeniem kultury fizycznej wpisanej do KRS pod numerem pod nazwą Rejestr Stowarzyszeń, innych organizacji Społecznych i Zawodowych, fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców. Stowarzyszenie jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że celem statutowym jest propagowanie siatkówki jako sportu masowego, a w szczególności: integracja środowiska siatkarskiego, popularyzacja gry w piłkę siatkową halową o plażową wśród młodzieży, aktywizacja byłych zawodników i sympatyków piłki siatkowej, organizacja otwartych turniejów i meczy w siatkówkę halową i plażową uczestnictwo w zawodach organizowanych przez inne organizacje krajowe lub zagraniczne, reprezentowanie członków stowarzyszenia na zewnątrz, współpracę z innymi organizacjami o podobnym charakterze działania, organizację szkoleń, wykładów i imprez integrujących środowisko, organizację zajęć sportowych dla młodzieży oraz osób niepełnosprawnych, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej.

Wnioskodawca wskazał, ze od miesiąca września 2013 r., drużyna będzie brała udział w rozgrywkach III i II Ligii piłki siatkowej mężczyzn, w związku z powyższym Klub zamierza podpisać z zawodnikami kontrakty płatne (spełniające warunki umowy zlecenia wg, art. 750 Kodeksu Cywilnego), czyli nie będących pracownikami Klubu, w których Stowarzyszenie oprócz podstawowego wynagrodzenia, chce się zobowiązać również do zorganizowania dojazdów na treningi i mecze lub pokrycia tych kosztów, ponieważ treningi odbywałyby się cztery razy w tygodniu. Wnioskodawca poinformował, ze zawodnicy dojeżdżają na treningi z różnych miejscowości, głównie własnymi środkami (samochody osobowe). Wnioskodawca podał, że część zawodników to studenci, cześć osoby bezrobotne, a pozostała część Świadczy prace w innych zakładach pracy pełnym wymiarze. Wnioskodawca wskazał, że niektórzy zawodnicy będą mieli kontrakty niepłatne. Wnioskodawca podał, ze wszyscy zawodnicy, którzy chcieliby uzyskać zwrot kosztów dojazdu na treningi, rozliczaliby się na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu wg. stawki za kilometr, która byłaby niższa niż obowiązująca na podstawie art. 34a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.). Wnioskodawca wskazał, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia wypłacane zawodnikom to oczywiście podlegają one ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym oraz zdrowotnym w zależności od tego czy zawodnik jest studentem czy też gdzieś już pracuje lub jest bezrobotnym, w tej kwestii nie ma żadnej wątpliwości. Natomiast w ocenie wnioskodawcy problem pojawia się, w sytuacji zwrotu kosztów dojazdów n treningi na podstawie ewidencji przebiegu pojazd w przypadku zawartych umów?

Zdaniem wnioskodawcy, zwrot kosztów dojazdu na treningi i zawody będzie wyłączony od naliczenia ubezpieczenia społecznego na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca przytoczył brzmienie § 2 pkt 13 rozporządzenia składkowego mianowicie: zwrot kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, dla potrzeb pracodawcy, pojazdów nie będących własnością pracodawcy - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu - określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra jeżeli przebieg pojazdu z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego jest udokumentowany przez pracownika ewidencji przebiegu pojazdu, prowadzonej przez niego według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca przytoczył również brzmienie § 5 pkt 2 rozporządzenia zgodnie z którym, przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych oraz osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

W ocenie wnioskodawcy powołując się na § 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, podstawą wymiaru tych składek jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 13 października 1998 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 887).

Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem w świetle cytowanych przepisów, ustawodawca dokonał ogólnego podziału zwolnienia z podstawy wymiaru składek.

W świetle powyższego zdaniem wnioskodawcy, zwrot kosztów dojazdu na treningi i mecze zarówno w przypadku kontraktów płatnych i niepłatnych w połączeniu z § 2 ust. 1 pkt 13 i 15 oraz § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia nie stanowią podstawy do naliczenia ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego - zwolnieniu zdaniem wnioskodawcy oczywiście podlega tylko zwrot kosztów dojazdu na treningi w przypadku gdy prowadzona jest ewidencja pojazdu.

Wnioskodawca w treści wniosku przedstawiając swoje wątpliwości postawił pytanie czy zwrot zawodnikom kosztów dojazdu na treningi i zawody na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, podlega ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu. Jednocześnie wnioskodawca wskazał, iż pytanie dotyczy zawodników, którzy są osobami bezrobotnymi lub pracują w innych zakładach pracy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 powołanej powyżej ustawy, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie. Wskazany przepis stanowi: "wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W razie nieuiszczenia opłaty w terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia", Stosownie do art. 10 ust. 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jeśli uiszczona wpłata nie pokrywa opłaty za wszystkie przedstawione we wniosku stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, powinny zostać rozpatrzone to wnioski, za które wpłynęły pełne opłaty, według kolejności ich ujęcia we wniosku, chyba że płatnik wyraźnie przekaże inne wskazanie.

Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 01.07.2013 r. wnioskodawca przedstawił więcej niż jeden stan faktyczny, a do wniosku dokonana została jedna opłata oraz uwzględniając wskazanie wnioskodawcy, iż pytanie dotyczy zawodników, którzy są osobami bezrobotnymi lub pracującymi w innych zakładach pracy Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoznał wniosek jedynie w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne kwoty zwrotu kosztów dojazdów na treningi i zawody wypłacanych zawodnikom, którzy są osobami bezrobotnymi.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne reguluje ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie wykonawcze Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowego ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osiągany z tytułu wykonywania umowy-zlecenia, jeżeli w umowie lej określono odpłatność za jej wykonanie kwotowo, albo w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej, albo prowizyjnie. Jeżeli odpłatność za wykonanie umowy została ustalona w innej formie, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak ód kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Na mocy § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. W sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) pewna grupa przychodów została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, W myśl § 5 ust. 2 powołanego rozporządzenia, przepisy dotycząca wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określonych przychodów stosuje się odpowiednio przy Ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych oraz osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Przepisy rozporządzenia z dniem 1 sierpnia 2010 r., mają odpowiednie zastosowanie wobec zleceniobiorców, dla których podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód i tytułu wykonywania umowy, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne będą stanowiły wszystkie otrzymane lub postawione do dyspozycji należności przysługujące pracownikowi wymienione w katalogu zawartym w ustawie o podatku dochodowym, chyba że na podstawie stosownych przepisów zostały wyłączone z podstawy ustalania składek.

Wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przewidują przepisy rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

5 2 ust. 1 pkt 13 stanowi, że: podstawy wymiaru składek nie stanowi zwrot kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, dla potrzeb pracodawcy, pojazdów niebędących własnością pracodawcy - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nic przekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu - określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany przez pracownika w ewidencji przebiegu pojazdu, prowadzonej przez niego według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyłączenie to ma odpowiednie zastosowanie do zleceniobiorców.

§ 2 ust. 1 pkt 15 stanowi, że: podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnione ni u w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17. Wyłączenie to ma odpowiednie zastosowanie do zleceniobiorców, jeżeli stosowne postanowienia zawartych z nimi umów lub przepisy odrębne przewidują zwrot tych należności na zasadach przewidzianych przepisami dotyczącymi podróży służbowych pracowników sfery budżetowej.

Powołany powyżej § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w przypadku używania pojazdów nie będących własnością zleceniodawcy dla potrzeb zleceniodawcy, natomiast używanie przez zawodnika własnego pojazdu w celu dojazdu do miejsca treningu lub zawodów, nie spełnia warunków określonych w ust. 13 § 2 rozporządzenia. Nie występuje bowiem w tym przypadku sytuacja używania pojazdu dla realizacji potrzeb zleceniodawcy, lecz w celu dojazdu do miejsca wyznaczonego jako miejsce wykonywania obowiązków wynikających z zawartej ze zleceniodawcą umowy.

Przepis § 2 ust. 1 pkt 15 powołanego rozporządzenia wyłącza z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika. Diety i inne należności z tytułu podróży służbowej przysługują co do zasady wyłącznie pracownikom, jednakże ze względu na odpowiednie stosowanie przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowego ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia w stosunku do tych osób ma zastosowanie wyłączenie określone w tym przepisie.

Wyłączenie to ma odpowiednie zastosowanie do zleceniobiorców, jeżeli stosowne postanowienia zawartych z nimi umów lub przepisy odrębne przewidują zwrot tych należności na zasadach przewidzianych przepisami dotyczącymi podróży służbowych pracowników sfery budżetowej, w sytuacji kiedy określone czynności wynikające z zawartej umowy wykonywane są poza miejscem ustalonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy lub usługi. Natomiast dojazd zawodników na treningi i zawody nie wiąże się z wykonywaniem zadań wynikających z umowy poza miejscem wskazanym jako stałe miejsce świadczenia usług. W konsekwencji w stanie faktycznym opisanym przez wnioskodawcę nie będzie miał zastosowania przepis § 2 ust. 1 pkt 15 z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Reasumując stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne kwoty zwrotu kosztów dojazdów na treningi i zawody wypłacanych zawodnikom, którzy są osobami bezrobotnymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za nieprawidłowe. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl