WPI/200000/451/745/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/745/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 27 maja 2013 r. przez przedsiębiorcę (...) spółka z o.o.

- za nieprawidłowe w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych składki na grupowe ubezpieczenie na życie w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego i przebywania na urlopie ojcowski.

- odmawia wydania interpretacji w przedmiocie potwierdzenia, że część składki na ubezpieczenie na życie pracownika finansowana przez pracodawcę jest przychodem w rozumieniu przepisów podatkowych.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął kompletny wniosek płatnika (...) Spółka z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż firma współfinansuje składkę na ubezpieczenie na życie pracowników w podziale 50%, pracownik 50% pracodawca oraz odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotna i fundusz pracy oraz gwarantowanych świadczeń pracowniczych od finansowanej kwoty w okresach obecności pracownika jak i jego nieobecności z powodu urlopu macierzyńskiego/tacierzyńskiego, chorobowego czy też opieki. Wnioskodawca wskazał, że w regulaminie wynagradzania brak jest zapisów w tym temacie.

W opisanym stanie faktycznym wnioskodawca powziął wątpliwość czy od składek na ubezpieczenie na życie finansowanych przez pracodawcę w trakcie urlop macierzyńskiego, tacierzyńskiego, choroby oraz nieobecności pracownika z powodu opieki nad dzieckiem należy obliczyć i odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz fundusz pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie. Zdaniem wnioskodawcy finansowana przez pracodawcę część składki ubezpieczenia na życie jest przychodem w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 12 podlegającym na mocy art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych naliczeniu składek społecznych, zdrowotnych, funduszu pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych również w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim, tacierzyńskim, podczas choroby oraz opieki.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

W myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. - Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - cytowanej powyżej.

Stosownie do art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są więc otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, zgodnie uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną Świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W związku z powyższym przychodem, od którego wymierzane są w myśl art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych składki na ubezpieczenia stanowią wszystkie otrzymane lub postawione do dyspozycji należności przysługujące pracownikowi wymienione w katalogu

zawartym w ustawie o podatku dochodowym, chyba że na podstawie stosownych przepisów zostały wyłączone z podstawy ustalania składek.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) pracownicy przysługuje urlop macierzyński, natomiast pracownik - ojciec wychowujący dziecko ma prawo do urlopu ojcowskiego. Stosownie do art. 184 powołanej ustawy, za czas urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu ojcowskiego przysługuje zasiłek macierzyński na zasadach i warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512 z późn. zm.).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przebywanie na urlopie macierzyńskim stanowi odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku. (art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Świadczenie, takie jak składka na grupowe ubezpieczenie na życie, opłacane przez pracodawcę w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim/ojcowskim (okres faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nic przysługuje za okres świadczenia pracy, lecz z tytułu przebywania na urlopie macierzyńskim/ojcowskim, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń.

Ponadto, Oddział wskazuje, iż zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn, zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 158, poz. 1121 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji, Oddział uznał stanowisko przedsiębiorcy za nieprawidłowe w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusz pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych składki na grupowe ubezpieczenie na życic finansowanej przez pracodawcę w okresie przebywania pracownika na urlopie macierzyńskim/ojcowskim, ponieważ pobieranie zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński stanowi kwota tego zasiłku.

Oddział wskazuje, że brak jest podstawy prawnej umożliwiającej wydanie przez Zakład pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w oparciu o art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie potwierdzenia, że część składki

ubezpieczenia na życie finansowana przez pracodawcę jesl przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Ubezpieczeń Społecznych w

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl