WPI/200000/451/551/2011 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości pakietów medycznych finansowanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/551/2011 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości pakietów medycznych finansowanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku ż art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 17 sierpnia 2011 r. przez przedsiębiorcę (...) Sp. z o.o. w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości pakietów medycznych finansowanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Krakowie Inspektorat Kraków - Łagiewniki wpłynął wniosek przedsiębiorcy o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż (...) Sp. z o.o., zajmująca się dostawą usług szeroko pojętego outsourcingu procesów biznesowych, finansuje prywatną opiekę medyczną dla swoich pracowników. Wartość tych świadczeń traktowana jest zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.) jako przychód ze stosunku pracy, zwiększający podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czyjej postępowanie polegające na zaniechaniu potrącania składek ZUS od przychodów z powyższego tytułu pracowników pozostających na urlopach macierzyńskich jest prawidłowe.

Zdaniem wnioskodawcy od przychodu w postaci wartości pakietów medycznych osiąganego przez osobę korzystającą z urlopu macierzyńskiego nie są należne składki na ubezpieczenia społeczne. Pobieranie zasiłku macierzyńskiego stanowi zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych odrębny tytuł do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla osoby pobierającej taki zasiłek stanowi kwota tego zasiłku, za wyjątkiem przychodów uzyskanych ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres (tj. za okres przed rozpoczęciem urlopu macierzyńskiego). Świadczenia przekazane pracownikowi pobierającemu zasiłek macierzyński, przysługujące mu w czasie pobierania tego zasiłku, nie stanowią podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych z tytułu stosunku pracy. W takim bowiem przypadku prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres wykonywania pracy tylko za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego, z tytułu jego pobierania, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń. W związku z tym koszty opłacania przez pracodawcę świadczenia medycznego pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim nie stanowią przychodu zwiększającego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Jednocześnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, iż pobieranie zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę pobierającą zasiłek macierzyński stanowi kwota tego zasiłku, za wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy a wypłaconych w okresie pobierania zasiłku. Natomiast inne świadczenia, takie jak wartość pakietów medycznych, opłacane przez pracodawcę w okresie urlopu macierzyńskiego (okres faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń.

Uwzględniając powyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko prezentowane przez przedsiębiorcę we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów medycznych finansowanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Ubezpieczeń Społecznych w Krakowie.

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl