WPI/200000/451/550/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/550/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 16.04.2013 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia polegającego na udziale w grupowym ubezpieczeniu na życie.

UZASADNIENIE

W dniu 16.04.2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika (...) wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnia pracowników, którym planuje udostępnić możliwość nabycia świadczenia polegającego na udziale w grupowym ubezpieczeniu na życie. Wnioskodawca planuje umożliwić pracownikom możliwość korzystania z ubezpieczenia po uiszczeniu częściowej odpłatności z tego tytułu. Uprawnienie do nabycia ubezpieczenia po cenie niższej od detalicznej wnioskodawca zagwarantuje w regulaminie wynagradzania.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tekst jedn.: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne będzie zobowiązany do potrącania składek na ww. ubezpieczenia od części przychodu pracownika, stanowiącej różnicę pomiędzy ceną nabycia danego świadczenia zapłaconą przez wnioskodawcę, a odpłatnością którą pracownik zapłaci wnioskodawcy za nabycie świadczenia.

Zdaniem wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (tekst jedn.: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu pracownika, stanowiącego różnicę pomiędzy ceną nabycia danego świadczenia zapłaconą przez wnioskodawcę, a odpłatnością którą pracownik zapłaci wnioskodawcy za nabycie tego świadczenia.

Wnioskodawca powołuje art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym pracodawca jest płatnikiem składek czyli podmiotem zobowiązanym do obliczania, pobrania i odprowadzenia na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne (tekst jedn.: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), których podstawą obliczenia jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę wypłacane przez pracodawcę. Ponadto, w myśl art. 85 ust. 1 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej ze środków publicznych, pracodawca jest również płatnikiem składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych od wynagrodzenia pracownika. Powyższe oznacza, że wnioskodawca jako pracodawca jest co do zasady zobowiązany do dopełnienia obowiązków związanych z uregulowaniem składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne należnych od wynagrodzeń pracowników.

Wnioskodawca podnosi, iż zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych będących pracownikami stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Art. 20 cytowanej powyżej ustawy stanowi, iż podstawę wymian.) składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W konsekwencji, podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe jest także przychód w rozumieniu przepisów podatkowych, uzyskany ze stosunku pracy. W przypadku nabycia przez pracowników częściowo odpłatnych świadczeń, różnica pomiędzy ceną zakupu świadczeń poniesionych przez pracodawcę a częściową odpłatnością pracownika również stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji także podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto, zgodnie z zasadami ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne uregulowanymi w art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przy czym lak obliczoną podstawę obniża się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego.

Wnioskodawca uważa, iż w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zgodnie z którym z podstawy wymiaru składek wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, jeżeli pracodawca umożliwi pracownikowi nabycie określonych świadczeń po cenie niższej od ceny detalicznej, to różnica pomiędzy cena zapłaconą przez pracodawcę a częściową odpłatnością poniesioną przez pracownika, me jest wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z treścią cytowanego powyżej przepisu, z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia korzystają jedynie przychody, których uzyskanie wynika z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz które przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Przywołany przepis znajdzie zatem zastosowanie w przypadku, gdy benefit uzyskany przez pracownika lub możliwość skorzystania z usług lub dokonywania zakupów po cenach niższych niż detaliczne jest uzależniona od współfinansowania przez beneficjenta, w tym wypadku pracownika. Pracownik musi otrzymać korzyść materialną tj. uzyskanie towaru lub usługi po cenie niższej niż detaliczna. Powyższy przepis znajdzie zastosowaniem m.in. w sytuacji, w której pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług pracownikom po cenach niższych od tych, do których uiszczenia pracownicy byliby zobowiązani w przypadku prywatnego tj. dokonanego bez związku zatrudnieniem - nabycia przedmiotowych świadczeń,

Wnioskodawca uważa, że jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybiera formę zakupu po cenie niższej niż detaliczna lub formę usługi, a jednocześnie nie stanowi ekwiwalentu w formie pieniężnej i stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. W praktyce wyłączeniu z podstawy wymiaru składek będzie podlegała korzyść uzyskana przez pracownika, jest to różnica pomiędzy ceną detaliczną uiszczoną przez pracodawcę a odpłatnością poniesioną przez pracownika z tytułu nabycia świadczenia.

Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (tekst jedn.: ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy ceną nabycia danego świadczenia zapłaconą przez wnioskodawcę, a odpłatnością którą pracownik zapłaci wnioskodawcy za nabycie świadczenia.

Wnioskodawca wskazał, iż zaprezentowane w niniejszym wniosku stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w oparciu o analogiczne stany faktyczne np. w interpretacji Oddziału ZUS w Gdańska z dnia 3 stycznia 2013 r. (DI/100000/451/1313/2012) czy też w interpretacji Oddziału ZUS w Lublinie z dnia 12 października 20lir. (WPL/200000/451/643/2011).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w zw. z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - cyt. powyżej - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w tamach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej Finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Pewna grupa przychodów na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bez płatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż aby wartość korzyści została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia, powinna wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczną lub formę usługi).

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zamierza zapewnić swoim pracownikom możliwość nabycia świadczenia polegającego na udziale w grupowym ubezpieczeniu na życie. Uprawnienie do nabycia ubezpieczenia wnioskodawca zamierza zagwarantować w regulaminie wynagradzania. Jednocześnie wnioskodawca wskazał, iż pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za świadczenie.

W konsekwencji wartość składki na grupowe ubezpieczenie na życie opłacana przez wnioskodawcę za pracowników będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Oddział podkreśla, iż powołane przez wnioskodawcę decyzje interpretacyjne dotyczyły wniosków o wydanie pisemnej interpretacji złożonych przez innych przedsiębiorców. Interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach innych przedsiębiorców. Stosownie do art. 10 ust. 1 i 10a ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pisemna interpretacja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych tylko w sprawie, w której została wydana. Interpretacje wydawane są w oparciu o zawarty we wniosku opis stan faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co oznacza, iż nawet najmniejsza różnica w opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (w tym pominięcie lub dodanie jakiegokolwiek elementu) może mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia zawartego w interpretacji.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Ubezpieczeń Społecznych (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl