WPI/200000/451/1366/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/1366/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 7. późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 03.10.2013 r. przez (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne kwoty składek w części finansowanej przez zleceniobiorcę, uregulowanych przez spółkę z własnych środków, ze względu na niewłaściwie wskazaną podstawę prawną.

Uzasadnienie

W dniu 03.10.2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż ZUS w wyniku przeprowadzonej kontroli zakwestionował umowy o dzieło zawierane z jedną osobą w latach 2010 - 2012 i przemianował je na umowy zlecenia, w związku z czym powstała zaległość składek ZUS. Wnioskodawca w miesiącu 06.2013 r. sporządził i przesłał korekty do Zakładu. Składki wynikające z korekt w części, która powinna być finansowana przez zleceniobiorcę, zostały zapłacone przez spółkę z własnych środków finansowych. Ponadto wnioskodawca poinformował, iż dotychczasowy zleceniobiorca nie świadczy już usług z tytułu umowy zlecenia, natomiast od 01.06.2013 r. została z nim zawarta umowa o pracę.

Przedsiębiorca poinformował, że wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej w z wnioskiem o interpretację indywidualną w zakresie dokonania kwalifikacji przychodu uzyskanego przez byłego zleceniobiorcę z tytułu zapłaty za niego zaległych składek do ZUS. Z uzyskanej przez wnioskodawcę indywidualnej interpretacji przepisów wynika, że składki zapłacone za byłego zleceniobiorcę stanowią dla niego przychód, który należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

W powyższym stanie faktycznym wnioskodawca powziął wątpliwość, czy zapłacone za byłego zleceniobiorcę przez spółkę składki do ZUS stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zdaniem spółki, zapłata zaległych składek w części dotyczącej byłego zleceniobiorcy nie będzie skutkowała naliczeniem "składek ZUS od składek ZUS". Taka sytuacja mogłaby w nieskończoność rodzić obowiązek zapłaty składek w sytuacji gdyby spółka znów sfinansowała je z własnych środków.

Wnioskodawca wskazał, Ze zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora izby Skarbowej powstały u byłego zleceniobiorcy przychód nie jest przychodem wynikającym z rozliczeń wynagrodzeń czy leż innych świadczeń wynikających z umowy zlecenia ale z tytułu uiszczenia zaległych składek do ZUS. Oznacza to, ze wnioskodawca zapłaci! za byłego zleceniobiorcę składki, które powinny być przez niego sfinansowane i dlatego powstaje przychód - jest to jedynie skutek uregulowania zaległych składek wobec ZUS.

Przedsiębiorca zaznaczył, iż w myśl art. 18 ust. 1, 1a i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 i art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników uwzględnia się również przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło zawartej z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Natomiast stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W świetle przytoczonych przepisów, wnioskodawca uważa, że skoro osiągnięte przez byłego zleceniobiorcę nieodpłatne świadczenie (powstałe z tytułu uregulowania składek) nie zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej zakwalifikowane do przychodów z umowy zlecenia, to składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w części finansowanej przez zleceniobiorcę, uregulowane przez spółkę z własnych środków, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe przedstawione powyżej stanowisko wnioskodawcy ze względu na błędnie wskazaną podstawę prawną.

Art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, na który powołuje się wnioskodawca uzasadniając przyjęte stanowisko odnośnie nieuwzględnienia zapłaconych za zleceniobiorcę składek w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, dotyczy innej kwestii tj. sytuacji w której umowa cywilnoprawna zawarta jest z własnym pracownikiem. Powołany powyżej przepis rozszerza pojęcie pracownika na jego dalszą aktywność w ramach umowy cywilnoprawnej, jeżeli ta umowa cywilnoprawna wykonywana jest na rzecz własnego pracodawcy. Z opisu stanu faktycznego wynika, iż rzeczona umowa zlecenia uległa zakończeniu przed rozpoczęciem świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę, co skutkuje brakiem możliwości zastosowania powyżej wskazanego przepisu, a w konsekwencji również przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek dla pracownika wykonującego na rzecz własnego pracodawcy umowę zlecenia.

Jednocześnie Oddział wskazuje, że w myśl art. 18 ust. 1 i ust. 3 w związku z art. 4 ust. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. i, poz. 361 z późn. zm.) uzyskiwany z tytułu wykonywanej umowy, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie. Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek nu ubezpieczenie zdrowotne zleceniobiorców stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W świetle przytoczonych przepisów, przychodami stanowiącymi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorcy - są przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskiwane z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia. W przypadku uzyskiwania przez zleceniobiorcę przychodu z tytułu wykonywania umowy zlecenia, przychód ten stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

W konsekwencji, należy uznać, że jeżeli określone świadczenie w rozumieniu przepisów podatkowych nie stanowi przychodu z tytułu wykonywanej umowy zlecenia ale przychód z innych źródeł, to w rezultacie nie stanowi również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu tejże umowy zlecenia. Dlatego też słusznie zauważył wnioskodawca, iż jeżeli osiągnięte świadczenie nie zostało przez właściwe organy skarbowe zaliczone do przychodów z umowy zlecenia to nie będzie ono stanowiło podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu tej umowy,

Jednocześnie Oddział wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W rezultacie brak jest podstaw prawnych umożliwiających potwierdzenie przez Zakład w pisemnej interpretacji przepisów na podstawie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe. Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na załączonej przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. O swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl