WPI/200000/43/996/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości gratyfikacji pieniężnych wypłacanych z Funduszu Benefitów Pracowniczych pracownikom ze stażem powyżej 5 lat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/996/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości gratyfikacji pieniężnych wypłacanych z Funduszu Benefitów Pracowniczych pracownikom ze stażem powyżej 5 lat.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 października 2019 r. przez spółkę: (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości gratyfikacji pieniężnych wypłacanych z Funduszu Benefitów Pracowniczych pracownikom ze stażem powyżej 5 lat.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców złożony przez spółkę: (...) reprezentowaną przez pełnomocnika (...).

Wnioskodawca poinformował, że w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi zlikwidował nagrodę jubileuszową oraz utworzył Fundusz Benefitów Pracowniczych, który będzie funkcjonował w latach 2019 - 2023 z możliwością przedłużenia.

Powyższe zmiany zostały zarejestrowane w Państwowej Inspekcji Pracy. Szczegółowe zasady funkcjonowania Funduszu, w tym rodzaj świadczeń pracowniczych finansowanych ze środków Funduszu, zostały określone w Regulaminie Funduszu Benefitów Pracowniczych (załączonym do wniosku) oraz odrębnym porozumieniu. Zasady opisane w Regulaminie obowiązują w roku kalendarzowym 2019 i mogą być przedłużone na kolejne lata. Pracownik ma możliwość wyboru benefitu do kwoty mu przysługującej. Rodzaj możliwych do otrzymania świadczeń, opisany w Regulaminie Benefitów Pracowniczych, jest uzależniony od stażu pracownika, a w przypadku wykorzystania środków na cel socjalny uzależniony będzie także od sytuacji życiowej, materialnej, rodzinnej, liczby osób na utrzymaniu. Pracownicy o stażu od 1 do 5 lat otrzymują doładowanie na platformę Dla pracowników o stażu powyżej 5 lat dostępne są benefity, wyszczególnione w Regulaminie.

Jednym ze świadczeń wypłacanych w latach 2019 - 2023 pracownikom o stażu powyżej 5 lat jest gratyfikacja pieniężna, która według zasad określających warunki jej przyznawania, opisanych w protokole komisji ds. benefitów może być wypłacana pracownikom nie częściej niż co 5 lat. Świadczenie to stanowi przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Spółki, wartość gratyfikacji pieniężnych wypłacanych z Funduszu Benefitów Pracowniczych dla pracowników ze stażem powyżej 5 lat wypłacana nie częściej niż co 5 lat nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze indywidualnej interpretacji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą decyzji interpretacyjnej Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy pod kątem prawidłowości zaprezentowanej wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu

faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe przekazane przez Wnioskodawcę informacje, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego wdacie jego zaistnienia.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zaznaczyć należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o zawarte przez Wnioskodawcę we wniosku informacje w powyższej kwestii.

We wniosku z 17 października 2019 r. Spółka powzięła wątpliwość w kwestii czy gratyfikacje pieniężne wypłacane z Funduszu Benefitów Pracowniczych pracownikom o stażu powyżej 5 lat na podstawie protokołu komisji ds. benefitów mogą podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W pierwszej kolejności zauważyć należy, że wskazane rozporządzenie zawiera w § 2 katalog przychodów podlegających wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy. Podkreślenia jednakże wymaga fakt, że wymienione enumeratywnie w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączenia z podstawy wymiaru stanowią wyjątki od obowiązującej zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od każdego przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiąganego przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji powinny być one interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej.

Odnosząc się natomiast do treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia zauważyć należy, że wśród szerokiego katalogu świadczeń podlegających wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników brak jest świadczeń pieniężnych (gratyfikacji) wypłacanych z Funduszu Benefitów Pracowniczych.

W szczególności opisane we wniosku gratyfikacje pieniężne nie mogą podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia mocy § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Powyższy przepis przewiduje wyłączenie z podstawy wymiaru składek nagród jubileuszowych (gratyfikacji), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Samo zastrzeżenie w protokole komisji ds. benefitów, że gratyfikacja pieniężna będzie przysługiwała pracownikom nie częściej niż co 5 lat nie powoduje, że świadczenie to może zostać zwolnione z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne na zasadach właściwych dla nagrody jubileuszowej wypłacanej w oparciu o zapisy chociażby zakładowego układu zbiorowego. Ponadto wątpliwości budzi założenie dotyczące regularnej wypłaty świadczenia nie częściej niż co 5 lat w sytuacji gdy, jak wskazuje Wnioskodawca, Fundusz Benefitów Pracowniczych obowiązuje w latach 2019 - 2023 a zasady opisane w Regulaminie Funduszu - w 2019 r. Zauważyć należy również, że wypłata gratyfikacji w danym roku nie wynika z obowiązującego w Spółce Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy czy też z Regulaminu Funduszu, a z protokołu komisji ds. benefitów rozdysponowującej środki tego Funduszu. Powyższej gratyfikacji nie można również uznać za rekompensatę z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych.

W konsekwencji, gratyfikacja pieniężna wypłacona z Funduszu Benefitów Pracowniczych pracownikom ze stażem powyżej 5 lat będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy.

Wobec powyższego, stanowisko Spółki w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości gratyfikacji pieniężnych wypłacanych z Funduszu Benefitów Pracowniczych pracownikom ze stażem powyżej 5 lat uznać należy za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl