WPI/200000/43/984/2019 - Ulga na start.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/984/2019 Ulga na start.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.) (Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w związku ze złożonym w dniu 18-10.2019 r. wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przez przedsiębiorcę: (...) uznaje stanowisko za nieprawidłowe w sprawie:

1)

możliwości niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, oraz

2)

prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przedsiębiorcy (...) w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców w zakresie możliwości skorzystania z tzw. "ulgi na start", przewidzianej w art. 18 ust. 1 Prawo przedsiębiorców oraz prawa do ustalenia podstawy wymiaru składek z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w obniżonej wysokości na podstawie art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W dniu 31 października 2019 r. Zakład wezwał Wnioskodawcę o dokonanie opłaty za przedstawiony opis stanu faktycznego (prawo do korzystania z tzw. "ulgi na start dla przedsiębiorcy" na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców i zdarzenia przyszłego (prawo do skorzystania z tzw. "ulgi do obniżonej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 24 miesięcy od dnia rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej" na podstawie art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W dniu 12 listopada 2019 r. Wnioskodawca dokonał wpłaty za złożony wniosek.

Opis stanu faktycznego:

W celu uzyskania prawa do wykonywania zawodu lekarza dentysty konieczne jest odbycie stażu podyplomowego. Wnioskodawca odbył taki staż na podstawie umowy o pracę w (...) w (...) (bez prawa wykonywania samodzielnie zawodu i pod nadzorem lekarza specjalisty tzw. opiekuna).

W ramach stażu Wnioskodawca wykonywał następujące obowiązki:

- wykonywanie badań pacjenta oraz udzielanie porad lekarskich po konsultacji z opiekunem, -wydawanie (po konsultacji z opiekunem) zleceń lekarskich,

- stosowanie metod diagnostycznych i leczniczych zleconych przez lekarza, który posiada prawo wykonywania zawodu,

- prowadzenie (we współpracy z opiekunem) historii choroby i innej dokumentacji medycznej,

- udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjenta,

- wystawianie recept oraz wydawanie opinii i orzeczenia lekarskiego (po uzgodnieniu ich treści z opiekunem)

W ramach stażu, w celu zapoznania się z innymi potrzebnymi w zawodzie specjalizacjami takimi jak m.in.

- protetyka,

- periodontologia,

- prawo medyczne,

- bioetyka,

- orzecznictwo,

- medycyna ratunkowa

Wnioskodawca został oddelegowany do innych gabinetów lekarskich.

Podstawy prawne:

- Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2018 r. poz. 617)

- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2012 r. w sprawie stażu podyplomowego lekarza i lekarza dentysty Dz. U. z 2014 r. poz. 474, z późn. zm.

- Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich Dz. U. z 2018 r. poz. 168 -Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy Dz. U. z 2018 r. poz. 108, z późn. zm.

Reasumując wszystkie obowiązki, jakie Wnioskodawca wykonywał podczas stażu, musiał konsultować z lekarzem prowadzącym i nie podejmował samodzielnie żadnych decyzji związanych z leczeniem pacjentów.

W dniu 10-2019 r. Wnioskodawca założył działalność gospodarczą w zakresie pełnych usług stomatologicznych. Po rozwiązaniu stosunku pracy Wnioskodawca nawiązał umowę współpracy z (...) na własny rachunek jako lekarz dentysta w ramach prowadzonej przeze niego działalności. Współpracę podjął również z innymi placówkami medycznymi, więc będzie świadczyć usługi nie tylko na rzecz byłego pracodawcy i w innej formie niż robił to będąc na stażu.

Własne stanowisko wnioskodawcy w sprawie:

W opinii Wnioskodawcy do przedstawionego stanu faktycznego należy zastosować art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., por. 646). Może z niego skorzystać przedsiębiorca będący osobą fizyczną prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Preferencja ta polega na tym, że przez okres 6 miesięcy kalendarzowych liczonych od dnia podjęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu) a jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu. Po upływie ww. okresu zgodnie z art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 13 października 1998 r. przedsiębiorca przechodzi na obniżone (preferencyjne) składki na ubezpieczenia społeczne, które opłaca przez okres 24 miesięcy. Podstawą naliczania preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne jest 30% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku.

W ramach zawartej umowy z byłym pracodawcą a także innymi placówkami, z którymi będzie współpracował, zakres czynności będzie znacząco odbiegał od tych wykonywanych w ramach stosunku pracy.

Jako lekarz dentysta Wnioskodawca jest uprawniony do samodzielnego podejmowania decyzji, co do sposobu i przebiegu leczenia pacjentów. Istotna jest również kwestia odpowiedzialności zawodowej, jaka spoczywa na nim w momencie pracy jako samodzielny lekarz.

W odniesieniu do lekarzy podejmujących działalność gospodarczą w formie prowadzenia samodzielnego gabinetu dentystycznego, mając umowę z byłym pracodawcą, ale również z innymi placówkami medycznymi, nie zachodzi wg Wnioskodawcy przesłanką wyłączająca prawo do zastosowania ulgi na start i składki ZUS obniżonej.

Samodzielny, wykwalifikowany lekarz nie wykonuje bowiem tożsamych czynności z poprzednio wykonywanymi w ramach stosunku pracy.

Ponadto należy mieć na względzie stanowisko ZUS w Gdańsku z dnia 9 maja 2014 r. (DI/100 000/43/237/2014) oraz z dnia 7 stycznia 2015 r. (Dl/100 000/43/1302/2014), które wydało decyzję na korzyść lekarza.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez okres 6 miesięcy, a następnie przez okres 24 miesięcy znajdzie zastosowanie art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i Wnioskodawca będzie uprawniony do opłacania składek na preferencyjnych zasadach.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zaznaczyć należy przy tym, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska Wnioskodawcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego. Wydając interpretację indywidualną Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu darzenia przyszłego/stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji lub w dacie jego zaistnienia. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawcę obciąża jedynie Przedsiębiorcę.

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym i opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36 aa oraz przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawa przedsiębiorców. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

Jednocześnie w myśl art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobą prowadzącą pozarolniczą działalność nie uważa się w rozumieniu niniejszej ustawy osoby fizycznej, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Z powyższego wynika, że osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej po raz pierwszy lub po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia zawieszenia lub zakończenia poprzedniej działalności i nie wykonująca w ramach tej działalności na rzecz byłego pracodawcy czynności wykonywanych uprzednio w ramach stosunku pracy, przez okres 6 miesięcy od dnia tej działalności nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym (tzw. ulga na start).

W myśl natomiast art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących pozarolniczą gospodarczą w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Stosownie do ustępu 2 pkt 1 i 2 tego artykułu, z opłacania składek od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty, nie niższej jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia nie mogą skorzystać osoby, które: prowadza lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolnicza działalność a także wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Jednocześnie zgodnie z art. 18 aa ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przepis art. 18a ust. 1 stosuje się również do przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, którzy kontynuują działalność gospodarczą po upływie okresu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. W takim przypadku okres 24 miesięcy kalendarzowych liczy się od dnia objęcia ubezpieczeniami na zasadach określonych w art. 18a ust. 1 i art. 36.

Mając na uwadze brzmienie powyżej wskazanych przepisów zauważyć należy, że przesłanki negatywne zastosowania art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców regulującego instytucję "ulgi na start" pokrywają się z przesłankami negatywnymi zastosowania art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazanymi w ust. 2 tego przepisu. Należy zwrócić uwagę w szczególności, iż ustawodawca w przypadku obu analizowanych przepisów używa tego samego wyrażenia "czynności wchodzących w zakres wykonywanej działalności gospodarczej" i odnosi je do "byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym przedsiębiorca wykonywał ww. czynności w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Postulat racjonalnego ustawodawca nakazuje nadawać tym samym wyrażeniom użytym przez ustawodawcę to samo znaczenie. Nie można mieć zatem wątpliwości, że ustawodawca celowo powtórzył brzmienie negatywnych przesłanek w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców z wcześniej obowiązującego przepisu art. 18a ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, bowiem miał na myśli to samo. Oznacza, to iż zakres czynności świadczonych na rzecz byłego pracodawcy na rzecz którego wykonywana jest działalność nie może pokrywać się choćby częściowo z zakresem obowiązków wykonywanych w ramach stosunku pracy. Przez zwrot "czynności wchodzące w zakres działalności należy rozumieć czynności powierzone przez pracodawcę i wykonywane przez pracownika w ramach stosunku. Zatem wystarczy, że zakres wykonywanej przez daną osobę działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy choćby w części pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w ramach łączącego ją uprzednio z tym pracodawcą stosunku pracy, żeby osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej nie miała prawa do skorzystania z uprawnień uregulowanych w treści art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców oraz art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Dopiero w sytuacji, gdy wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej praca ma zupełnie inny charakter, niż zakres czynności świadczonych w okresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę - osoba prowadząca działalność gospodarczą może skorzystać z uprawnień wynikających z ww. przepisów. Jednocześnie Zakład zaznacza, ze w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej nie ma możliwości oceny i weryfikacji, czy czynności wchodzące w zakres wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w tym również, które zamierza świadczyć na rzecz byłego pracodawcy są całkowicie różne od czynności jakie ww. wykonywał uprzednio w ramach umowy o pracę, bowiem w tym trybie nie prowadzi postępowania dowodowego, wyjaśniającego w oparciu o przepis k.p.a. Wobec powyższego Zakład opiera się na informacjach zawartych w treści złożonego wniosku o interpretację indywidualną.

Z treści złożonego w dniu 18 października 2019 r. wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji wynika, iż Wnioskodawca współpracuje w ramach nowo rozpoczętej działalności gospodarczej wykonując usługi stomatologiczne dla podmiotu, u którego był zatrudniony uprzednio na podstawie umowy o pracę na stanowisku lekarza dentysty - stażysty w celu wykonywania stażu podyplomowego. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika jednoznacznie, że zakres obowiązków wykonywanych uprzednio przez lekarza dentystę stażystę w ramach stosunku pracy jest całkowicie odmienny od czynności, które Wnioskodawca wykonuje obecnie jako lekarz dentysta po uzyskaniu prawa do wykonywania zawodu w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jako istotną różnicę wskazał, iż podczas wykonywania obowiązków w ramach umowy o pracę w (...)wszystkie obowiązki wykonywał po konsultacji z lekarzem prowadzącym i nie miał samodzielności w podejmowaniu decyzji w sprawie leczenia pacjentów.

W tym miejscu należy podkreślić, że Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 marca 2010 r. (I UK 322/09), wskazał, iż (...) usługi zdrowotne (w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego świadczone przez lekarza prowadzącego działalność gospodarczą (zawodową) w formie indywidualnej praktyki lekarskiej na rzecz podmiotu, w którym był zatrudniony jako stażysta, wyłączają możliwość preferencyjnego ustalenia wysokości składki na zasadach opisanych w art. 18a ustawy systemowej, gdy usługi te odpowiadają czynnościom wykonywanych w ramach stosunku pracy (...). W ocenie Sądu Najwyższego (...) wykonywanie przez lekarza prowadzącego indywidualna praktykę lekarska działalności gospodarczej (zawodowej) na rzecz byłego pracodawcy, w postaci świadczenia usług zdrowotnych nie może być uznane, z powodu uzyskania kwalifikacji do samodzielnego wykonywania tych czynności, za nieodpowiadające czynnościom wykonywanym przez tego lekarza w ramach stosunku pracy, w sytuacji, gdy zakres obowiązków wynikających z umowy cywilnoprawnej i wcześniej wykonywanej umowy o pracę są tożsame. Dopiero ustalenie, że świadczone w ten sposób usługi na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy umożliwia skorzystanie z preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne.

Również Sąd Apelacyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 14 stycznia 2015 r. (III A Ua 1263/14) stwierdził, że jedynie ze względu na okoliczności braku uprawnień Wnioskodawcy do wykonywania tych czynności samodzielnie, wobec ustawowego wymogu odbycia stażu będącego niezbędnym elementem doskonalenia zawodowego lekarzy, usługi medyczne świadczone były pod nadzorem lekarza dentysty posiadającego pełne uprawnienia do wykonywania zawodu. W ocenie Sądu Apelacyjnego sama ta okoliczność nie przesądza, iż Wnioskodawca wykonywał inne czynności z zakresu opieki zdrowotnej - stomatologicznej, niż czynności świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz tego podmiotu." Ponadto Sąd Apelacyjny zauważył, że usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego świadczone przez lekarza stomatologa prowadzącego indywidualną praktykę lekarska jak i lekarza stomatologa stażysty na podstawie umowy o pracę należy kwalifikować zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634 z późn. zm.). Zgodnie z tą ustawa lekarz stomatolog prowadzący indywidualna praktykę nie świadczy innych usług z zakresu ochrony zdrowia od lekarza dentysty stażysty.

W świetle powyższego Wnioskodawca, który prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz w ramach tej działalności wykonuje usługi na rzecz byłego pracodawcy, które chociażby w części pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy - nie jest uprawniony do skorzystania z tzw. "ulgi na start", o której mowa w art. 18 ust. 1 Prawo przedsiębiorców, a w konsekwencji począwszy od dnia nawiązania współpracy z byłym pracodawca Wnioskodawca będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.

Zakład zaznacza, iż nie rozpatrywał w powyższej sytuacji przesłanki wykonywania pozarolniczej działalności w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, bowiem jest to okoliczność bezprzedmiotowa w sytuacji, gdy Wnioskodawca po rozwiązaniu umowy o pracę z byłym pracodawcą (...) podjął z nim obecnie współpracę w ramach założonej w dniu. (...)10.2019 r. działalności gospodarczej i świadczy na jego rzecz usługi stomatologiczne jako lekarz dentysta. Wobec powyższego Wnioskodawca nie spełnia przesłanek do skorzystania z prawa nieodprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne w okresie 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej na podstawie art. 18 ust. 1 Prawo przedsiębiorców.

Mając powyższe na uwadze, opis stanu faktycznego, obowiązujące przepisy prawne oraz uwzględniając linie orzeczniczą sądów powołaną w uzasadnieniu decyzji Zakład uznał stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę za nieprawidłowe w sprawie braku możliwości niepodlegania ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Jednocześnie z uwagi na zawarte w art. 18a ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tożsame do powyższych, przesłanki skutkujące brakiem prawa do opłacania przez Wnioskodawcę składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę, Wnioskodawca począwszy od dnia nawiązania współpracy z byłym pracodawcą nie będzie również uprawniony do deklarowania i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru określonej w art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej jednak niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie wykonywał usługi na rzecz byłego pracodawcy, które chociażby w części pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy.

W przypadku prawa Wnioskodawcy do ustalenia podstawy wymiaru składek w oparciu o art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład również nie rozpatrywał przesłanki z art. 18a ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. prowadzenia w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej innej pozarolniczej działalności w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy o sus bowiem sam fakt wypełnienia przez Wnioskodawcę przesłanki negatywnej z art. 18a ust. 2 pkt 2 ustawy o sus, czyli wykonywanie pracy na rzecz byłego pracodawcy skutkuje brakiem prawa do skorzystania z ulgi w postaci zastosowania przez Wnioskodawcę ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w obniżonej wysokości tj. 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe tj., opis zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy uznać należy stanowisko za nieprawidłowe w sprawie prawa do opłacania składek na ubezpieczenia z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia lub w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust.

2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl