WPI/200000/43/983/2016 - Nieuwzględnianie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionych pracownikom zestawów benefit.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/983/2016 Nieuwzględnianie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionych pracownikom zestawów benefit.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 9 września 2016 r. przez spółkę:

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionych pracownikom Kart (...) w części finansowanej przez Wnioskodawcę, oraz

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w kwestii nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionych pracownikom Kart (...) w części finansowanej przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż udostępnił pracownikom zestaw benefitów, na który składają się: Karta (...) oraz Karta (...). Wszystkie świadczenia - benefity zostały wprowadzone w Regulaminie Wynagradzania. Pracownicy dobrowolnie nabywają benefity według zasad udostępniania i korzystania określonych w Regulaminie Wynagradzania. Benefity zostały zakupione od różnych podmiotów trzecich, a następnie oferowane pracownikom po cenie niższej niż cena brutto, jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić dostawcy benefitów na podstawie otrzymanej faktury. W konsekwencji uprawnieni pracownicy będą nabywać świadczenia po cenie niższej niż detaliczna, co zostanie potwierdzone wystawioną na pracownika fakturą. Warunkiem uzyskania przez pracownika benefitu jest podpisanie zgody na potrącenie odpłatności za udostępniony benefit z listy płac lub ewentualnie wpłata na konto (lub do kasy) Wnioskodawcy. Zgodnie z zapisami Regulaminu, w przypadku nieskorzystania przez pracownika z benefitów, pracownik nie jest uprawniony do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego.

Według Regulaminu Wynagradzania pracownicy opłacają jedynie cześć benefitów w różnych proporcjach i wariantach:

1.

Karta

a.

Pracownik zatrudniony powyżej jednego roku jest uprawniony do skorzystania z Karty (...). Warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez pracownika 1% kosztów korzystania z tej karty, 99% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca.

b.

Pracownik zatrudniony powyżej trzech lat jest uprawniony do skorzystania z Karty (...) z uprawnienia tego może skorzystać również wskazana przez pracownika jedna osoba najbliższa. Warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez pracownika 1% kosztów korzystania z tej karty oraz ewentualnie 1% kosztów korzystania z karty przez osobę najbliższą (o ile zostanie przez pracownika wskazana), 99% kosztów korzystania z tej karty / kart pokryje Pracodawca.

c.

Pracownik zatrudniony na stanowisku prezesa, wiceprezesa, członka zarządu operacyjnego, dyrektora pionu, dyrektora działu, głównej księgowej, jest uprawniony do skorzystania z Karty (...). Z uprawnienia jego może skorzystać również wskazana przez pracownika jedna osoba najbliższa. Warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez pracownika 1% kosztów korzystania z tej karty oraz ewentualnie 1% kosztów korzystania z karty przez osobę najbliższą (o ile zostanie przez pracownika wskazana), 99% kosztów korzystania z tej karty / kart pokryje Pracodawca.

2.

Karta

a.

Pracownik zatrudniony powyżej jednego roku jest uprawniony do skorzystania z Karty (...). Warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika 50% kosztów korzystania z tej karty, 50% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca.

b.

Pracownik zatrudniony powyżej trzech lat jest uprawniony do skorzystania z Karty (...) warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika 50% kosztów korzystania z tych kart, 50% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca.

c.

Pracownik zatrudniony na stanowisku prezesa, wiceprezesa, członka zarządu operacyjnego, dyrektora pionu, dyrektora działu, głównej księgowej, jest uprawniony do skorzystania z Karty (...). Warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez pracownika 1% kosztów korzystania z tych kart, 99% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca. W tym jednym przypadku warunek dopłaty przez pracownika pomija uregulowania zawarte pomiędzy Pracodawcą a dostawcą benefitu.

Dodatkowo Spółka wskazała, że wartość benefitu w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy część kosztów uczestnictwa w systemie benefitów finansowanym przez Wnioskodawcę jako płatnika składek, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od przychodu pracownika, stanowiącego różnicę pomiędzy ceną nabycia benefitu a odpłatnością, którą pracownik zapłaci Wnioskodawcy za nabycie tej karty.

Spółka wskazała, że zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chorobowe i wypadkowe ubezpieczonych będących pracownikami stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku nabycia przez pracowników benefitów za częściową odpłatnością, część sfinansowana przez pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co pociąga za sobą również konieczność naliczenia składek społecznych. Wnioskodawca powołuje się na przepis szczególny od tej generalnej zasady, zawarty w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, z którego wynika, że podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnienie łącznie warunków: zawarcia zasad udostępniania i korzystania z benefitów w Regulaminie Wynagradzania oraz uzyskania przez pracownika prawa do benefitów po cenach niższych niż detaliczne (pracownik zawsze zapłaci mniej niż cena z faktury otrzymana od dostawcy benefitów) umożliwi wyłączenie wartości benefitów sfinansowanych przez Wnioskodawcę z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie miało zastosowanie również do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 104 ustawy o promocji zatrudnienia, składki na Fundusz Pracy ustalane są od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Również zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca wniósł o wydanie interpretacji czy jego stanowisko, zgodnie z którym benefity udostępniane pracownikom na zasadach opisanych we wniosku nie wchodzą do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest prawidłowe. Spółka na potwierdzenie swojego stanowiska wskazała na interpretacje indywidualne wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych: decyzję z 11 maja 2016 r. (znak: DI/100000/43/493/2016), decyzję z 8 września 2015 r. (znak: WPI/200000/43/1010/2015), decyzję z 20 listopada 2015 r. (znak: WPI/200000/43/1243/2015), decyzję z 12 października 2015 r. (znak: WPI/200000/43/1099/2015), decyzję z 8 stycznia 2015 r. (znak: WPI/200000/43/1492/2014).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z. 2015 r. poz. 2236), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 645 z późn. zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1256) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na wskazaniu w powyższym zakresie zawartym w treści wniosku z 27 sierpnia 2016 r.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować opisane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku z dnia 27 sierpnia 2016 r. wynika, że Wnioskodawca udostępnił za częściową odpłatnością pracownikom dwa świadczenia: Karty (...) i Karty (...). Pracownicy mają możliwość nabycia każdej z wymienionych Kart po cenie niższej niż detaliczna. Uprawnienie pracowników do nabycia przedstawionych we wniosku Kart, jak również wysokość udziału finansowego pracownika w koszcie korzystania z Kart zostały uregulowane w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce.

W konsekwencji, uznać należy, że koszt przedstawionych we wniosku Kart, w części finansowanej przez pracodawcę, nie będzie podlegać na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe z tytułu stosunku pracy. W rezultacie powyższego, wartość ta nie będzie również podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2016 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionych pracownikom Kart (...) w części finansowanej przez Wnioskodawcę. W oparciu o przedstawione argumenty, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał również za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionych pracownikom Kart (...) w części finansowanej przez Wnioskodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl