WPI/200000/43/982/2019 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników świadczenia w postaci Pakietów goFit w części finansowanej przez spółkę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/982/2019 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników świadczenia w postaci Pakietów goFit w części finansowanej przez spółkę

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 października 2019 r. przez Przedsiębiorcę w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników świadczenia w postaci Pakietów goFit w części finansowanej przez Spółkę.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy, (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca przedstawiając zdarzenie przyszłe poinformował, że jako pracodawca zamierza umożliwić swoim pracownikom nabywanie po cenach niższych niż detaliczne konta dostępu do aplikacji (...) by użytkownik aplikacji mógł korzystać z usług oferowanych przez polegających na tym, iż pracownicy, którzy zdecydują się na takie rozwiązania oferowane przez (....) pracodawcę, będą mogli korzystać z obiektów sportowych partnerów w ramach aplikacji (...).

Umożliwianie pracownikom możliwości nabycia wyżej opisanym usług odbywać się ma w ten sposób, iż część kosztów tej usługi ponosić będzie pracownik na podstawie postanowienia Regulaminu Wynagradzania:

"Pracodawca zapewnia pracownikom korzyści materialne polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług:

* Pakiet goFit Open dla pracownika

* Pakiet goFit raz dziennie dla pracownika -

* Pakiet goFit 2 razy w tygodniu dla pracownika ■

* Pakiet goFit&more Open dla pracownika

* Pakiet goFit&more raz dziennie dla pracownika -

* Pakiet goFit&more 2 razy w tygodniu dla pracownika - Kwota dofinansowywana przez pracodawcę stanowić będzie nieodpłatne świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika, które zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy za przychód pracownika.

Z kolei zgodnie z art. 18 ust. 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne ubezpieczonych.

Całość kwoty, jaką Spółka jako pracodawca dokładać będzie do nabywanych przez pracowników spółki usług oferowanych przez,(...)., stanowić więc będzie podstawę wymiaru składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Rozporządzenie Ministra Pracy i polityki społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. zawiera jednak katalog przychodów, od których pracodawca - płatnik nie pobiera składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusze. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego aktu do przychodów takich należą "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne nie kłutych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji".

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy pracodawca może pracownikom sprzedawać własne produkty lub usługi lub kupować od dostawców zewnętrznych określone usługi lub towary i następnie odsprzedawać je pracownikom i jeśli możliwość taką zawrze w Regulaminie Wynagradzania, to takie świadczenia na rzecz pracownika zwolnione są z obowiązku odprowadzania składek ZUS i składki zdrowotnej. Jeśli więc Wnioskodawca zakupi konta dostępu do aplikacji od a następnie umożliwi swoim pracownikom nabywanie usług oferowanych przez tę spółkę za cenę niższą niż detaliczna i uprawnienie takie zamieści w regulaminie wynagradzania, to cala dopłata pracodawcy do kont do aplikacji będzie przychodem opodatkowanym w całości, jednak wolnym od składek ZUS i składki zdrowotnej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez Wnioskodawcę we wniosku. W konsekwencji ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji.

Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez Przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z treścią art. 81 ust. 1, 5 i 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób będących pracownikami stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z tym zastrzeżeniem, iż nie stosuje się przy jej obliczeniu włączeń wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna, jak również ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zauważyć należy, że jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji (art. 83d ust. l ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych), uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 34 ust. 17 ustawy - Prawo przedsiębiorców, zasady i tryb udzielania przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.). Dlatego też, Zakład wydając interpretację w danej sprawie poprzestaje na oświadczeniu Przedsiębiorcy iż, "Kwota dofinansowywano przez pracodawcę stanowić będzie nieodpłatne świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika, które zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy za przychód pracownika", traktując takie oświadczenie jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, został zawarty w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Podkreślić należy, iż wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określonych kategorii przychodów zawarte w § 2 ust. l ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi wyjątek od ogólnej zasady, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne stanowi przychód i jako mające charakter przywileju powinny być interpretowane ściśle bez dokonywania wykładni rozszerzającej. W konsekwencji, o wyłączeniu określonego świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie stosownego przepisu ww. rozporządzenia decyduje więc charakter tego świadczenia, przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich przesłanek determinujących możliwość zastosowania danego przepisu.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Należy zaznaczyć, że przepis posługuje się sformułowaniem "niektórych artykułów, przedmiotów lub usług", oznacza to, iż każdorazowo niezbędne jest jednoznaczne ustalenie, o jaki artykuł, przedmiot lub usługę chodzi. Jednocześnie istotnym jest również, korzyść materialna pracownika, o której stanowi ww. przepis rozporządzenia; stanowi przychód pracownika z tytułu stosunku pracy; wynika z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu; przybiera postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi); oraz jest wymierna (wyliczalna i konkretna) i ma indywidualny charakter tj. przypisana jest konkretnemu pracownikowi.

Powyższe oznacza że, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, należących do katalogu źródeł prawa pracy, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.), wówczas korzysta z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 18 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że zamierza umożliwić pracownikom uzyskanie korzyści materialnej, polegającej na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług sportowych oferowanych w postaci różnego rodzaju Pakietów goFit. Przedsiębiorca wskazał, że możliwość korzystania z usług sportowych w ramach ww. pakietów będzie dotyczyła konkretnych pracowników tj. (...) pracowników, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie oferowane przez pracodawcę, a stosowne zapisy dotyczące nabywania prawa do ww. świadczenia, współfinansowania przez pracodawcę i pracownika tegoż świadczenia i wysokości odpłatności ponoszonej przez pracownika - będą wprowadzone do Regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce. Jednocześnie Przedsiębiorca oświadczył, że wartość dofinansowania przez pracodawcę do usług w postaci Pakietów goFit będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy dla pracowników korzystających ze świadczenia.

Z powyższego wynika, że wartość współfinansowanego przez Pracodawcę świadczenia w postaci Pakietów goFit (różnego rodzaju) dla pracowników, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26) rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe). Jednocześnie mając na uwadze wykazaną powyżej zależność łączącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, wartość ww. świadczenia w części finansowanej przez Wnioskodawcę, nie będzie również stanowiła podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia zdrowotne.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 18 października 2019 r., własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Wnioskodawcy: (...) w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci różnego rodzaju Pakietów goFit w części finansowanej przez Pracodawcę - uznał za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl