WPI/200000/43/974/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez pracodawcę części kosztu pakietu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/974/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez pracodawcę części kosztu pakietu medycznego.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 15 października 2019 r. przez spółkę:

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części kosztu pakietu medycznego, oraz

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na ubezpieczenie na życie.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców złożony przez spółkę: (...) Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę w zakresie formalnym w dniu 22 października 2019 r., a merytorycznym w dniu 29 października 2019 r.

Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w przedmiocie nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów medycznych oraz wartości składki na ubezpieczenie na życie, współfinansowanych przez pracodawcę pracownikom. Wnioskodawca poinformował, że w Spółce obowiązuje regulamin wynagradzania oraz nie został wprowadzony układ zbiorowy pracy. Planowane jest wprowadzenie zmian zapisów w regulaminie aby umożliwić pracownikom nabycie dodatkowego świadczenia w postaci pakietu medycznego dla siebie i członków rodziny oraz nabycie dodatkowego świadczenia w postaci ubezpieczenia na życie, w którym uprawnionym do otrzymania świadczenia będzie pracownik. W uchwale Zarządu Spółki zostaną ustalone szczegółowe zasady dotyczące: przyznawania pakietu medycznego, przyznawania uprawnienia do objęcia ubezpieczeniem na życie, wysokości częściowej odpłatności oraz określenia grup pracowników, którym będzie uprawnienie przysługiwało. Pracownicy będą upoważnieni do zakupienia ww. świadczeń w cenie niższej niż cena detaliczna oferowana przez firmę medyczną lub towarzystwo ubezpieczeniowe. Dodatkowo wartość tych świadczeń będzie w części finansowana przez Pracodawcę, a w części opłacana przez Pracownika. Wartość świadczenia w części finansowanej przez Pracodawcę będzie stanowić przychód pracownika w ramach stosunku pracy.

Dodatkowo w piśmie z 25 października 2019 r. Spółka wskazała, że uprawnienie do zakupu przez pracowników świadczeń w postaci ubezpieczenia na życie oraz w postaci pakietu medycznego po cenie niższej niż detaliczna oraz zasady współfinansowania ww. świadczeń będą wynikały z zapisów zawartych w Regulaminie wynagradzania.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca zauważył, że zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody stanowiące korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania oraz przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zgodnie z powyższym przepisem, zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie na rzecz pracownika w postaci opłaconej przez pracodawcę części składki na ubezpieczenie na życie oraz świadczenie w postaci opłacenia przez pracodawcę części ceny za pakiet medyczny stanowią przychód dla pracownika, który nie będzie wliczany do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Dalej powołując się na przepisy art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca wskazał, że wartość dopłaty do usług medycznych oraz części składki na ubezpieczenie na życie jaką finansuje pracodawca będą stanowiły przychód pracownika zatrudnionego w spółce w ramach stosunku pracy. W związku z tym Pracodawca jako płatnik podatku będzie doliczał wartość opłaconej przez siebie części składki na ubezpieczenie na życie oraz części ceny pakietu medycznego do wynagrodzenia pracownika za dany miesiąc i od łącznej kwoty przychodu obliczy i pobierze zaliczkę na podatek dochodowy.

Wnioskodawca wskazał również, że według stanowiska ZUS Oddział w Gdańsku z decyzji nr 105 z 26 maja 2011 r. znak: DI/100000/451/276/2011 wynika, że "jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w ww. przepisach płacowych, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powyżej przywołanego przepisu". Podobne wnioski wynikają z decyzji ZUS Oddział w Gdańsku nr 74 z 27 kwietnia 2011 r. znak DI/100000/451/205/2011, w której to ZUS wyjaśnia, że: "jeżeli wartość świadczenia (...) stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za niego częściową odpłatność (choćby symboliczną) to zostanie on wyłączony z podstawy wymiaru składek na podstawie powołanego wyżej przepisu". ZUS Oddział w Gdańsku wyraził również swoje stanowisko w decyzji nr 57 z 26 lutego 2014 r. znak: DI/100000/43/76/2014, że: "częściowa odpłatność polega (...) na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr". W tej samej decyzji, jak również w decyzji nr 207 z 20 czerwca 2017 r. znak DI/100000/43/581/2017 ZUS Oddział w Gdańsku wskazał, że "wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości".

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne nie będzie zobowiązany do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od przychodu, który pracownik uzyska w związku z dofinansowaniem przez pracodawcę części składki na ubezpieczenie na życie oraz pokryciem przez pracodawcę części kosztów pakietu medycznego.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy pod kątem prawidłowości zaprezentowanej wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe przekazane przez Wnioskodawcę informacje, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zaznaczyć należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Oddział dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przyjmując zawarte w treści wniosku informacje w powyższej kwestii jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Szczegółowe uregulowania dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zostały zawarte w treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Powyższe rozporządzenie, wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby świadczenie (korzyść) stanowiące przychód pracownika nie rodziło obowiązku opłacania składek - powinno zostać przyznane pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W świetle powyższego, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystanie z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Z treści wniosku z 8 października 2019 r. i pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że Wnioskodawca zamierza umożliwić pracownikom nabycie pakietu medycznego za częściową odpłatnością. Uprawnienie do zakupu przez pracowników pakietu medycznego po cenie niższej niż detaliczna oraz zasady jego współfinansowania będą wynikały z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania. Wartość świadczenia w części finansowanej przez Pracodawcę będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy. W konsekwencji, finansowana przez Wnioskodawcę część kosztu pakietu medycznego nie będzie stanowiła, na mocy wskazanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Spółki w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części kosztu pakietu medycznego uznać należy za prawidłowe

Ponadto Wnioskodawca zamierza umożliwić pracownikom, w oparciu o zapisy zawarte w regulaminie wynagradzania, nabycie za częściową odpłatnością ubezpieczenia na życie. Pracodawca będzie finansował część składki, a wartość świadczenia w części finansowanej przez Spółkę będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy. W konsekwencji, finansowana przez Spółkę część składki na ubezpieczenia na życie pracowników będzie również podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na ubezpieczenie na życie uznać należy również za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl