WPI/200000/43/946/2018 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stypendium stażowego za odbyte staże zawodowe wypłacane pełnoletnim uczestnikom projektu którzy są uczniami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/946/2018 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stypendium stażowego za odbyte staże zawodowe wypłacane pełnoletnim uczestnikom projektu którzy są uczniami.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 sierpnia 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) uznaje za prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stypendium stażowego za odbyte staże zawodowe wypłacane pełnoletnim uczestnikom projektu którzy są uczniami.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) na podstawie art. 34 Prawa przedsiębiorców.

Opis stanu faktycznego:

(...) od 1 stycznia 2018 r. realizuje projekt

Projekt skierowany jest do 2 szkół średnich zawodowych w (...) kształcących w zawodzie technik ekonomista. Jedną z form wsparcia są staże zawodowe dla uczniów, których celem jest sprawdzenie nabytych umiejętności oraz ułatwienie uczestnikowi projektu udany start na rynku pracy. Wsparciem w tym zakresie zostanie objętych 60 uczniów. Wymiar czasowy stażu wynosi dwa miesiące, nie mniej niż 150 godzin (dla jednego uczestnika) miesięcznie. Czas realizacji czynności i zadań powierzanych stażyście nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo (w przypadku osób niepełnosprawnych 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo).

W roku 2018 wsparciem w postaci staży zawodowych objętych zostanie 20 uczniów. Wśród uczestników 14 osób na dzień rozpoczęcia stażu będzie osobami pełnoletnimi. 2 osoby nabędą pełnoletność w czasie odbywania stażu, natomiast 4 osoby będą nadal niepełnoletnie.

Stanowisko wnioskodawcy.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 9a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych, zwanymi dalej. osobami pobierającymi stypendium ".

W myśl interpretacja ZUS w Gdańsku z dnia 1 sierpnia 2016 r. nr DI/100000/43/817/2016 "Katalog osób podlejących obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym określa art. 6 ust. 1 ustawy. Z przepisu tego wynika m.in., iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, od dnia nabycia prawa do stypendium do dnia utraty prawa do niego (art. 6 ust. 1 pkt 9a tej ustawy). Osoby te podlegają także obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu (art. 12 ustawy). Nie podlegają natomiast ubezpieczeniu chorobowemu (art. 11 ustawy) ani obowiązkowo ani na zasadzie dobrowolności.

Należy przy tym mieć na uwadze, iż opisany wyżej schemat podlegania ubezpieczeniom społecznym znajduje zastosowanie w przypadku, gdy osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, nie posiadają innych tytułów obowiązkowego podlegania ubezpieczeniom społecznym (art. 6 ust. 1 pkt 9a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Podkreślenia wymaga, iż przepis art. 6 ust. 1 pkt 9a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych został dodany ustawą o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w celu zrównania sytuacji prawnej osób uczestniczących w szkoleniach finansowanych z Funduszu Pracy i ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, kierowanych na szkolenia, staże i przygotowanie zawodowe dorosłych finansowane przez inny podmiot niż powiatowy urząd pracy i winien być odczytywany w zestawieniu z normą art. 6 ust. 1 pkt 9, przewidującą podleganie ubezpieczeniom emerytalno-rentowym przez osobę bezrobotną pobierającą zasiłek.

Zgodnie natomiast z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotnym jest osoba pełnoletnia, niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy, obowiązującym w danym zawodzie i nieucząca się w szkole.

Z przywołanych wyżej regulacji wynika, iż obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu) podlegają osoby fizyczne pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, które są osobami pełnoletnimi i są osobami nieuczącymi się."

W świetle powyższego, zdaniem wnioskodawcy pełnoletni uczestnicy projektu (...) nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, gdyż są osobami uczącymi się.

Podobne stanowisko wyraził Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie, który w piśmie z dnia 22 sierpnia 2014 r. (znak:), iż w stosunku do uczniów pełnoletnich brak jest przesłanek do objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Należy zwrócić jednak uwagę, że wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Pełną wiedzę o stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym czerpie wyłącznie z wniosku Wnioskodawcy nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ochrona przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), art. 6 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy określa szczegółowo katalog osób podlegających ubezpieczeniom społecznym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 9a, art. 12 oraz art. 13 pkt 9a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, od dnia nabycia prawa do stypendium do dnia utraty prawa do niego.

Opisany wyżej schemat podlegania ubezpieczeniom społecznym znajduje zastosowanie w przypadku, gdy osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, nie posiadają innych tytułów obowiązkowego podlegania ubezpieczeniom społecznym.

Przepis art. 6 ust. 1 pkt 9a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych został dodany ustawą o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w celu zrównania sytuacji prawnej osób uczestniczących w szkoleniach finansowanych z Funduszu Pracy i ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, kierowanych na szkolenia, staże i przygotowanie zawodowe dorosłych finansowane przez inny podmiot niż powiatowy urząd pracy. Dodatkowo przepisy ust. 1 pkt 9a korespondują z normą pkt 9. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotnym jest osoba pełnoletnia, niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy, obowiązującym w danym zawodzie, (...) nieucząca się w szkole.

Z wniosku o wydanie interpretacji złożonego w dniu 13 sierpnia 2018 r. wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt " Projekt (...) współfinasowany jest z środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Projekt skierowany jest do 2 szkół średnich zawodowych w kształcących w zawodzie technik ekonomista. Jedną z form wsparcia są staże zawodowe dla uczniów. Wparciem w zostanie objętych 60 uczniów, z tym że w roku 2018 wsparciem w postaci staży zawodowych objętych zostanie 20 uczniów, a wśród uczestników 14 osób na dzień rozpoczęcia stażu będzie osobami pełnoletnimi, 2 osoby nabędą pełnoletność w czasie odbywania stażu, natomiast 4 osoby będą niepełnoletnie.

Wnioskodawca powziął wątpliwość w sprawie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne za osoby pełnoletnie uczestników projektu (...) będących uczniami szkoły średniej zawodowej. Zdaniem Wnioskodawcy pełnoletni uczestnicy projektu nie podlegają obowiązkowym (...) ubezpieczeniom społecznym ponieważ są osobami uczącymi się.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że brak jest przesłanek do objęcia ubezpieczeniami społecznymi uczniów szkół średnich zawodowych kształcących się w zawodzie technik ekonomista będących uczestnikami staży/praktyk zawodowych organizowanych w ramach zarówno wyżej opisanego programu jak również innych programów finansowanych ze środków europejskich i krajowych.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stypendium wypłacanego w związku z realizacją programu płatnych staży/praktyk zawodowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych (uczniów techników i szkół zawodowych).

Pouczenie

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl