WPI/200000/43/940/2017

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/940/2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku złożonym w dniu 26 lipca 2017 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne kosztów ubezpieczenia zdrowotnego pracowników obejmującego świadczenia medyczne z zakresu medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy w sytuacji, gdy nie stanowią przychodu pracowników z tytułu stosunku pracy.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że (...) (dalej: Spółka) zajmuje się rozwojem oprogramowania kluczowych produktów (...). Spółka zatrudnia pracowników i jest pracodawcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., po dalej: k.p.).

Pracownicy Spółki pracują w pozycji siedzącej przy stanowiskach komputerowych w pomieszczeniach wyposażonych w klimatyzację. Wykonywanie obowiązków w takich warunkach może potencjalnie skutkować dolegliwościami np. ze strony układu mięśniowo-szkieletowego, stawów czy dla wzroku.

Spółka zawarła umowę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego z wyspecjalizowaną jednostką - firmą (...) celu zapewnienia pracownikom opieki medycznej. Przedmiotowa umowa ubezpieczenia zdrowotnego polega na tym, że pracownicy Spółki objęci nią mogą korzystać z określonych w umowie świadczeń medycznych. Świadczenia medyczne można podzielić na poszczególne programy opieki medycznej (Programy) obejmujące następujące grupy świadczeń:

1.

Świadczenia z tytułu medycyny pracy - zgodnie z art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy oraz art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a i b Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1184; dalej: Ustawa SMP), obejmujące m.in. badania wstępne, okresowe i kontrolne;

2.

Świadczenia z tytułu profilaktycznej opieki zdrowotnej - zgodnie z art. 6 Ustawy SMP, związanej z pracą i warunkami jej wykonywania, w szczególności obejmujące:

* konsultację lekarza okulisty oraz badania towarzyszące dla osoby, której środowiskiem jest monitor ekranowy i ciągłe skupianie wzroku na ekranie,

* konsultację ortopedy oraz ewentualna rehabilitacja wynikające z siedzącego trybu pracy czy pochylania się nad komputerem,

* konsultację internisty czy laryngologa dla osoby pracującej w biurze, gdzie działa klimatyzacja i pracownik odczuwa dolegliwości mogące wynikać z pracy w pomieszczeniu klimatyzowanym,

* interwencję własnej karetki i własnego zespołu ratowniczego Medicover w razie wypadków w pracy oraz w drodze do niej i z powrotem,

* wizytę w miejscu zachorowania lekarza internisty w sytuacji gdy pracownik źle się poczuje w pracy itp.

* szczepienia przeciwko grypie;

3.

Świadczenia medyczne dla pracownika (dodatkowe), wykraczający poza zakres świadczeń, o których mowa w pkt 1 oraz 2 powyżej;

4.

Świadczenia medyczne dla członków rodziny pracownika.

(...) nalicza składkę za poszczególne Programy osobno. Ponadto wyżej wymienione grupy świadczeń medycznych (pkt od 1 do 4) ujmowane są odrębnie na fakturze wystawianej na rzecz Spółki przez (...). Do każdej z nich przypisana jest określona wartość składki.

Spółka planuje kontynuować zapewnianie pracownikom ww. ubezpieczenia zdrowotnego również w przyszłości (zdarzenie przyszłe).

Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie grupy świadczeń wskazanych w punktach 1 oraz 2 powyżej tj. świadczeń z tytułu medycyny pracy oraz z tytułu profilaktycznej opieki zdrowotnej. Składka za ubezpieczenie tych świadczeń (pkt 1 oraz 2 powyżej) pokrywana jest w tym zakresie w całości przez pracodawcę (Spółkę).

Natomiast koszty ubezpieczenia (składki) dotyczące grup świadczeń wskazanych w punktach 3 i 4 powyżej są pokrywane częściowo przez pracowników, a częściowo przez pracodawcę i nie są objęte zakresem zapytania w niniejszym wniosku.

Spółka powzięła wątpliwość, w jaki sposób powinna zakwalifikować koszty ubezpieczenia za Świadczenia medyczne z grup wymienionych w punktach 1 i 2 powyżej (medycyna pracy i profilaktyczna opieka zdrowotna). W tym celu Spółka zwróciła się do Szefa Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: KIS) z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego. W ww. wniosku do Szefa KIS Spółka przyjęta stanowisko, że opłacone przez pracodawcę koszty ubezpieczenia medycznego za świadczenia medyczne z grupy medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy nie stanowią przychodu pracowników na gruncie Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032; dalej: Ustawa o PIT), ponieważ są one ponoszone w interesie pracodawcy w celu spełnienia ustawowych obowiązków wyrażonych w szczególności w art. 229 § 6 k.p. (zgodnie z którym wstępne, okresowe oraz kontrolne badania lekarskie sq przeprowadzane na koszt pracodawcy; pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy) oraz art. 22 w związku z art. 4 pkt 1 oraz art. 6 ust. 1 pkt 2 Ustawy SMP (Pracodawcy:

1)

ponoszą koszty przeprowadzanych badań wstępnych, okresowych i kontrolnych oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej ze względu na warunki pracy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy oraz przepisach wydanych na jego podstawie;

2)

finansują wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej, należące do zadań służby medycyny pracy określonych w art. 6 ust. 1.).

W ocenie Spółki nieuzasadnione byłoby stwierdzenie, że przedmiotowe koszty składki zostały poniesione w interesie pracownika oraz przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść.

W konsekwencji na potrzeby niniejszego wniosku Spółka przyjmuje, że finansowane przez pracodawcę koszty ubezpieczenia zdrowotnego (składki) w zakresie stanowiącym przedmiot zapytania tj. medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy (wskazanych w punktach 1 oraz 2 powyżej), nie stanowią dla pracownika przychodu ze stosunku pracy na podstawie przepisów Ustawy o PIT.

W związku z powyższym Spółka zwraca się z pytaniem, czy koszty ubezpieczenia zdrowotnego pracowników obejmującego świadczenia medyczne z zakresu medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy (wchodzące w skład grup świadczeń wymienionych wyżej w punkcie 1 i 2) ponoszone przez Spółkę stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników?.

Zdaniem Spółki ponoszone przez nią koszty ubezpieczenia zdrowotnego obejmującego świadczenia z zakresu medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963, dalej: Ustawa Systemowa) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ustawa Systemowa w art. 4 pkt 9 definiuje przychód jako przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu między innymi zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Wynika z tego, że pojęcie przychodu ze stosunku pracy na gruncie Ustawy Systemowej jest tożsame; przychodu ze stosunku pracy na gruncie przepisów Ustawy o PIT. Z kolei zgodnie z art. 81 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793; dalej: Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej...) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, czyli przytoczony wyżej art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 Ustawy Systemowej.

W związku z powyższym w ocenie Spółki, skoro kosztów ubezpieczenia zdrowotnego pracowników obejmującego świadczenia medyczne z zakresu medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy (wchodzące w skład grup świadczeń wymienionych wyżej w punkcie 1 i 2) ponoszonych przez Spółkę nie można uznać za przychód w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, to tym bardziej i nie stanowią one również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (odpowiednio art. 18 ust. 1 oraz 20 ust. 1 Ustawy Systemowej) oraz zdrowotne (art. 81 ust. 1 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej...). Ustalenie podstawy wymiaru na ubezpieczenia społeczne jest uzależnione od wysokości przychodu w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie powstaje dla pracowników przychód z tytułu finansowania przez Spółkę ubezpieczenia zdrowotnego obejmującego świadczenia medyczne wchodzące w skład grup świadczeń wymienionych w punkcie 1 i 2 opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, to nie ma również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w analogicznej sprawie o znaku DI/2000000/451/102/2011 w Decyzji z dnia 7 marca 2011 r. nr 102/2011 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Lublinie wyraził stanowisko zbliżone do Spółki w niniejszym stanie faktycznym.

UZASADNIENIE

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie natomiast do zapisów art. 10 ust. 5 tejże ustawy udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Doprecyzowanie natomiast zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także przychodów nie podlegających uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek wymienionych w § 2 rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 ze. zm.). Z kolei zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacenia składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w tym miejscu należy podkreślić, iż w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, natomiast sprawy te należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej przez Wnioskodawcę kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku z dnia 21 lipca 2017 r., koszty składki na ubezpieczenie grupy świadczeń wskazanych w punktach 1 oraz 2 tegoż wniosku tj. świadczeń z tytułu medycyny pracy oraz z tytułu profilaktycznej opieki zdrowotnej, przysługujących pracownikom w ramach zawartej umowy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego z wyspecjalizowaną jednostką - firmą finansowana jest w całości przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca planuje kontynuować zapewnienie pracownikom ww. świadczeń (z tytułu medycyny pracy oraz z tytułu profilaktycznej opieki zdrowotnej) również w przyszłości. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe koszty składki na ww. ubezpieczenia, pokrywane w całości przez pracodawcę, nie stanowią dla pracownika przychodu ze stosunku pracy.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że w celu rozstrzygnięcia powyższej kwestii Spółka zwróciła się do Szefa Krajowej Informacji Skarbowej z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego. Przy czym we wniosku do Szefa KIS Spółka przyjęła stanowisko, że opłacone przez pracodawcę koszty ubezpieczenia medycznego za świadczenia medyczne z grupy medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy nie stanowią przychodu pracowników na gruncie Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), ponieważ są one ponoszone w interesie pracodawcy w celu spełnienia ustawowych obowiązków wyrażonych w szczególności w art. 229 § 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.) oraz art. 22 w związku z art. 4 pkt 1 oraz art. 6 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1184). W ocenie Spółki nieuzasadnione byłoby stwierdzenie, że przedmiotowe koszty składki zostały poniesione w interesie pracownika oraz przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść.

W związku z powyższym na potrzeby niniejszego wniosku Spółka przyjmuje, że finansowane przez pracodawcę koszty ubezpieczenia zdrowotnego (składki) w zakresie stanowiącym przedmiot zapytania tj. medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy (wskazanych w punktach 1 oraz 2 powyżej), nie stanowią dla pracownika przychodu ze stosunku pracy na podstawie przepisów Ustawy o PIT.

W konsekwencji. Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestał na oświadczeniu Wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek nie stanowią przychodu pracownika ze stosunku pracy i traktując powyższe oświadczenie jako element zdarzenia przyszłego wniosku dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji.

W świetle powyższego należy zatem stwierdzić, iż koszty ubezpieczenia zdrowotnego pracowników obejmującego świadczenia medyczne z zakresu medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej z uwagi na warunki pracy, nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, gdyż stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 81 ust. 1 ustawy), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Mając na uwadze treść wniosku złożonego w dniu 26 lipca 2017 r. o wydanie pisemnej interpretacji oraz obowiązujące przepisy prawne. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne kosztów ubezpieczenia zdrowotnego pracowników obejmującego świadczenia medyczne z zakresu medycyny pracy oraz profilaktycznej opieki zdrowotnej niezbędnej z uwagi na warunki pracy w sytuacji, gdy nie stanowią przychodu pracowników z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i w całości będą finansowane przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art, 83 ust, 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl