WPI/200000/43/915/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/915/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 546 z późn. zm.) oraz w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 sierpnia 2018 r. przez Przedsiębiorcę w sprawie możliwości nie podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) wydanie interpretacji indywidualnej.

Powyższy wniosek został uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2018 r. (doręczonym 27 sierpnia 2018).

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o odpowiedź na pytanie dotyczące małego zus-u a także ulgi na start. Przedstawiając zdarzenie przyszłe Wnioskodawca poinformował, że zamierza rozpocząć działalność transportową samochodem ciężarowym i świadczyć usługi na rzecz swojego obecnego pracodawcy. U pracodawcy u którego obecnie pracuje jest zatrudniony na umowę o pracę jako elektromonter i kierowca kat. B. Jako kierowca w tejże firmie rozwozi pracowników na miejsce pracy.

Wnioskodawca swoją działalność będzie prowadził na zasadzie wynajmu ciężarówki do transportu materiałów budowlanych oraz prac dźwigiem samo załadowczym zamontowanym na samochodzie.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy praca którą wykonuje u swojego obecnego pracodawcy dyskwalifikuje go ze skorzystania z wyżej wymienionych ulg.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie nadmienił, że aby wykonywać działalność transportową musiał uzyskać szereg dodatkowych kwalifikacji, które pozwalają prowadzić samochód ciężarowy, a które nie są wymagane do prowadzenia samochodu osobowego, którym w obecnym zakładzie pracy kieruje. Uważa, że skoro potrzebne są inne kwalifikacje można mówić o innej pracy wykonywanej bo bez tych kwalifikacji nie mógłby tej pracy wykonywać.

Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 sierpnia 2018 r. o uzupełnienie braków formalnych złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym w dniu 6 sierpnia 2018 r., pismem złożonym w dniu 27 sierpnia 2018 r. poinformował, że:

1.

nie prowadził w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych działalności gospodarczej oraz jest to jego pierwsza działalności gospodarcza,

2.

w ramach swojej działalności gospodarczej planuje wykonywać na rzecz byłego pracodawcy usługi transportowe samochodem ciężarowym. Wnioskodawca wskazał, że był zatrudniony u byłego pracodawcy na umowę o pracę jako elektromonter i kierowca kat. B,

3.

według wnioskodawcy zakres prac, które planuje wykonywać dla swojego byłego prawodawcy różni się od pracy, którą wykonywał gdy był w stosunku pracy. W ramach swojej dotychczasowej pracy, czyli kierowcy kat. B uprawniały go tylko do poruszana się samochodami osobowymi, aby świadczy usługi transportowe i usługi żurawiem HDS musiał zdobyć kolejne uprawnienia do kierowania samochodami ciężarowymi kat. C. Dodatkowo jest wymagany szereg innych kwalifikacji które kierowca kat. C musi posiadać, a które nie są wymagane do kierowania samochodem kat. B. Jako kierowca kat. C nigdy nie wykonywał żadnych prac w ramach stosunku pracy dlatego uważa, że nie jest to ten sam zakres wykonywania pracy który zamierza świadczyć na rzecz obecnego pracodawcy. Zakres prac jakie będzie wykonywał na rzecz byłego pracodawcy to:

* transport materiałów budowlanych

* usługi żurawiem przenośnym montowanym na samochodzie (HDS)

W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że skorzystanie z ulgi na start przez okres 6 miesięcy oraz "małego zus-s" jest zasadne.

Jednocześnie wskazać należy, ze Wnioskodawca nie dochował terminu na dokonanie opłaty za drugie zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego zawartego w treści złożonego wniosku. W trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

W myśl art. 18 ust. 1 Prawo przedsiębiorców - Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej. Z powyższego wynika, że osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej:

* po raz pierwszy lub podejmuje ją ponownie, ale od zakończenia poprzedniej działalności lub od dnia jej ostatniego zawieszenia upłynął okres co najmniej 60 miesięcy,

* w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, o których stanowi powyżej powołany art. 6 ust. 1 pkt 5 i powiązany z nim art. 12 ust. 1.

Powyższe oznacza to, że osoba fizyczna, która podejmuje działalność gospodarczą, po spełnieniu warunków wynikających z powołanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, nie podlega ubezpieczeniom społecznym w okresie 6 miesięcy stosowania tzw. "ulgi na start".

Z treści wniosku złożonego w dniu 6 sierpnia 2018 r. oraz uzupełniającego go pisma z dnia 24 sierpnia 2018 r. jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawca w okresie ostatnich 60 miesięcy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie prowadził żadnej innej niż opisana we wniosku działalności oraz, że jest to pierwsza działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że zamierza wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi (zakres prac) na rzecz byłego pracodawcy jednakże różnią się one od czynności (pracy), które wykonywał w ramach stosunku pracy. Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy w sprawie możliwości nie podlegania obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy wskazać, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych związany jest dokonaną interpretacja wyłącznie w przypadku, gdy rzeczywisty stan faktyczny odpowiada w pełni stanowi faktycznemu lub zdarzeniu przyszłemu przedstawionemu we wniosku.

W trybie wydawania interpretacji z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego, opierając się jedynie na treści wniosku, co nie wyklucza takiego postępowania w toku procedowania na zasadach ogólnych, nawet w przypadku, gdy interpretacja została już wydana.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając decyzję w trybie określonym art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców nie dokonuje porównania obowiązków wynikających z umowy o pracę i czynności świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, w całości opierając się na wskazaniu przedsiębiorcy, iż czynności te są różne. Powyższe oznacza, iż to Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za wskazanie stanu faktycznego w sposób odmienny od rzeczywistego.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl