WPI/200000/43/913/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/913/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U.). z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez spółkę: (...) we wniosku złożonym w dniu 6 sierpnia 2018 r.:

1.

uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości świadczeń abonamentowych udostępnianych członkom zarządu - pracownikom w ramach platformy internetowej zasilanej przez Spółkę określoną kwotą pieniężną,

2.

uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia wartości świadczeń abonamentowych udostępnianych członkom zarządu - mającym zawarte z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne (zlecenia / kontrakty menadżerskie) w ramach platformy internetowej zasilanej przez Spółkę określoną kwotą pieniężną.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie indywidualnej interpretacji w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w związku z planowanym udostępnieniem dla członków zarządu Wnioskodawcy możliwości zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Wnioskodawca poinformował, że zawiera ze swoimi członkami zarządu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne takie jak umowy zlecenia lub umowy nienazwane (kontrakty menadżerskie), do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Członkowie zarządu, z którymi Wnioskodawca zawiera umowy cywilnoprawne, nie prowadzą działalności gospodarczej. Członkowie zarządu Wnioskodawcy, będący jego pracownikami lub zleceniobiorcami zostali określeni przez Wnioskodawcę jako osoby uprawnione.

W celu zwiększenia motywacji osób uprawnionych Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę pozwalającą na dostęp do platformy internetowej umożliwiającej jej użytkownikom nabywanie określonych towarów i usług. Zgodnie z intencją Wnioskodawcy, osoby uprawnione uzyskają dostęp do Platformy za pomocą zindywidualizowanych kont przypisanych do poszczególnych osób fizycznych. Zasadą działania Platformy jest regularne (np. cykle miesięczne) zasilanie przez Wnioskodawcę indywidualnych kont poszczególnych osób określoną kwotą pieniężną. Zasilona kwota podlega przeliczeniu na punkty (1 PLN = 1 pkt) za pomocą których uczestnicy mogą nabywać towary lub usługi od dostawców udostępniających swoje produkty na Platformie. Zgromadzona kwota pieniędzy może być przeznaczona tylko na nabycie towarów lub usług bez możliwości wypłaty ekwiwalentu gotówkowego. W ramach świadczeń możliwe do nabycia są m.in. wycieczki, pobyty w ośrodkach wypoczynkowych oraz SPA, zakup biletów na imprezy i do kina, zakupy w sklepach internetowych, uczestnictwo w kursach językowych, kolonie dla dzieci. Użytkownik będzie mógł zrealizować wszystkie swoje punkty w danym miesiącu lub po upływie określonego czasu. Uczestnicy mogą również nabywać wskazane na Platformie towary i usługi w ramach płatności bezpośrednich tj. z własnych środków z pominięciem punktów udostępnionych przez Wnioskodawcę.

W ramach usług oferowanych za pośrednictwem Platformy będą również funkcjonowały świadczenia cykliczne w m.in. następujących formach:

- abonament w firmie medycznej (prywatna opieka medyczna),

- karta do obiektów sportowych (Karta:),

- prywatne ubezpieczenie grupowe np. ubezpieczenie na życie i zdrowie.

Cechą wspólną wskazanych powyżej świadczeń cyklicznych jest regularny (zwykle miesięczny) charakter opłat pobieranych przez ich dostawcę. W celu zapewnienia sprawnej obsługi tego typu świadczeń cyklicznych, w przypadku ich wyboru przez danego użytkownika, Platforma będzie dokonywała automatycznej blokady koniecznych punktów (środków pieniężnych) niezbędnych dla jego opłacania. Wskazana sytuacja będzie miała miejsce pod warunkiem zapewnienia przez Wnioskodawcę określonego poziomu doładowań dla danej osoby uprawnionej. Wymienione powyżej świadczenia cykliczne, jak i świadczenia o zbliżonym do nich charakterze zostały przez Wnioskodawcę nazwane świadczeniami abonamentowymi.

W odniesieniu do świadczeń abonamentowych Wnioskodawca planuje dofinansowywać je swoim członkom zarządu, w ten sposób, że w części wartość świadczenia zostanie sfinansowana przez osobę uprawnioną, a pozostała część zostanie pokryta przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, osoba uprawniona będzie opłacała składkę uprawniającą do skorzystania ze świadczenia abonamentowego za cenę niższą niż rynkowa (cena detaliczna) a różnicę pomiędzy ceną rynkową a odpłatnością osoby uprawnionej pokrywał będzie Wnioskodawca. Opłata ponoszona przez osobę uprawnioną będzie podlegać potrąceniu z należnego jej wynagrodzenia na podstawie stosowanych zgód (oświadczeń) o potrąceniu złożonych Wnioskodawcy. Wysokość odpłatności ponoszonej przez osoby uprawnione może mieć nieznaczną wartość np. (...) PLN. Opisany powyżej sposób dofinansowania świadczeń abonamentowych zostanie uregulowany w regulaminie wynagradzania i/lub innych dokumentach stanowiących przepisy o wynagradzaniu.

Wnioskodawca podkreśla, że właściwe przepisy o wynagrodzeniu będą dotyczyć członków zarządu będących zarówno pracownikami jak i zleceniobiorcami.

Wartość dofinansowania świadczeń abonamentowych ponoszona przez Wnioskodawcę będzie stanowić przychód dla korzystających z nich osób uprawnionych. Przychód ten będzie doliczany do właściwego źródła w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od stosunku prawnego łączącego daną osobę uprawnioną z Wnioskodawcą (umowa o pracę/umowa cywilnoprawna). Inaczej mówiąc, wartość dofinansowania stanowić będzie przychód ze stosunku pracy dla członków zarządu będących pracownikami Wnioskodawcy oraz przychód z działalności wykonywanej osobiście dla członków zarządu, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy wartość dofinansowania świadczeń abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, dzięki którym otrzymują oni korzyści materialne ze wzglądu na ceny niższe niż detaliczne, powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli osoby uprawnione ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność a prawo do tych świadczeń zostało uregulowane w przepisach o wynagradzaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość dofinansowania świadczeń abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, które są w części finansowane przez te osoby uprawnione i zostało uregulowane we właściwych przepisach o wynagradzaniu, nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W uzasadnieniu własnego stanowiska, Wnioskodawca odwołał się do treści Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z treścią § 1 Rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej "składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 2. Równocześnie, w myśl § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Uzupełnieniem opisywanych powyżej przepisów jest norma § 5 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, która stanowi, że przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Dokonując analizy powyższych przepisów Wnioskodawca stwierdził, że przychody z tytułu stosunku pracy lub przychody z tytułu umów cywilnoprawnych (klasyfikowane jako działalność wykonywana osobiście) stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe. Podstawą wymiaru składek będą więc również przychody osiągane przez osoby fizyczne z tytułu nieodpłatnych lub częściowo nieopłatnych świadczeń o ile będą klasyfikowane do wskazanych powyżej źródeł przychodów tj. stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście w związku z umową cywilnoprawną (np. umową zlecenia). Nie będą jednak stanowić podstawy wymiaru składek przychody uzyskiwane z tych źródeł w postaci częściowo nieodpłatnych świadczeń o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki (§ 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia): przychody będą polegać na uprawnieniu do zakupu artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne, a uprawnienie do nabycia artykułów, przedmiotów lub usług będzie wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Opisywany powyżej przepis § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia odnosi się również od wyłączenia z podstawy składek uprawnień do korzystania z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, jednakże zagadnienie to nie stanowi przedmiotu złożonego wniosku.

Wnioskodawca zauważył dalej, że pierwszym z warunków związanych z wyłączeniem omawianych przychodów z podstawy wymiaru składek jest zachowanie odpłatności przez pracownika / zleceniobiorcę. Omawiany przepis Rozporządzenia dotyczy bowiem wyłącznie możliwości nabycia artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne a nie nabycia ich w sposób nieodpłatny. Przepis ten nie określa jednak minimalnej wartości odpłatności czy proporcji w jakiej musi pozostać kwota ponoszona przez pracownika /zleceniobiorcę do wartości dofinansowania. Pozwala to na przyjęcie tezy, że wysokość odpłatności ponoszonej przez pracownika / zleceniobiorcę może mieć niewielką wartość ekonomiczną np. (..) PLN. Kluczowe dla zastosowania wyłączenia przychodu z wymiaru składek pozostaje aby pracownik / zleceniobiorca ponosił chociaż częściową odpłatność za zakupywane artykuły, produkty lub usługi, niezależnie od wysokości (wartości) tej odpłatności. Przyjęcie stanowiska uznającego, że pracownik / zleceniobiorca nie musi ponosić odpłatności lub, że odpłatność powinna być wynosić określony procent wartości nabywanych towarów / usług nie znajduje w ocenie Wnioskodawcy podstawy w treści przepisów Rozporządzenia. Kolejnym warunkiem zastosowania opisywanego wyłączenia z podstawy składek pozostaje uregulowanie możliwości dokonania dofinansowania w dokumentach takich jak regulamin wynagradzania czy układy zbiorowe pracy. Warunek ten związany jest ze stworzeniem przez pracodawcę / zleceniodawcę formalnej podstawy dla uprawnienia pracowników / zleceniobiorców związanego z nabyciem towarów lub usług po cenach niższych niż detaliczne.

Odnosząc wskazane powyżej przestanki do sytuacji przedstawionej we wniosku, Spółka uznała, że będą one spełnione w ramach planowanego zdarzenia przyszłego związanego z dofinansowaniem świadczeń abonamentowych. Wnioskodawca planuje wprowadzić we właściwych dokumentach dotyczących wynagradzania postanowienia uprawniające członków zarządu, będących pracownikami lub pozostających z Wnioskodawcą w określonych umowach cywilnoprawnych, do nabywania świadczeń abonamentowych po cenach niższych niż detaliczne. Osoby uprawnione będą opłacać część wartości nabytych świadczeń w określonej wysokości (np. PLN) w formie potrącenia z wynagrodzenia netto. Wartość dofinansowania do świadczeń abonamentowych będzie stanowić dla poszczególnych osób uprawnionych przychód ze stosunku pracy lub ze źródła działalność wykonywana osobiście. W konsekwencji, wartość dofinansowania świadczeń abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, które są w części finansowane przez te osoby uprawnione i zostało uregulowane we właściwych przepisach o wynagradzaniu nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na potwierdzenie własnego stanowiska w zakresie wyłączenia z podstawy wymiaru składek wartości dofinansowania do świadczeń abonamentowych w oparciu o treść § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Wnioskodawca wskazuje na interpretacje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:

- Pismo z 23 kwietnia 2018 r. - znak WPI/200000/43/497/2018 - "Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca chce podpisać umowę o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie z firmą ubezpieczeniową. Składka z tytułu umowy, która ma być zawarta będzie finansowana przez zakład i pracownika. Pracownik ma uiszczać składkę w wysokości (...) zł, a różnicę będzie pokrywał pracodawca. Wnioskodawca w regulaminie wynagradzania posiada zapis dotyczący współfinansowania pakietu medycznego co miesięcznie w kwocie pokrywającej wysokość składki po odjęciu kosztu, który ponosi pracodawca. Kwota pakietu finansowana przez pracownika ma być potrącana z wynagrodzenia pracownika. Ponadto wnioskodawca wskazał, że różnica którą opłaca za pracownika z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie jest przychodem z tytułu stosunku pracy, od którego nie ma obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W związku z powyższym mając na względzie opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację złożonym w dniu 18 kwietnia 2018 r. należy przyjąć, że zostaną spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. co oznacza, że Wnioskodawca będzie miał prawo do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie z firmą (...) ubezpieczeniową w części finansowanej przez pracodawcę."

- Pismo z 6 kwietnia 2018 r. - znak: WPI/200000/43/291/2018 - "Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznymi w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczenia w postaci opieki medycznej oraz karty sportowej zdrowotnego, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością."

- Pismo z 29 marca 2018 r. - znak: DI/100000/43/153/2018 - "Jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, o pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Konkludując, w przypadku, gdy wartość pakietów medycznych w części finansowanych przez pracodawcę stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku procy, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego w spółce przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe."

- Pismo z 5 kwietnia 2017 r. - znak: WPI/200000/43/297/2017 - "Z treści wniosku złożonego w 6 marca 2017 r., uzupełnionego w dniu 3 kwietnia 2017 r. wynika, że Wnioskodawca w określonych przypadkach nieodpłatnie przekazuje zleceniobiorcom paczkowane ziarna kawy o określonej wartości, nabywane uprzednio od zewnętrznych dostawców. Spółka planuje zmianę dotychczasowej praktyki w zakresie przekazywania kawy. W szczególności Spółka ma zamiar zrezygnować z nieodpłatnego przekazywania kawy, przy czym zaoferuje Zleceniobiorcom możliwość jej odpłatnego nabycia po cenie niższej niż detaliczna. W tym celu Wnioskodawca stworzy odrębny regulamin dotyczący niektórych świadczeń dla Zleceniobiorców współfinansowanych przez Spółkę. W regulaminie tym wskazane zostanie uprawnienie Zleceniobiorców współpracujących ze Spółką do zakupu kawy po cenie niższej niż detaliczna. Przedmiotowy regulamin stanowił będzie obowiązujące w Spółce przepisy o wynagradzaniu, dotyczące wszystkich Zleceniobiorców, z którymi współpracuje Spółka. Cena kawy w części finansowanej przez Spółkę będzie dla Zleceniobiorców stanowić przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 marca 2017 r., uzupełnionym w dniu 3 kwietnia 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnej w postaci odpłatnego przekazywania Zleceniobiorcom po cenach niższych niż detaliczne paczkowanych ziaren kawy."

- Pismo z 9 marca 2017 r. - znak: DI/100000/43/194/2017 - "Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość pakietów medycznych / pakietów sportowych w części współfinansowanej przez zleceniodawcę, stanowi przychód zleceniobiorcy z tytułu działalności wykonywanej osobiście, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypację zleceniobiorcy (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne."

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska wnioskodawcy dokonywana pod kątem

prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

W treści wniosku z 28 czerwca 2018 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedstawiona wątpliwość dotyczy ustalania podstawy wymiaru składek dla dwóch grup ubezpieczonych: pracowników i osób wykonujących umowy cywilnoprawne takie jak umowy zlecenia lub kontrakty menadżerskie (tj. zleceniobiorców). Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl natomiast art. 18 ust. 1 i 3 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy (tj. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osób z nimi współpracujących) stanowi uzyskany z tytułu wykonywanej umowy przychód, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie. Ponadto zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe.

Zaznaczyć należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym we wniosku z 28 czerwca 2018 r. wskazaniu Wnioskodawcy w powyższej kwestii.

Szczegółowe uregulowania dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek zostały zawarte w treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Powyższe rozporządzenie zawiera w § 2 katalog przychodów podlegających wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy. Zgodnie natomiast z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m.in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Powyższe rozporządzenie wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Podnieść należy przy tym jednakże, że wymienione enumeratywnie w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączenia z podstawy wymiaru stanowią wyjątki od obowiązującej zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od każdego przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiąganego przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a w konsekwencji powinny być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej.

Z treści wniosku z 28 czerwca 2018 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza zaoferować osobom uprawnionym (członkom zarządu pełniącym swoją funkcję w ramach stosunku pracy lub umowy zlecenia) dostęp do platformy internetowej umożliwiającej nabywanie określonych towarów i usług, wśród nich również świadczeń abonamentowych. Spółka będzie zasilać konto na ww. platformie regularnie (cyklicznie) określoną kwotą pieniężną do dyspozycji uprawnionego, a osoba uprawniona będzie mogła nabyć wskazane na platformie towary i usługi finansując je w całości lub w części ze środków tam zgromadzonych. Pracodawca podejmuje wiec decyzję o wartości pieniężnej pakietu świadczeń a pracownik o jego elementach składowych. W rezultacie przedmiotowy system nie sprowadza się do prostego udostępniania po cenach niższych niż detaliczne artykułów, przedmiotów lub usług, który przysługiwałby pracownikom na określonych w regulaminie wynagradzania zasadach ale tworzy pewien dodatkowy system wynagradzania o motywacyjnym charakterze. W istocie Wnioskodawca przekazuje za pośrednictwem platformy internetowej pracownikowi określone środki pieniężne do swobodnego użytkowania w ramach oferty przedstawionej przez usługodawcę. W konsekwencji, przyznanie przez pracodawcę pracownikowi świadczeń w opisanej powyżej formie nie może być utożsamiane z uzyskaniem przez niego korzyści materialnych wynikających z regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które korzystają z wyłączenia przewidzianego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia. Fakt zakupu przez pracowników za pośrednictwem opisanej platformy internetowej świadczeń abonamentowych (cyklicznych) a nie pojedynczych artykułów, przedmiotów lub usług nie będzie wywoływał w tej sytuacji odmiennych skutków w zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto sama okoliczność zawarcia w regulaminie wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu zapisów dotyczących sposobu finansowania świadczeń abonamentowych nabywanych w ramach platformy internetowej nie może stanowić przesłanki przesądzającej o uznaniu, iż pracodawca zapewnia pracownikowi korzyść, o której mówi wskazany powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia.

Wskazana powyżej argumentacja znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym dotyczącym braku możliwości wyłączenia korzyści z podstawy wymiaru składek na mocy wskazanego przez Wnioskodawcę przepis tj.: wyrokach Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 14 czerwca 2017 r. (sygn. III AUa 139/17) oraz z 13 września 2016 r. (sygn. III AUa 411/16).

Zauważyć należy również, że przytoczone przez Wnioskodawcę decyzje interpretacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zostały wydane w sprawach innych przedsiębiorców, a także dotyczą innych niż opisany we wniosku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych. Interpretacje wydawane są w oparciu o zawarty we wniosku opis stan faktycznego lub zdarzenia przyszłego i nawet najmniejsza różnica w zawartym we wniosku o wydanie interpretacji opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego może mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia zawartego w interpretacji.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłe, obowiązujący stan prawny jak również orzecznictwo sądowe, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości świadczeń abonamentowych udostępnianych członkom zarządu - pracownikom w ramach platformy internetowej zasilanej przez Spółkę określoną kwotą pieniężną uznać należy za nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek dla drugiej grupy ubezpieczonych wskazanych we wniosku z 28 czerwca 2018 r. tj. zleceniobiorców, zauważyć należy, że zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy m.in. § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia mają również odpowiednie zastosowanie do zleceniobiorców. "Odpowiedniość" zastosowania przepisów dotyczących zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ze względu na cechującą je formę przywileju, nie może jednakże oznaczać ich rozszerzającej wykładni. W konsekwencji, w sytuacji gdy określone świadczenie przyznawane pracownikom, z uwagi na zasady jego funkcjonowania, nie spełnia warunków przewidzianych w treści § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, świadczenie przysługujące na tożsamych zasadach zleceniobiorcom również nie będzie spełniało przesłanek zawartych w tym przepisie. W rezultacie, wartość takiego świadczenia (w tym wypadku części opłaty za świadczenia abonamentowe nabywane za pośrednictwem platformy internetowej zasilanej przez Spółkę środkami pieniężnymi) będzie podlegała uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości świadczeń abonamentowych udostępnianych członkom zarządu - zleceniobiorcom w ramach platformy internetowej doładowywanej przez Spółkę uznać należy za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl